Snöljus

Så här ser ett uteligg ut.


Januari är förbi.

Februari snöar droppar skiner ibland.


Jag har en mössa av mormorsrutor.

Det är ju så roligt att virka mormorsrutor.

Runt huvet ungefär,

inga hela överkast.

Sen syr man ihop rutremsan och börjar virka längs kanten

och minskar så småningom lite

så blir det en mössa.


Tänk så roligt.


När jag gjorde den mössan var jag frisk.


Lycklig?

Ja, men inte så värst mycket lyckligare än nu.


Tänk om jag hade vetat?!

Då borde jag väl varit lycklig?


Då. Över att jag var frisk.  


Nej, då skulle jag varit skitolycklig över att jag skulle bli sjuk.

Såklart.


Det enda som faktiskt lyft mig från en lyckonivå till en högre

är Mannen och barnen.

Får jag bara behålla dem förblir jag nog ungefär lika lycklig livet ut.


Mössor har jag gott om.

#1 - - nybliven als-are ,37 år, mamma till 3:

Har precis landat i dödsskuggans dal, söker tröst och kraft att inte hoppa framför tåget...

Dina ord är som balsam för en sårig själ...

Varma tanke-kramar, vi hörs

#2 - - Gudrun G:

Min mamma sa att när man är ung har man alla möjligheter men inget förstånd, sedan har man förstånd men inga möjligheter. Hårt och brutalt, men kanske riktigt för 60,70 år sedan. Dock tror jag livet fungerar så att man inte riktigt njuter av livet så länge allt flyter på. Men ofta hör man, via tv-dokumentärer eller andra samhällsreportage, att de som råkat illa ut inte skulle vilja vara utan den erfarenheten just för att livet fått en annan mening. Den kärlek du öser över man och barn är så härlig att läsa, att du formulerar den. Varför gör vi inte det ofta, ofta?

#3 - - Jenny:

Ser underbart ut. Jag hade många teorier om vad "uteligg" kunde betyda. Det dröjde innan det slog mig att det nog innebar att du låg just precis så där. Njutningsfullt i denna vackra vintervärld.



Tänk att en annan mamma med ALS hittat hit. Vilken tur tänkte jag, att hon hittade dig. Du måste vara den bästa att samtala med. Hela den här grejen är så svår att förstå.



Jag är usel på att virka. Den ena rutan blir liten och den andra stor och den tredje blir bara rörig. Jag gillar dock att köpa mössor. Jag är glad för din skull att du har både mössor, man och barn.

#4 - - Anonym:

#5 - - Maria:

Det ser verkligen härligt ut, nästan som när små ligger ute i vagnen och sover.

#6 - - Jenny s:

Ser så underbart ut när du ligger och myser i solen:))

Ja, mormorsrutorna lärde jag mig av den bästa!!

#7 - - AnnaMaria:

Som totalt oförmögen att stick eller virka blir jag lite lätt avundsjuk på din mössa. Den ser jättefin ut. Håller också med om att det ser ljuvligt ut där du ligger som en kåldolme i vintersolen!

#8 - - Isabella:

Jag vill också göra ett uteligg! I sovsäck. I snöljus. För mig har det mest blivit månvak de senaste dygnen.

#9 - - ann:

Hoppas att du hörde talgoxen och kanske någon grönfink. Det hörs på fåglarna att det börjar bli vår.