Hos doktorn

 

Jag var hos min läkare.

 

Hon sa: När andningen blir sämre bör du ha funderat över om du vill ha respirator eller om du nöjer dig med ventilatorn.

 

Ventilator: Enkel andningsmask som stöder den egna andningen. Jag har redan en sån hemma men har bara använt den några gånger.

 

Respirator: Tar över andningen helt. Typ en månad på sjukhus för att montera och justera och göra hål i halsen (trakeostomi). När den väl sitter där är det inte bara att stänga av den…

 

Jag lovade att tänka på saken.

 

Om andningen blir sämre.

 

Jag frågade hur många als-sjuka det finns i länet?

Typ 25 hela tiden, någon dör någon kommer till.

Lite olika diagnos.

 

Vem, med min diagnos, har levt längst?

Jag tänkte mig någon tant i obygden som kunde bli min förebild.

 

Men det var jag!

 

Det kan verka skrämmande, sa min läkare.

Jag förstår ju hur hon menar.

 

Naivt? Jag tänkte bara jippi länsrekord!

Jag blev stolt och glad.

 

Din reaktion är unik, sa hon.

 

Inte många som ställs inför detta faktum, tänker jag,

och ingen som inte gjort det kan veta hur den ska reagera.

 

Jag kanske ska slå till på en respirator?

Det är ovanligast.

#1 - - ulrika:

" vad skönt att det är sommar snart" sa min H- för T älskar somrarna och alla lantställen och så så då lever hon ju iallafall över sommaren..."sen gillar de ju julen oxå"...kom det som en andra tanke så att det inte skulle kännas jobbigt i magen.Jag hejar! Nu är det sopat nästan överallt i området!



HEJA DIG, ja, du är nog ett unikum, men så har du ju de ungar du har:) Den största pratar gärna glatt med mig hela vägen till skolan om vi sammanstrålar vid övergångstället, inte är jag en pinsam fröken/ mamma till syrrans kompis inte!!



#2 - - Mari:

Du är unik på ett MYCKET sympatiskt sätt! Ja må du leva uti många år, med eller utan respirator.

#3 - - Mattias Sigurdsson:

Du är vacker hela vägen, Tina.

#4 - - Franck:

Du är verkligen unik och jag tror att din läkare är speciell också. Är det där Havamal pratar om - hos gott folk kommer/blir gott folk till?!!

#5 - - Ann:

Jag tycker att du ha ska Stephen Hawking som idol - och slå hans rekord!!!!!

#6 - - harpasione själv:

Stephen Hawking är definitivt en förebild. En muntergök som det verkar.

#7 - - harpasione själv:

Stephen Hawking är definitivt en förebild. En muntergök som det verkar.

#8 - - wettexvärlden:

DU är min idol, alla kategorier.



Tack för att du finns och sprider klokskap omkring dig.

Gör som Ann och klå Stephen! :D

#9 - - mAria:

Jag undrar lite om du leder i hela riket också?

Tänk om du är sverige-starkast?

#10 - - Caroline:

Grattis Tina, det var ett bra rekord, hoppas du fortsätter hålla det många år till!

#11 - - ewa:

Jag tror Du är förebilden, både hos de med ALS och även för oss som läser din blogg och inte känner dig! Du sätter många spår, många av dina tankar fladdrar runt hos oss. Och Du ska veta att Du gör mig glad med din underfundiga humor och dina poetiska inlägg! Jag tänker på dig varje dag, i varje fall när klockan slår jämna slag!

Du är nog som mAria skriver sverige-starkast!

mvh ewa

#12 - - Ylva L:

Som sagt: Varför inte världsbäst?

Vill gärna känna någon som är världsrekordinnehaverska.

#13 - - maria L:

Läste om Stephen Hawking i GP idag som varnade oss för att ta kontakt med utomjordingar. Blev glad över att han lever och hänger med fortfarande, då måste även du ha gott om tid att bli bättre på.