Haiku

Det är november.

Jag har åkt vanlig stadsbuss!

Solen lyste upp.

 

Liten ramp bara.

Frisk och vanlig kändes jag.

Gratis biljetter.

 

(Jag gör som Tranströmmer, övergår till haiku.)

 

#1 - - Zeb:

Yes, Harpasione. Go go go! Det var ett kraftprov. Världens snobbigaste diktform är helt naturlig för dig. 5-7-5 stavelser är ju proffsigast, så varför inte sätta det direkt, eller hur.. / Zeb



Här är en Transtömmer att bräcka:



En svartvit skata

springer envist i sick-sack

tvärs över fälten.



och en mer humoristisk (..tror jag?):



Krypande skuggor...

Vi är vilse i skogen

i murklornas klan.



Ur Tranströmmers bok 'Den stora gåtan'



#2 - - Mari:

Fint skriven haiku

som alltid från din sida

leendet finns där

#3 - - Mattias Sigurdsson:

Och du gör det med den äran!

#4 - - cruella:

Haiku är favoritformen, så fortsätt med det:-)

#5 - - O:

Nytt sätt att tänka.

Tvungen att slå upp Haiku.

Jag måste testa.



Tittade ut. Vitt!

Vita flingor i luften

Hjärtat fylls av frid



Kalla fötter går.

Asfalten fuktig och hal.

Inga sniglar kvar.



Puss på pannan. Tack.

Du ger mig nya tankar.

Ha en mysig dag.