I hägn

Har vi inte,

sedan tiden i en flock som drog runt i jakt på mat,

växlat frihet mot trygghet

på vår väg mot ett alltmer välorganiserat samhälle?


För att vi vill ha trygg försörjning och förökning?


Vad kan vi veta om djurens längtan efter frihet respektive trygghet?


Är det synd om djur i bur?


Kanske har det något att göra med:


Ungdomar använder inte kondom.

Ungdomar svälter sig.

Vi är rädda för att bli våltagna så fort vi ser en man i mörkret.


Man skyller på media och tycker att skolan borde göra något.


Hörde faktiskt någon på radion säga att ungdomar kände förväntningar från media att de skulle ha sex tidigt.


Jag blir nästan lika frustrerad som när jag inte får i mig kaffet!


Hur faan går det till?

Och varför?


Är Media något som vi bara ofrivilligt utsätts för?

Varför kan vi inte välja bort dyngmedia som gör oss ont?

Varför har jag aldrig känt något tryck från media på min sexdebut?

Varför kan vi inte tänka själva?

Varför kan vi inte fråga varandra?


Vad är det skolan borde lära oss?


Att vi är omgivna av en marknad som vill tjäna pengar på oss,

och ett samhälle som värnar befolkningen, inte mig som individ.  

Att vi kan tänka själva.

Att vi har frihet trots all trygghet.

Frihet att välja vad vi tror på och vem vi lyssnar på.

Att bara jag äger sanningen om mig själv.


Det är inte synd om människorna.