Hårt liv

Först kommer det att vara en lång höst fylld av knöliga ytterkläder, kalla fötter och alltmera mörker.

Sen kommer det en vinter som är ännu kallare och mörkare och vantarna blir blötare.


Bara så att ni vet.


Men jag

ska göra allt jag kan

för att bekämpa

dessa bekymmer.


Jag lovar.

Jag ska heller icke klaga mer

över rådande klimatiska förhållanden.

Ty de är som de är.


Jag har en persianmuff,

inga blöta vantar.


Imorgon ska jag på klädvisning med rullstolsvänliga kläder.

Kanske kommer jag över en smidigt påklädbar, varm jacka.


Hösten har hittills varit en svamphöst så till den milda grad att det spillt över även på mig som inte kommit ut i skogen en enda gång.

I helgen åt vi en svampsoppa som var så god så det var den godaste soppa jag nånsin ätit.


Skogssvampsoppa


200 gr blandad svamp i små bitar
1 finhackad lök
1 msk smör eller olja
2 dl torrt vitt vin
1 msk kinesisk soya
1 ½ liter hönsbuljong
1 tsk curry
salt, peppar

lite grädde

Fräs svamp och lök i smöret/oljan, späd med buljongen. Tillsätt vinet. Sjud på svag värme i 20 min. Mixa till slät konsistens, smaksätt med curry, soya, salt och peppar. Och lite grädde 


Till soppan är det gott med en ost och gräslökscreme:
1 dl matlagningsyoghurt,

2 msk finskuren gräslök
1 dl lagrad ost
salt och svartpeppar
Blanda till ostcremen och servera en sked i den heta i soppan.


Vi åt även fantastiskt god Anka med portvinssås á la Svaneholms slott i helgen men det receptet är...

ja, hör för all del av dig om du känner att du behöver det.

Det är ingenting för en vanlig vardagskväll.

Koka buljong på skrovet och så... reducera, tranchera, fritera potatiskroketterna.


Näthandla blomsterlökar ska jag göra.

Att få dem i jorden är ju som att slå ner ett tungt spett i den solvarma apriljorden.

I spettet sitter ett kraftigt rep som går genom tiden ända tills nu,

som man kan hålla sig i,

och dra lite försiktigt.

#1 - - AnnaMaria:

Visst är det underbart att man kan få njuta av skogens frukter utan att gå ut i skogen. Jag tror nog att du skulle vilja. Jag är glad att jag slipper. Jo jag älskar skogen, speciellt på hösten då allting luktar så gott av jord och fallna löv. Men jag fixar inte alla kryp som finns i fotknölsnivå, de bara är där och väntar att mina händer ska leta sig ner. De få gånger jag faktiskt gjort ett försök, så har den som varit med fått bevittna det som säkert skulle betraktas som det mest patetiska en vuxen människa kan göra, hoppande och skakande på händerna kastat irån sig korg och allt som ev. kunde finnas i den. Ja...jag vet, skitlarvigt men jag är rädd för kryp. Så de gånger som svärmor kommer med en påse svamp blir jag så glad så. Den soppan Tina låter så god så den ska jag nog försöka göra endera dan. Det ligger nämligen två påsar svamp i frysen. =)



Hoppas du hittar en riktigt fin, varm och praktisk jacka på visningen. Din muff måste jag ju ta mig en titt på. Jag har nog aldrig sett en sån.



Kram

#2 - - jenny:

Så bra att svampen var till belåtenhet. Till skillnad från hon ovan så älskar jag att plocka dem och blir det en repa till i skogen så delar jag gärna med mig igen.

#3 - - Anne-Marie:

Underbar tankebild det där med spettet och repet!

#4 - - Mrs Li:

Jag har läst nästan hela din blogg. Jag har gråtit. Jag har suttit med ett leende på läpparna. Jag har njutit av ditt mod och av din ordkonst. Tack!!



#5 - - Wettexvärlden:

Hittade dig tack vare Mrs Li. Tack för dina ord, jag är tagen.

Hoppas det är ok att jag länkar?



En bra dag önskar jag dig!

#6 - - O:

Somliga dagar är grå, trista och blöta. Andra är soliga, ljusa och fyllda med härliga färger. Tänk dig en strålande vinterdag med solen som gnistrar i den vita snön och du sitter väl påpälsad med händerna instoppade i din härliga muff. Därefter våren då alla dina blomsterlökar börjar växa och varje liten blomma blir en ny överraskning. Hoppas du hittar några bra och praktiska kläder på visningen. Kram!

#7 - - harpasione själv:

Länka på! Jag är glad för alla som läser.