Skitdagar

När jag inte kan sjunga Ja må han leva på kalaset.


Inte äta hamburgare,

cykla och handla,

trösta ett ilsket gråtande barn,

eller ens lägga upp maränger.


Maränger som är så lätta.


Ingen dag kan jag lyfta en maräng.


Skitdagar tänker jag på det.


(Dagen efter skitdagen tänker jag

att med foten

skulle jag faktiskt kunna lyfta säkert tre maränger.)


Skitdagar kan man se på Spårlöst i tv4.

Snyftmoment minst var femte minut.

Man får vila i reklampauserna.


Skitdagar dricker jag för lite,

och äter för lite sås.


Ingen förstår att:

-öhuh,

betyder:

- Jävla skitdag idag.


Skitdagar avslutas,

som alla dagar,

med toabesök:


Huvudet är en ståldank.

Nacken är ett grässtrå.


När jag sänks ner på toastolen håller strået ståldanken uppe

tillräckligt länge för att jag ska hinna trycka igång spol- och torkfunktionen.

Stolen är en helvetesanordning med ett så kallat nackstöd fast det lutar snarast framåt och är fastskruvat med en stor hårdplastskruv på insidan av ryggstödet.


Medan apparaturen surrar igång

kissar jag

och vilar ståldanken i Darth Vader kragen.


Vatten börjar spola,

men träffar mest vänstra skinkan.


Fläkten drar igång

Om två minuter stannar den,

assistans kommer och jag ska lyftas upp.


Då måste huvudet vara upprätt

annars faller jag framåt i lyften och slår huvudet blått.


När jag beräknar att bara ett tiotal sekunder återstår

börjar grässtrået

med möda och stön

lyfta ståldanken

till upprätt ställning.


Förvridet ansikte.

Jag håller,

jag håller,

jag orkar nog.


Assistent öppnar dörren.

Snabbt upp nu, tänker jag.


Men då kommer frågorna:


- Är det bra?

- Ska vi lyfta upp nu?

- Är du klar?


Det förväntas att jag ska nicka.


Nicka!


Skitdag.

#1 - - Anonym:

Skitdag är bara förnamnet.

Hoppas dagen imorgon blir bättre!

#2 - - Franck:

Herregud, Tina, för att vara demokratisk, juste och rättvis, så måste vi tänka lite till - hur kan man nicka med en ståldank på ett grässtrå?! Ynkligt och jordbundet detta att inte förstå och det är därför vi behöver dina texter. OCH vilka fantastiska människor omkring dig! Jag hade säkert kört sönder din permobil, pillat på din automatiska tallrik så gaffeln slumpsiktade och missförstått minst hälften av vad du velat.



Du har ju inte precis valt din flykt över vattenytan, men det har ju inte trollsländan heller.



Karin undrade i bilen idag vad det var för stora vita fåglar som flög där? Jag höll mig kvar på vägen (!) och kunde se två stora plogar som antagligen nyss lyft från norra Tysslingen. Jag hoppas ljuset från deras vingar i morgonsol når också dig!

#3 - - Ylva L:

Människa! Att du klarar det! ALLT verkar ju så makalöst svårt, rätt nära omöjligt. Såhär med tanke på vad du klarar nu, så undrar man om du inte hade klarat ett och annat världsrekord - om du bara hade kommit på tanken - när du var frisk. Vilken vilja, vilken koncentration och vilken strategi!



Må din morgondag vara en där grässtrået klarar att hålla ut rätt stunder, att vårljuset träffar din matplats när du just kommer dit, att talgoxen sjunger när du kommit utanför dörren, och att en cirkus jonglerar förbi när du minst anar det.

#4 - - V:

Oj, så långt har jag inte ens tänkt! NÄsta gång håller jag käften och lyfter på en gång. Tror du jag klarar det?

#5 - - KaosJenny:

Hoppas att din morgondag blir bättre och tack underbara du för att du delar med dig...

#6 - - Elin:

Jag lovar också att lyfta på en gång! Snabbt som tusan.

Kramkram

#7 - - Maria:

Du är fantastisk Tina. Tänk att inte alla dina dagar är skitdagar, aldrig att jag kommit att tänka på att lyfta tre maränger med fötterna. Nog måste tulpanernas bladtoppar sticka upp ur marken hemma hos er nu, de som spättades ner? Trots att det säker också snöar just nu. Kram Maria

#8 - - O:

Skitdagar kan det bli många. Och nicka verkar vara en stor procedur. Kan ni inte hitta på ett annat sätt att säga ja eller nej? Tänker på "Fjärilen i glaskupan" En blinkning betyder "ja" tex och två eller tre betyder "nej" eller någon annan idé.

Hoppas du får en bra dag, trots det grå vädret.

Kram

#9 - - Anna-Karin:

Du är bara så bäst Tina! Ingen kan beskriva känslor så mitt i prick som du.... Kram

#10 - - Ninni "Badhytten":

Håller helt med övriga kommentarer och speciellt Ylva. Som frisk har du en mental närvaro och styrka att slå världsrekord efter världsrekord....Jag känner dig bara genom din blogg och vet inte mycket om din tid före du blev sjuk, mer än det jag läst förstås. Kanske har du flera rekord som jag inte känner till.

I Fotboll, Handboll, Gymnastik, Schack, Friidrott eller Stövelkastning. Men däremot vet jag och alla andra som läser din blogg och framför allt alla som känner dig, att du har världsrekord i följande grenar:

Att vara mamma, Syster, Hustru/fru (finns det inget roligare ord - hustru och fru låter så stelt), i omtanke, klokhet, mental närvaro, ödmjukhet, i att laga goda såser att se det stora i det lilla och att se livet från den ljusa sidan utan att vara mesig. I att vara uppriktig mot livet. I allt detta har du slagit världsrekord. Och det gör mina dagar ljusa. Kram Ninni (Badhytten)

#11 - - Mattias Sigurdsson:

Din blogg är den vackraste jag har läst, Tina. Du är underbar.

#12 - - ann:

Tina, din blogg (och du förstås!!!)är en genialisk blandning av starka känslor, kloka tankar, humor och samtidigt så underbart vacker - precis som Mattias skriver. Hoppas att du får en bra dag med styrkan att lyfta minst tre marränger med foten. Kram

#13 - - js:

Du har verkligen knacken för ord och uttryck. Du har plats i favoriterna nu..



#14 - - simon:

du beskriver väldigt bra om dina upplevelsen, vardagen mvh simon