Liv saliv

Jag gick med barnen på restaurang en gång och vid bordet bredvid satt ett gäng funktionshindrade varav en dreglade floder.

Barnen gillade det inte. Jag såg att de tyckte det var läskigt och de fick svårt att äta vidare i lugn och ro.

Jag tyckte också att det var lite osmakligt men jag höll förstås god min och fortsatte äta.


Nu när jag nu sitter här vid datorn händer det att jag blir så koncentrerad att en liten bäck av saliv svämmar över i ena mungipan.


Blir jag lyft av någon som samtidigt säger något kul, då skrattar jag ett salivdrypande skratt över deras axel, men det vet de ju inte om.


När jag dricker,

hukande över glaset med sugrör,

girigt törstigt,

det är gudagott att dricka,

sakta går det,

och saliven rinner.


Jag kan anstränga mig för att låta bli,

att dregla i mitt eget glas,

men oftast skiter jag det.


För att jag vill njuta till fullo,  

av kallt vatten, öl, juice, smoothie, kaffe...


Det är så gott!


Och det var väl så han kände det han på restaurangen också.


Är vi äckliga han och jag?


Det ligger i betraktarens öga.


Så länge Du bara sträcker fram en servett och torkar när det ser ut att behövas,  

är vi som Du.


Men när Du vänder dig bort i vämjelse och byter bord,

då sjunker vi.


Dottern säger glatt till kompisen just när de ska iväg:

- Vänta, jag ska bara torka av mamma lite så hon inte dreglar i sitt glas.


Då sträcker jag lydigt fram hakan,

och känner mig mycket glad.

#1 - - ulrika:

Du har en underbar dotter, men det vet du ju:)

#2 - - ulrika:

hoppsan:) så det kan bli!!

Då kommer några kloka ord av Dalai Lama;

" Så länge rymden finns,

Så länge kännande

varelser finns,

Finns också jag

För att hjälpa. för att tjäna

För att bidra

så gott jag kan.



Både det och så mycket annat handlar om att se...

Fredag igen, och som vi sa häromveckan de fina tjejerna och jag , TJEJMIDDAG!

T får laga maten och servera möjligtvis!

#3 - - O:

En sådan dotter är helt underbar! :)

Det är väl många gånger vi ställs inför valet att våga se, att våga fråga och att ge en hjälpande hand. Vi är rädda för att vår omsorg skall såra. Och vi är rädda för hur vi själva kommer att reagera den dag vi själva behöver hjälp. Men med riktiga vänner är man trygg. Njut av att du har vänner, familj och mycket glädje i din vardag. Låt vännerna få vara med även när dagarna känns grå och motiga. Låt oss alla få fortsätta ta del av dina tankar.