Tankar

Jag såg Joyce Carol Oates på tv igår.

Hon sa att man måste ha tid att tänka

för att man ska kunna skriva.

Det har hon nog rätt i.

Men man måste ut i världen också,

för att få något att tänka på,

sa inte Oates.

Det sa jag.

Det tänkte jag.

Ibland räcker det att gå till brevlådan

eller apoteket...


Ibland tänker jag på vem jag tycker ska vara med i Let's dance nästa säsong.

Horace Engdal tycker jag.

Ingemar Stenmark, men honom har de nog redan en projektanställd som försöker övertala.

Kristina Lugn.

Sist men inte minst en proffsdansare med orakade armhålor.

Det ena mer osannolikt än det andra.


Det tänker kanske inte Oates på?


När jag var ute i världen senast

tänkte jag på hur hela världen lutar.

Mitt huvud lutar åt höger.

Alla trottoarer lutar ut mot gatan.

Går man på vänster trottoar lutar det åt höger.

Alla gator är välvda.

Går man på höger sida lutar det åt höger.

Skitjobbigt.


Snart ska jag få ett nackstöd med sidostöd och pannband.

Det är sånt man inte vill ha om man inte behöver det,

men när man märker att hela världen lutar åt höger

då tänker man beundrande:

Tänk vad det finns!


Vad händer med tankarna om huvudet lutar?

#1 - - cruella:

Lutande värld är jobbigt. Fjällstugan vi hyrde förra veckan lutade definitivt någon grad nedåt backen. Uppför till spisen. Lillungen som var febrig och sjuk blev ännu yrare i mössan när hon försökte ta sig fram.



Hamnar tankarna till höger i huvudet blir det väl en borgerlig röst nästa gång.



Haha.

#2 - - wettexvärlden:

Kanske rasar alla tankar ihop till en röra i ena sidan av hjärnan? Vad kan komma ur det? Lösryckta djupa tankar som blandar sig med komihåg från handlelistan. Det kan bli väldigt intressant.

Skönt att du ska få stöd och kunna se världen upprätt. Hoppas den ser bra ut. ;)

#3 - - Mattias S:

Att alla tankar lutar kan man nog utgå ifrån. Åt ena eller andra hållet. T ex vänster eller höger, framåt eller bakåt. Vi ser livet som ett motlut eller räknar med att kunna rulla på frihjul till vår sista dag.

Jag reproducerade fotografiskt ett antal målningar i förra veckan och slogs då av hur svårt det är att nå ett objektivt resultat. Exponering, vitbalans, lyster och annat ändrar framställningen av konstverket, som i sin tur ska tolkas av ett sinne. På samma sätt med ljud: striden rasar ännu het om huruvida det tekniskt fulländade CD-ljudet eller det varmare men knastriga LP-ljudet bäst återspeglar en klassisk konsert, till exempel.

Slutsatsen kan inte bli någon annan än den att allt är subjektivt. Vilket är lätt att säga, men att ta det på allvar och leva efter det innebär en större utmaning: Du kan ha lika rätt som jag, fast din tolkning verkar helt åt skogen från min horisont.

Överhuvudtaget gäller att man ska inte lita för mycket på sina tolkningar och tankar. De lutar.

I kölvattnet av den insikten kommer en annan: den sanning som uppenbaras i dröm och meditation går däremot att stödja sig på.

#4 - - Anne-Marie:

Jag tror, helt seriöst nu alltså, att tankarna kan påverkas av åt vilket håll huvudet lutar. Pröva att ligga på rygg nånstans, blunda och låta tankarna löpa fritt, först med huvudet åt ena hållet och sen åt andra. Den eventuella skillnaden beror på vilken hjärnhalva som är mest aktiverad. Kanske. Eller så är det bara inbillning. Vad tror ni andra?

#5 - - IC:

Man kan undra hur de anställdas tankar påverkades i alla de Konsumaffärer som byggdes på 70-talet, och som lutade bakåt. Någon mer som har minnen av att släppa kundvagnen för att lasta i lite mjöl och socker, och när man vänt sig om hör man hur vagnen kraschar i mjölkdisken i andra änden av affären? Biträdena var ofta rätt sura. Det var säkert lutningens fel.

#6 - - liten:

är det därför det är så svårt att kliva ur sängen ibland,eftersom tanken på att resa sig ur sängen alltid verkar följa tynglagen,ner i kudden igen.... puss på pannan!!

#7 - - Gise:

Högerlut är bra för kreativa tankar (matematiska problem löses med den vänstra hjärnhalvan)

Vill ändå att du skall uppleva världen olutad - när det nu finns!

För övrigt har jag en väninna som alltid fyller i med "... man borde runda Kap Horn också"

Det borde vi.

Kram från Gise

#8 - - Otsi:

Sidostöd och pannband borde bli ännu mer Darth Vader-look! Fast jag vore ju gladast om du inte behövde nån krage alls... puss på pannan från Otsi som just sitter & lutar huvudet åt ena hållet & försöker känna efter vad som händer...

#9 - - Zorro:

Jag såg också JCO på tv, tänkte då på dig. Mitt huvud lutade bakåt, mot fåtöljryggstödet. Tror inte att det ska tolkas som annat än att jag var trött efter en arbetsdag och såg på ett intressant program:)