Dåligheter

Koffeinfri sen slutet på mars

drack jag igår en kopp kaffe.

Fick huvudvärk och kissade så det skvalade hela dagen.


Jag som just hade tänkt börja med några tyngre dåligheter.

nu när man inte behöver tänka på hälsan.


Heroin kanske.

Fast jag har dålig koll på marknaden.

Plattan?

Rulla omkring där och försöka se heroinsugen ut.

Dyrt blir det,

och kanske en aning asocialt.


Rökning går bort.

Lungorna får jag ändå försöka skona.


Snus har jag verkligen försökt.

En gång.

Liten prilla, liten stund.

Sen lång tid på soffan mot yrsel och illamående.


Större mängder av drickbara saker går ju tyvärr inte heller.

Jag dricker numera citrusjuice,

helst Brämhults färskpressade,

och det kan knappast räknas som dålighet.

Tyvärr stämmer det som står på socialstyrelsens faktasida,

att det är lättast att svälja syrliga drycker.

Möjligen champagne i juicen?

Varje morgon!

Det vore väl lite dekadent?


Jag har alltid haft svårt att vara dekadent.


Jag äter i alla fall mycket fett.

Och det är ju både gott och lite dåligt.

Fast man blir inte beroende.


Några tips?


Laster, måsten, beroenden, ger en förankring i tillvaron.


Hörde just en kvinna på radion som sa:

-Det är inte ett liv, bara en tillvaro.

(Hennes man hade lämnat henne efter fyrtio år.)


En last, en tillvaro,

men sen behöver man ett liv också.

#1 - - Mattias Sigurdsson:

Peoyte lär ge schyssta kickar. Men jag vet inte om det går att få tag på i Sverige? Och så kan jag inte svära på att det är beroendeframkallande.

#2 - - cruella:

Champagne rätt av då? Och gin och tonic. Och vodka juice. Och Mojito eller Caprihina med mycket lime och vackra myntablad. Syrlig och gott som bara den alltihop. Och aningen lastbart:-)

#3 - - cruella:

Peyote verkade ju rätt ballt när man såg Sopranos. Trippade ända ut i öknen. (Läskigt. Jag klarar bara droger i alkoholform.)

#4 - - Jenny:

Tja...socker är inte så dumt. Själv har jag fastnat i Onico träsket, dvs nikotinfritt snus men ändå snus!!! Dricker också alkoholfri öl. Den är iskall och god och passar mig som ammar som en tok rätt så bra. :)

Om du nu mot all förmodan tar dig till plattan och letar dig en sil, så skulle det liksom toppa hela grejen om du sen låg där, inlindad i din sovsäck och myste. :)

#5 - - Christer:

Chokladcigarett i mungipan? Ser lagom dekadent ut.. och kanske en rosa plymboa på det?

#6 - - Ylva L:

Läser bloggen medan son + kompis läser Dragon Ball-böcker i soffan intill. Alldeles knäpptysta och superinne i serierna. Och så läser jag: "Plattan?Rulla omkring där och försöka se heroinsugen ut." och försöker skratta tyst för att inte störa. Herregud vilken kul filmsekvens!!! Om jag ska vara ärlig så tror jag det dröjer ett bra tag innan de fattar att det är heroinsugen du är.



Och jag är lika bra på droger som du. Och har nog mest livet igenom tyckt att det varit otroligt praktiskt att inte ha några laster. Men utländska cigaretter luktar oerhört gott sådär på håll, när man släntrar efter någon som just rest sig från ett café och passerar trottoaren där man går... Då kan jag låtsas att jag är i Paris, för jag är ju lättroad också - det kanske hör ihop med att inte ha ett drogbehov, att man går igång på så lite?

#7 - - MB:

Att fastna i bloggträsket är inte svårt!

Ett begär att läsa, läsa, skriva, kommentera...

Gah!!!

#8 - - Anette Fjärrstrand:

Coca Cola! Behöver jag säga något mer?

Och så rosévin förstås - så otroligt gott så här i varmare tider.

#9 - - ylva:

Slas skrev "Ibland närs jag av en längtan att förfalla". Eller något liknande. Det känner jag igen. Men det är jobbigt med laster när man trots allt är präktig nog att inte vilja drabba familjen. Uteslutet att rymma hemifrån för vild sexorgie med okända (det verkar dessutom både svettigt och jobbigt), droger som kan ge långvariga men eller hindrar en från att väcka sonen i tid till skolan, eller annat som kan göra offentlig skandal. jag nöjer mig med att småsmutta rödvin på tisdagskvällar och se Desperate housewifes. Och lite koffein-nikotin ibland.

Däremot skulle det vara roligt att dra iväg några tjejer till en stuga i fjällen och bara avara onyttiga en hel långhelg. inte åka skidor, bara se slaskTV, spela poker, dricka massor med vin och prutta chips.