Makt

Tänk om Heliga Birgitta hade haft en blogg, tänkte jag.


Undrar när de fejkade historiska bloggarna kommer?

Finns de redan?

Kom jag på det först?


Tänk vilken fantastiskt rolig och bra skoluppgift, tänkte jag sen.


Alla elever ska skriva en blogg som om de är en historisk person,

under någon viktig händelse,

under någon period man just läser om.

Så ska alla gå in på varandras bloggar och göra relevanta kommentarer,

som relevanta historiska personer.


Eller de kan vara författarinnor eller uppfinnare och vetenskapsmän!

Både text och bilder.


Läraryrkets största tjusning för mig är

att ha möjlighet att

få med mig,

eller tvinga med,

en hel hoper tröga, entusiastiska, sura, glada ungdomar

på såna här idéer.


Nu bara skänker jag den här idén till alla som vill ha den.

#1 - - Gise:

Överväger att starta blogg i Birgittas namn.

Uppenbarelser med stäppvinkel och lejonbrunst.

Alltid engagerar det någon.

Eller så inte. Kram från Gise

#2 - - Otsi:

Lysande idé!!!!

#3 - - Isabella:

Tack, det var en superbra idé! Den tar jag med mig till mina elever.

#4 - - harpasione själv:

Ååå, jag väntar på adresser till både Birgitta-bloggen och elevernas bloggar!

#5 - - ulrika:

toppenide'...hm formaterar den till engelska för då blir det lite språkövning i dubbelbemärkelse för mina killar...dina tankar du förmedlar känns i hela mig!!