Över detta är jag inte stolt

Kissade på mig.


Döda mig.

Lägg mig på en soptipp,

och låt  mig ruttna bort

och inte vara till besvär för någon.


Gråta är kontraproduktivt.

Tårar trillar ner i öronen och kittlas,

jag ylar och låter

och blir ännu besvärligare.


Tänka är bättre.


En gång i somras och en gång nu

är ingen trend.


Vem kan hålla sig fem och en halv timme?


Bröt rutinerna,

ont om tid,

tänkte att det går nog.

Det gjorde det inte,

fast nästan,

men så kommer en våg av nödighet

som jag brukar kunna stå emot.

Men sen en till och lite panik på det

och ingen möjlighet att ens korsa benen.


Kissar, skriver jag på datorn.


Och sen vill jag dö.


Om du vill mobba mig,

trycka ner mig i skorna,

väcka min dödslängtan,

så säg precis när jag kommit in i rummet:


- Jag tycker det luktar lite kiss här?!


Om du vill dela min börda

och bekräfta min vanlighet,

så berätta för mig om när du kissade på dig.


Helst inga små droppar här och där

utan en hel jäkla omgång.


Män kissar inte på sig, va?


Men så berätta något annat då

som gjorde dig till en sopa

bara värd att petas på med stortån.


Med skorna på.

#1 - - Mrs Li:

Lyssna på denna;



Jag skulle hålla en dragning på ett enhetschefsmöte.

Med en fin presentation i Power Point. Avdelningschefen (inte en så väldigt trevlig man) satt vid sitt podium längst fram, under den vita duken. Jag satt mig ner på yttersta bordskanten, snett framför chefen och berättade så lättsamt och inspirerande jag kunde om mitt ärende.



När jag reste mig upp och skulle gå och sätta mig på min plats såg jag i ögonvrån att bordet var nersölat med något stort, mörkt och rött.



En stor insmetat fläck 30 cm från gubbchefen.



Min fläck, min kroppsvätska. Mensblod.



Jag svimmade nästan av skam.

#2 - - Kicki:

Förr kissade jag ofta på mig av skratt, numera skvätter jag när jag hoppar eller hostar. Fast vad är väl lite kiss, brukar jag tänka och hoppas att ingen ska märka något.

En gång när jag var 20 skrattade jag så hysteriskt att jag bara gav upp och lät det flöda på. Det var i England bland en massa folk och jag vågade inte sitta ner på tunnelbanesätet, utan fick stå upp hela vägen hem.

Annars tycker jag att jag vätskar mest hela tiden, dreglar när jag sover, svettas när jag blir nervös och mensen brukar spilla över då och då. För att inte tala om när jag ammade och ständigt gick med två blöta fläckar på brösten.

#3 - - Isabella:

Konstigt att vi skäms så när något går lite snett med våra kroppsliga funktioner. Och av någon anledning känns det värre när missödena har med en grundsjukdom att göra.



När jag hade starka muskler och hade råkat stuka foten skämdes jag inte ett dugg över att folk såg hur jag haltade och träsade uppför trappor. Nu när jag har en obotlig muskelsjukdom vill jag inte att någon ska titta på mig när jag segar mig uppför trappor.



Men du ska vara stolt, harpasione! Inte nog med att du är klok, du är en riktig författare. Du skriver så förbannat bra! Gör man det kan man gott kissa på sig, och det med högburet huvud. :-)

#4 - - Ann-Sofie:

När jag var sex år gick jag i lekskolan och där fick vi, som jag minns det, sova middag eller åtminstone vila - själv sov jag hårt. Det hände sig att jag kissade på mig - inte bara en gång utan vid flera tillfällen och det hördes många elaka och fnissiga kommentarer, många just om lukt och om att jag inte hade "lärt mig" att vara torr. Jag kissade även på mig hemma under nätterna och eftersom jag tidigare hade varit torr upptäcktes det till slut att jag inte alls var frisk, njurar och kisseriet funkade inte riktigt som det skulle. Kissa-på-sig:andet handlade alltså inte alls om att "lära sig" något. Jag minns väldigt lite från min barndom, men just det här är något som sitter fast ordentligt och som det forfarande känns lika hemskt att tänka på, fast det idag är mer än 40 år sen. Jag minns egentligen bara de andra barnens kommentarer, inte de vuxnas. Som vuxen kan jag inte annat än tro att alla andra vuxna begriper att ingen, vare sig vuxen eller barn, kissar på sig "frivilligt" utan att det är en olyckshändelse och att skammen som vi känner och kommentarerna som fälls är det som gör mest skada, inte kisset i sig. Min förhoppning är att alla innerst inne kan förstå hur det känns och jag skulle önska mig att människor var lite mer försiktiga med obetänksamma kommentarer. En lite hurtfrisk kommentar är att det inte är så farligt att kissa på sig, det är värre att skicka giftiga pratpilar omkring sig. Mrs Li här ovan rekommenderar jag humorprogrammet "Mia och Klara" från i söndags (går att se på svt.se), mens-skämten förekom flitigt och åtminstone den kvinnliga delen av befolkningen kanske kan le igenkännande (om man inte förfasar sig över det som de kallar "osmakliga skämt) och den manliga delen kanske får en insikt de tidigare inte hade.

Kram

#5 - - kagen:

Kissade i vår hiss en gång när jag var gravid... Hade ofta stresspanik med att få fram nycklarna, göra mig beredd att bara rusa in till toaletten och stod sedan och åmade mig i märkliga vridningar medan hissen knakade upp till 5:e våningen. En gång gav jag upp och lät det flöda!!! Hissgolvet var täckt av en grön plastmatta typ "gräsmatta". Någon dag senare stod min man och pratade med en granntant i trapphuset som sa;- Tänk, häromda'n var det till och med någon som hade KISSAT i HISSEN!!! Herregud...



#6 - - Gunilla:

Brukar inte kissa på mej..men däremot skita på mej, har ett litet tarmfel, hrm

Kanske lite för mycket info...men vaf det bjuder jag på

Kram

#7 - - Lisbeth:

Skämms på mej! även män kan kissa på sej, om han är med och handlar sittande i rullstolen och "pinkeflaskan" ligger kvar hemma då händer det! men det skyller vi på mej så han slipper skämmas.

#8 - - Wettexvarlden:

Jodå, skvätter både här och där. Spelar ingen roll hur många knipövningar jag har gjort. Senaste gången var när jag var magsjuk och hängde över toastolen. Katten tittade intresserat när jag spydde och kissade samtidigt...



Tack för att du skriver!

#9 - - lillstrumpa:

Jag klarade mig, nästan. Kom i hög fart in på toan, ned med byxorna, sen bara kom det. Forsade över toan och ned på golvet. Nån hade varit så j-a duktig och fällt ned locket, o när jag väl släppt på så gick det inte att knipa ihop igen :/



#10 - - Gise:

Jag tror att det finns något inom oss som inte kan förstöras, som inte har ett dugg med den kronologiska tiden och den fysiska kroppen att göra. Skärmen skulle rodna om jag berättade om allt min kropp ställt till med. Gise

#11 - - Jenny:

Jag skulle sova hos en väninna efter eb utekväll. En rätt så blöt utekväll. Jag sov som en stock och på morgonen vaknade jag och var så otroligt kissnödig. Jag skyndade upp på toan och satte mig och kissade och det var så där ljuvligt skönt som det kan vara när man håller på att spricka. Bäst som jag satt där och kissade hörde jag väninnans röst: "jenny, jenny, jenny, det är ju alldeles blött här!"

Javisst, jag hade inte gått på toan, jag drömde bara och i stället kissade jag i hennes säng, och nu väckte hon mig och var måttligt glad. GUD SÅ PINSAMT DET VAR!

#12 - - Zorro:

En dag körde jag de två äldsta barnen till skolan och körde sen till bilverkstan 4 km bort. Där lastade jag av yngste sonen, cykeln och cykelpumpen. Dagen innan hade jag lagat den andra punkteringen på en månad men det hjälpte tydligen inte. Började cykla den backiga vägen hem. Måste stanna var 10:e minut för att lasta av sonen och pumpa bakdäcket. Så upp med sonen och cykla en stund igen. Efter en jobbig uppförsbacke stod jag och pustade. Släppte en liten fis, trodde jag tills jag kände den kladdiga klicken i trosorna... Stod upp och cyklade de sista två kilometrarna (med en pumppaus).

#13 - - O:

Som synes har alla råkat ut för både det ena och det andra. Även jag. Men jag är för feg för att berätta om några av mina pinsamheter. Konstigt egentligen att det är värre att kissa på sig än att spy. Men om du kan klara nästan fem och en halv timme, utan toabesök, så tycker jag du skall vara riktigt nöjd och stolt. Hur många klarar det? Jag tror inte du behöver oroa dig. Det jobbiga är väl att du måste planera så att det finns lämplig toalett, och hoppas att den dessutom fungerar, när du skall ut på något.

Glöm eländet så fort som möjligt och tänk på något roligt som du och dina barn gjort. Jag tyckte det var häftigt när ni gjorde pappersmassa i badkaret.

#14 - - Ylva L:

Pinsamt och tråkigt javisst, men "sopa,knappt att värd att petas på med stortån"? Det krävs helt andra handlingar än att kissa på sig för att bli kallad för sopa.



#15 - - Rebecca:

Gick i flera veckor med en växande leverfläck på halsen. Oron växte i takt med den och slutligen gick jag till vårdcentralen. Läkaren; manlig i min ålder och såg ganska bra ut (bara för att göra det lite extra pinsamt), fuktade fingret med tungan, gnuggade på leverfläcken och konstaterade myndigt: "smuts". Och jo, jag duschar, inte varje dag, men varannan. Var så rädd för den växande cancern att jag hade tvättat runt den.

#16 - - Veronika:

Hmm, jag vill minnas att jag säkert nämnt det i någon av mina, eh hrm, utläggningar. Cirka sju år gammal var jag, vaknade av att sängen var alldeles blöt. Lägligt nog så tultade lilla tjocka syster A runt, kanske ett och ett halvt år gammal. Tada, någon att skylla på! Om hon var blöjlös eller ej minns jag inte, inte heller om morsan kom på mig. Men pinsamt var det, trots att jag inte var så många år gammal...

#17 - - Zoro:

Hihihi, den växande leverfläcken var en i efterhand rolig historia!

Annars håller jag med Ylva L om att det verkligen krävs andra handlingar för att bli kallad sopa.

Många kramar

#18 - - AnnaMaria:

Sällar mig till pinkgängen. Har även jag kissat på mig flera ggr till och med. Första gången i sommarstugan som liten, midsommar och höskrinda bakom häst, vad gör man när det sitter 20 andra där, vågar inte säga att de ska stanna så jag bara låter det rinna ner i höet. En annan gång var som 20-åring, i sälen på skidsemetser med kompisarna, vi sov i våningssängar, drömde så som Jenny skrev att jag gick på toa, min kompis under fick allting på sig. Det har som sagt hänt fler ggr och jag skäms inte, en olycka händer lätt.



Kram till dig

#19 - - Karin Byström:

När jag var ca åtta år var jag väldigt kissnödig i slutet av skoldagen. Jag trodde först att jag skulle klara mig, men det gjorde jag inte. Precis när det ringde ut blev det för sent. Det var smällkall vinter och jag hade både ylleunderbyxor och ylleskidbyxor. Det blev alltså ingen pöl på stolen, för byxorna sög upp allt. Jag låtsades som om inget hänt och skyndade mig hemåt. När jag kom ut uppstod ett moln ur mina byxor. Den kalla luften gjorde så att det såg ut som om min rumpa kokade.



För övrigt måste jag tacka dej Tina för att du gör mig populär bland mina kompisar. De vågar inte riktigt läsa bloggen, men jag saxar godbitar som till exempel den om saxofoneriet och den om sprättytor oxh skickar till dem.

Karin

#20 - - YlvaL2:

Aerobicspass: Sivan hade kört hårt med oss nere i motionsrummet och jag har lite svårt att hålla tätt när det är mycket hopp och skutt, särskilt när blåsan är full. Till slut avbröt jag mitt i koreografin, rusade in på toan och ve och fasa, lampan hade gått. Fick kissa i mörker och märkte först inte att locket var nerfällt. Hur pinsamt var inte det. Fick torka lock och golv med den obefintliga pappersbit som kvar på rullen och sen gå ut till er andra och fortsätta som om inget hänt.

#21 - - PN:

Över detta är jag inte stolt, med mer verklig anledning, fast det är ca 25 år sedan. Hade liftat till Oslo med en kompis för att rulla hatt en natt som vi sa. Vi lyckades sätta upp tältet alldeles intill den där borgen nära centrum i en svacka och där grundade vi kanske med något, jag minns inte riktigt. I alla fall var vi kissnödiga när vi gick in mot centrum för att hitta en pub och vi satte oss bakom en stor tjock pelare nära ingången till vad jag minns var Oslos rådhus. Det var inte sån kris. Vi hade nog klarat ett par minuter till, men vi tyckte då att det var extra skojigt med respektlösheten. Nu skulle jag förstås tycka att det var extremt korkat och onödigt om jag såg nån göra så...

/Pseudo Nym (för att inte nån typ mamma ska känna igen mig)

P.S. Sedan lät vi några medelålders farbröder bjuda oss på drinkar, sen hånglade jag med en eritrean och sen låg jag med en dörrvakt.. Kan vi göra en deal: Jag låter bli att skämmas över den kvällen så skäms inte du över nåt mera nånsin?

#22 - - Karin:

Jag har gjort något mycket värre än kissat på mig; bajsade på mig på en flyplanstoalett men mitt nyadopterade barn i famnen - slå det om du kan! Lägg till en kö med människor utanför som bankar på dörren och tycker man ska bli klar.... Kan tillägga att jag redan tillbringat en lång stund där inne på toa innan "olyckan". För dottern pinkade ner hela skötbordet så jag hade liksom torkat kiss en lång stund innan panikdiarrén satte in. Hann inte få av mig byxorna hållandes i 8 kg babyn... Bra med skötväska bland, man kan gömma både det ena och det andra däri. Kan säga att det verkligen luktade när jag tillslut var i sådant skicka att jag kunde gå ut med barnet under armen. Såg dock då hur alla log och tittade på underbarnet (och jag är säker på att de tänkte, "ja, ja nybliven adoptivförälder, de vet inte riktigt hur man gör".)



Tur att jag är nojig med handbaggage så jag hade ombyte med - fast det fanns hos maken som satt tillsammans med sonen en bra bit bort. Kände mig minst sagt utstirrad när jag var tvungen att gå tillbaka till toakön för att kunna sätta på mig rena kläder.. Pinsamt, pinsamt, pinsamt.



Har jobbat i vårdsvängen, legat mycket på sjukhus, småbarn och svägerska men bruten rygg (= ingen kontroll över nedre regionerna). Kisslukt hör till livet och inget man måste påpeka. Men jag förstår verkligen att det är pinsamt och jobbigt. Kram, Karin

#23 - - Annette:

Jag väljer en kiss-historia. Jag var höggravid och jättekissnödig. Hade varit på promenad. Det tog tid att komma hem för det var vinter och halt. Man går överhuvudtaget inte så fort när man är gravid i nionde månaden. När jag äntligen stod vid min lägenhetsdörr i kollektivhuset fick jag inte upp dörren, låset var ganska trögt. Fick sedan en nys attack och det var kört. Jag kissade en enorm pöl i trapphuset. Grannen kom ut och ropade "Vattnet går". Jag har både före och efter det kissat på mig, men det tar vi en annan gång.

#24 - - Doc:

Jag blir alltid extremt kissnödig när jag hamnar i en helvetes-lång bilkö, t.ex ut från eller in till Stockholm. Hur lätt är det att kissa då? Nej, jag har klarat mig hittills, men jag har fått stanna och kissa på ställen man normalt inte stannar och kissar på.

En granne till mina föräldrar är pilot. En gång när han var ute och flög (ensam) blev han kissnödig. Han borde verkligen ha kissat på sig, men vet du vad han gjorde? Han nödlandade/krashade sitt flygplan på en åker. Det säger en del om hur ogärna man vill kissa på sig, så jag förstår hur du känner.

Kanske i alla fall.

#25 - - Håkan:

Du ska inte skämmas för att det händer dig någon gång. Män kissar förresten visst på sig. Själv har jag varit sängvätare hela livet och sover med tjock blöja varje natt. Så är jag fortfarande oskuld också. Inget man vill visa någon, att man måste ha nattblöja.

#26 - - harpasione själv:

Jag tror att kärlek övervinner en nattblöja, två nattblöjor, fyra tjocka nattblöjor. Sluta inte leta!

#27 - - Mattias Sigurdsson:

Bah, lite kiss... Skulle det va nåt???

#28 - - Sover gott!:

Ähh, lite kiss är väl inget att hetsa upp sig över? Själv använder jag nattblöja då o då trots jag inte behöver det. Tycker bara det är skönt.

#29 - - Pia:

Kissade på mig när polisen tog mig blev så rädd

#30 - - Natalie:

Kul blogg! Hur länge har du haft din blogg?