Höst och andra dåligheter

Jag vill sprida lite kunskap.

Kunskap som är lika hemsk som jag hört när jag var liten och som jag var tveksam till om det kunde vara riktigt sant.

Persianpäls är sån där småkrullig oftast svart päls som finns i kappor, mössor

och muffar.

Så här blir de till: http://sv.wikipedia.org/wiki/Persian


Jag tycker inte om hösten.

Jag uppskattar mindre än någonsin att det blir mörkt och kallt.

Nej, det uppvägs inte alls av något slags ökat mys och hopkurande inomhus.

Vi har inte tänt ett enda ljus än

och jag vill inte kura inomhus.

Jag vill myllra utomhus.


Det enda som är bra med hösten är den förebådar snö.

Och snö kan vara gnistrande och lysa upp tillvaron.


Det som gnistrar och lyser upp kan alltid ha en annan sida också.

Till exempel en charmerande önskebrunn ett av barnen anlagt på uteplatsen.

En dag hittas en drunknad igelkott under den mörka vattenytan.

På så många sätt ett liv kan sluta.

Drunkna i en önskebrunn.

Låg den och önskade att någon skulle komma och dra upp den?


Kallt och mörkt.


En sista dysterhet: Dillen!

Har alla misslyckats med dillodlingen i år?

Vi fick inte mycket på odlingslotten.

Inte sett någon annan som fått det heller.

Ja, kronor kanske men inte blad.

Finns inte att köpa färsk dill heller.


Jag tycker om dill!

Jag tycker inte om att köpa små små askar med fryst dill som tar slut på en gång.

Jag tycker om en stor ask dill som man fryst in själv och som man kan ta fram otaliga gånger och skrapa loss så mycket man behöver till den ugnsstekta fisken, pastasåsen med kräftstjärtar eller den stuvade potatisen till isterbanden...


Men idag skiner solen.

Den värmer nog när man går ut i den.


Värmer gör också gensvaret på mina efterlysningar i förra inlägget.

Lyser upp sinnet gör skivan med Sven Arefeldt.


Ljust och varmt.

#1 - - Anne-Marie:

Men ack vad synd att jag inte visste det förra veckan, att du led så svårt av dillbrist! Jag har kvar en rejäl burk från förra årets enorma dillskörd. Nästa gång vi ses kanske den kan byta hem.

#2 - - Jenny Tistell:

men usch så grymt det verkade med de stackars djuren som får tjäna som päls. Vad säger barnen om det, att du bär en muff i det materialet? Tänk om det skulle göras en liten päls av pälsan....:) gryyymt!!! Jag måste säga precis tvärtom, jag älskar hösten, så länge det inte regnar. JAg älskar svampen som kommer då, och alla färgsprakande miljöer ute, med röda och gula blad på träden. INte för varmt och inte för kallt ute. Friska andetag ute och lite röda kinder när man kommer in. Ny start av höstterminen efter lovet. En nystart, nya upptåg och ideér. Baksidan med höstterminen är att det innebär nya virus och bakterier och snoriga näsor och.....japp....luskamning! Jag hatar luskamning!!! Redan nu börjar man ana att vintern skall komma och julen...Kittlande känsla.



nä, hösten är jag rädd om!! Ska genast ut och ta en nypa frisk höstluft! Lagomt kallt ute så man får prova den nya åkpåsen som jag velat bädda ner knytet i men som det varit för varmt för.



Mmmm, varm choklad med vispgrädde i kväll sedan...



Erkänn...lite lockande kan väl hösten vara? :)

/J

#3 - - ulrika:

Grattis till att vara tonårsmamma:):)igen!

#4 - - Anonym:

Jag inte varit så mycket för dill hittills, tyvärr, men efter din beskrivning känner jag att ett visst sug vaknar.



Däremot gillar jag luskamning! Både att plåga barnen och att bli kammad själv. Kanske blir det förknippat med lite mer obehag den gång vi verkligen hittar en liten lus, men å andra sidan blir det ju desto angelägnare.



Vi skojar hemma om att jag utövar ett "stenhårt moderskap". Det är kul. Att utöva det alltså.

Jag skulle kunna haka på nanny-vågen och skriva en bok om hur det går till och tjäna grova pengar på alla snälla mammor som vill grymma till sig. (Vadå? Jaså det vill dom inte..)



Kram och så!

/H