180 grader

Man kanske går länge och inte vill raka benen,

men sen byter man fot,

och då gör man det ordentligt.


Njuter av det släta mjuka,

frossar i Ladyshavehyllan i affären.


Att tvärvända.

Nyttigt, skönt, lärorikt, befriande.


Jag tyckte nationalekonomi var det tråkigaste mest ointressanta jag kunde tänka mig.

Men jag tvärvände och tog 20p.


Mest nyttigt,

och härligt att ha på meritlistan.


Att vara rökare,

tvärvända,

och bli rökfri,

är imponerande.


Jag är så dålig på att rita, laga sås, odla morötter, tvätta fönster...


Då säger man till sig själv

jag är bra på att rita.

Och så ritar man,

och lär sig!


Jag var väldigt ointresserad av konst

tills jag bestämde att jag skulle bli konstintresserad.

Nu är jag faktiskt intresserad av konst.


Jag känner folk som är väldigt bra på att tvärvända.

Det kan bli lite jobbigt för omgivningen,

tänk på det när du börjar.


Hela familjen som alltid åkt långfärdsskridskor tillsammans på helgerna och så börjar en gå på jazzklubb hela nätterna och sova halva dagen.

Jobbigt.


Och börja inte med:

Älskar jag verkligen min fru/man?

Tvärtom tror jag det är en fråga man kan slippa ta itu med om man låter varandra tvärvända och förändras.


Hela bilden av mig själv, åsikter, kunskaper, laster och värderingar,

allt går att tvärvända på.


Bara tanken kanske räcker en bit.


Tänk om jag skulle rösta på Junilistan?

Tänk om jag skulle söka jobb som busschaufför?

Om jag skulle köpa en trisslott eller en segelbåt?


Undvika dubbla känslor och kluvenhet.

Det är ju så nyttigt med fisk jag hatar fisk och lagar fisk ändå.

Välj:

Jag älskar fisk!

eller

Jag skiter i att fisk är nyttigt, jag äter inte fisk för det är äckligt.


Alltid favoritjeansen från KappAhl?

Men nu, alltid röd volangkjol.


Istället för snart dör jag, snart dör jag,

bytte jag till tids nog dör jag som alla andra,

men nu lever jag.


Om det nu är någon som tycker att jag motsäger något tidigare inlägg

så har jag tvärvänt.

#1 - - Mattias Sigurdsson:

Ett fantastiskt inlägg Tina. Precis så.

#2 - - ulrika:

Håller med! Du är typ bäst på att fånga det stora och det lilla och ingentingandet och det riktigt magiska! Jag är alltid okonsekvent, det förvirrar min familj och mina elever tror jag men jag är typ ok ändå! litar till det oväntade o så ...men i mina favvojeans, undrar vad eleverna ( de fina o söta) skulle säga om jag kom i volangkjol...dock behöver jag inte raka benen, tillhör de få(?) som inte har någon hårväxt alls på armar och ben...Lilla O däremot är bara snart tre men luden som en liten chimpansunge:) Keep on smiling Tina :)

#3 - - Mari:

Å, vad bra skrivet! Jag håller verkligen med dig, jag också. Det är friskt att ändra sig (om man vill och har någon bra anledning) och ändra sig igen och igen och... Men det handlar inte om något velande hit och dit för det, för precis som du säger är det tvärvändning som gäller.

#4 - - Franck:

Se där en svårighet för många av oss. Att tvärvända alltså. Så tråkig är jag att jag tycker att det omvända kan vara någons livsutmaning, bara förflytta positionerna lite (jag kan väl smaka lite då) eller variera positionerna (idag fisk, men inte imorgon). Menar du också att man ska vara sann mot sin egen övertygelse? Då är jag helt med! Makalöst vad du ruskar om!

#5 - - KaosJenny:

Underbart!!! Tack

#6 - - O:

Tack för alla underbara tankar! Kör så det ryker!! Men var rädd om dig och ha en bra dag.

Puss på pannan

#7 - - Anonym:

Väldigt självklart - men väldigt fräscht! Jag skulle verkligen vilja läsa en bok som du har skrivit!

#8 - - HME:

Så du menar att jag borde släppa mina antipatier och börja spela golf.. Nej det menar du inte, men du menar att jag får göra det, eller att jag ska prova tanken i alla fall. Jag gick på sångkurs en gång där vi var bara tre elever, jag som fick tvåa i småskolan efter att ha sjungit "Dimpe dopp" så illa. Men det var inte riktig fråga om en vändning - jag ville bara kunna sjunga vaggvisor för barnen utan att må direkt illa själv.



"Sa jag så. Nä i själva verket menade jag precis tvärtom", sa en gång en forskarkollega. Det tyckte vi alla var ett väldigt användbart och bra citat, värt att lägga på minnet. Med det klarar man sig i alla lägen!



Gonatt!

#9 - - Kusin ;):

Var faktiskt på en föreläsning för något år sedan och fick veta att det är väldigt nyttigt för vår hjärna att göra annorlunda. Den utvecklas av detta. ;) Något att tänka på i morgon...ta en ny väg till jobbet, kanske...?!

Kram på dej, Tina!

#10 - - En som kikar in ibland:

Du är så fantastiskt!



Mitt mål med idag blir att tvärvända.