Fadäser som fastnat

Kanske inte direkt ointelligent, men klart socialt obegåvat:


Jag gick på gymnastik.

Vi låg uppradade längs väggarna med ett fast grepp om ribbstolens nedersta pinne

lyftandes våra trikåklädda ben med sträckta vrister.


Kvävda stön...och så en tydlig PRUTT.


Det var väl något med akustiken som gjorde den svårplacerad

för min närmsta granne,

som alla killar var kära i och som hjulade bättre än jag,

vände sig till mig och sa:


-Undrar vem det var?


Då sa jag:


-Det var jag!


Hur oändligt lätt och mer begåvat hade det inte varit

att bara rycka på axlarna,

jag vet inte,

det undrar jag också,

mm,

eller vad som helst annat än:


Det var jag.


Fast det var faktiskt jag.


Min andra korkade replik fällde jag hemma hos mina världsvana kusiner när de hade en tvättäkta japan på besök.

Jag gick omvägar i lägenheten för att slippa möta den ständigt skrattande mannen,

i panik över att tvingas utväxla några ord på engelska med honom.


Men till slut befann jag mig i en återvändsgränd,

omringad av såväl kusiner som japan,

ivrigt diskuterandes japanska teknikprylar.


Plötsligt riktades en fråga direkt till mig:


-Har inte du en Casio miniräknare?


Nu var det dags.

Jag kom inte undan längre.

Jag svalde,

i den förväntansfulla tystnad som uppstått ,

med allas blickar på mig,

och uttalade ett välartikulerat:


-Yes!


Förmodligen kraftigt rodnande.


Även denna gång hade det varit så lätt,

och verkat betydligt mer naturligt,

att bara nicka och humma med lite.


Båda händelserna inträffade när jag var sådär tio tolv år.

Jag minns dem som igår,

och sen inget mer.


Det måste väl betyda att jag inte har sagt något korkat sen dess?

#1 - - Franck:

Tack för att du delar fadäser med oss, det kanske svåraste konststycket för oss alla! Just att det är en fadäs tror jag gör att de 'fastnar', eller hur?! Eller har någon fadäser som inte fastnat och var det isåfall fadäser? (Vilket roligt ord, när man säger det så ofta. Bara ordet låter lite, ja som en fadäs. Fast det är väl fr eg.)



En fadäs var när jag träffade partivän på Konsum i Uppsala och utbrast med äkta glädje 'Nej men va roligt, är du med barn!?' Det bara kom. Hon hade en speciell halvlång blus. Men inte var hon med barn. Jag ringde upp senare och bad om ursäkt, igen, och förvärrade säkert det hela.



Tja, vad är det med fadäser som gör dem så katastrofala egentligen? / Franck

#2 - - AnnaMaria:

Ett tack även från mig för att du delar med dig av dina fadäser. Här kommer en från mig.



Mina tremänningar hade fått ett adoptivsyskon från Tanzania. Han är jämngammal med mig och på min 12-årsdag så brjöd jag på party och han var förståss också bjuden. Under kvällen lektes det "kärlek i mörker". För de som inte lekt den leken så innebär det att man famlar runt i mörkret och när man får tag i någon så ska man pussas. Jag fick tag i den nya släktingen och fick en puss. Strax efter tändes lyset och genast frågade jag kompisen bredvid om pussen hade färgat av sig på mina läppar. Det blev en lång pinsam tystnad.



Den fadäsen berodde ju mest på okunskap, men var ju ändå en fadäs.

#3 - - Kicki:

Som ganska ny på tidningen skulle jag vicka som kommunreporter. Jag hade fått i uppdrag att intervjua två seriösa män om kommunens budget, kommundirektören och kommunalrådet i Lindesberg. På väg dit tänkte jag på vad jag skulle säga. "Hej, jag är den nya kommunreportern" lät bra. Så jag gick genom en lång korridor, svängde in på ett rum, såg två män i varsin fåtölj och säger: "Hej, jag är den nya kommundirektören!"

Först några sekunder efteråt inser jag vad jag sagt och förstår varför de stirrar så konstigt.

Men jag brydde mig aldrig om att rätta mig. Jag bara pladdrade på om budgeten och hoppades att de inte skulle ha hört vad jag egentligen sa. Det här är bara en av säkert tusen felsägningar och fadäser jag gjort men jag minns den så tydligt eftersom männens miner, speciellt kommundirektörens, var så totalt häpna. Tänk om jagh verkligen hade varit den nya kommundirektören, 25 år gammal, och skulle ha tagit över hans jobb där på studs?

#4 - - Jenny:

ja sedan dess har du bara sagt smarta saker!!

#5 - - Åsa Botshinda:

Konstigt hur vissa saker etsar sig fast trots att de var oviktiga medans annat som man verkligen borde komma ihåg bara blåser bort! En Kompis till min dotter sov över hos oss och vid frukostbordet hände samma sak: Prutt! Från denna lilla blyga rara indonesiska flicka som är som en liten docka. Hon sträckte på sig och sa genast SAFETY! med sin lilla fågelröst. Det skulle visst sägas vid sådana tilfällen...SEdan satt hon där så blyg igen. Undrar om hon kommer att minnas det?

Själv minns jag hur ofta man halkade omkull på vintrarna i sina blankslitna allväders stövlar som alla hade på 70-talet. Det hände ofta när man just passerade ngn "viktig". Det var nog inte så noga med sandningen då....

Har du halkat i allväders stövlar Tina?

kram Åsa

#6 - - Isabella:

När jag jobbade på ett kafé i tonåren frågade en kund om vi hade White Cap. Jag hörde inte riktigt, men trodde hon pratade engelska så jag sa: "I´m sorry?" Irriterat upprepade kvinnan sin fråga: "Jag undrar om ni har WHITE CAP - som man dricker!"



En finsk kund som bröt kraftigt klämde på munkarna och frågade: "Är tåm här HUR kamla?" Jag svarade generat: "Nä..."

#7 - - Gise:

Jag satt för några år sedan med i en kyrkostyrelse. Seriösa och småheliga satt vi runt ett stort bord när en manlig ledamot kom in, han var sen och hälsade snabbt och sa ursäktande till mig som satt med ryggen åt:

- Jag hälsar så här bakifrån nu...

- Oj, sa jag glatt, det var länge sedan nån kom bakifrån

Det var bara så FEL sagt. Det blev tyst runt hela bordet. Behöver jag säga att jag inte är med längre?