,Vaken igen!

Jo, jag lever.
Men faktum är att missmodet griper efter mig.
Jag har några stora problem som förpestar min tillvaro.
När jag inte andas genom näsan längre så känner jag ingen doft.
Alltså ingen doft.
Inte när rumskamraten på IVA bajsar men inget annat heller. Trodde aldrig det skulle göra tillVaron så fattig.
Sen smakar det ännu mer besk apa i hela munnen än förut. Har väl med näsan att göra också kan jag tro.
Folk, jag har munsprej av olika slag. Har sprejat både vitt vin och passionsläsk men det har ju så kortvarig effekt.
Sen biter jag mig i tungan.
Varje gång någon nuddar vid grejen som sitter i hålet  i halsen utlöses en hostreflex. När jag hostar sticker tungan ut och jag hinner inte alltid dra in den innan käftarna slår igen som på en stridstränad pitbull. Det gör ont.

Men saker och ting har gjort ont och tagits ifrån mig förut.
Återkommer.
#1 - - MS:

Jag sitter här och småskäms för en tidigare kommentar. Jag förstår att en lunginflammation och dygn på IVA inte är någon sinekur. Inget vilohem.



Vad gäller ovanstående... Acceptera. Nånstans mellan 50 och 20 000 gånger lättare sagt än gjort (beroende på vem man är). Men det enda som hjälper. Ju. Du klarar det, du är gränslöst stark! Därmed inte sagt att du snyter det ur näsan, det gör ingen.



Hade gärna velat hålla om dig en stund. Berätta om trollsländorna. De svirrar.

#2 - - Ann-Sofie L L:

Skönt att höra av dig igen. Jag tänker mycket på dig och förstår att det är tufft. Eller det gör jag nog egentligen inte alls, för det är svårt att föreställa sig att inte känna lukt - som en ständig vrålförkylning kanske. Jag tror i alla fall att om det är någon som fixar det här med så är det du. Puss på pannan.

#3 - - Ann-Sofie L L:

Nu gjorde jag nog något fel nyss när jag skrev en kommentar eftersom den inte syns. Läste väl förmodligen bokstäverna fel. Hur som helst är det skönt att höra av dig igen. Jag tänker mycket dig nu och inbillar mig att jag förstår hur det är, fast det förmodligen är omöjligt att föreställa sig att tappa lukten. Är det någon som klarar detta, är det du. Puss på pannan.

#4 - - Franck:

Också jag är glad att se dina ord igen (och tack till Vera och familjen som hållit oss underrättade!)!! Tufft för dig, Tina. Gissar att du har ännu en liten sträcka att tillryggalägga för att vänja dig vid det nya (och kanske fattigare?). Kram / Franck

#5 - - Lisbeth:

Styrka:

Fysisk styrka, som hos människor och djur

Övermänsklig styrka, som hos superhjältar i serietidningar

Dygd och moralisk uppriktighet

Mod eller kraft inför moraliska eller sociala påtryckningar

Den övertygande kraften hos ett argument

Hållfasthetslära

11:e kortet i tarotleken: http://enlightenedspiritualsolutions.com/images/Strength.jpg



När jag gick in på Wikin och läste avsnittet om styrka tänkte jag direkt på dig, ville bara säga att jag ser dig som en verklig superhjälte. Fast det vet du nog redan :)



Du vänder detta också. Snart.



Kram & go'natt!

#6 - - Miriam:

Härligt att du är tillbaka! Trist dock att du tappat luktsinnet och att käften lever sitt eget liv.

Heja dej, kram!

#7 - - margot loberg:

som sagt var.... ser fram emot att träffa dej du uthålliga tjej, när du blir frisk ! ! !

#8 - - Sven Oskar herbert Lindh:

Du skriver så härligt. Dina tankar bubblar som vichyvatten, spritter sprudlar. Jag sitter i natten i Mora och tänker de varmaste kärleksfullaste tankar till dej. Vi har aldrig mötts men i mitt hjärta har du en plats för evigt. Hoppas nu att natten blir lugn och mogonen fin för dej och de dina.



Sven Lindh i Mora

#9 - - Disa:

Jag fick reda på att min mamma har ALS den 12 juni nu i sommar. Jag lyssnade på ditt sommarprat (otroligt bra!) och har läst en hel del ur din blogg. Precis som Ulla-Carin är du en kompis. Jag är så glad att jag hittade hit. All lycka till dig och din väg att bli frisk. Hälsningar från Disa.

#10 - - ewa:

Varma, varma tankar till dig!

mvh ewa

#11 - - annika:

Så skönt att läsa något från dig. Men det du upplever går inte att förstå riktigt. Ta in. Men jag vi är så många som tänker på dig och följer dig. Om jag kunde skulle jag blåsa lite dofter till dig, pion, krondill, tallbarrsdoft och doften från havet. Sitter just nu i Båstad och tittar på havet och tänker på dig trots att vi aldrig mötts. Stor styrka skickar jag genom rymden och pussar en smaskig läppstiftsdoftande puss på din panna!

#12 - - Gudrun G:

Du är helt otrolig när det gäller att förhålla dig till verkligheten, Strukturerad och rationell även då det gäller det mest sensitiva. Det är en gåva till oss att få följa dina tankar, hur du gör när de svåra, smärtsamma och begränsande händer, hur du liksom benar upp det och så alltid landar i ett konstaterande att nu är det så här och nu går jag vidare med det jag har. Önskar av hela mitt hjärta att du hittar något bra även i den här nya livssituationen. Sentensen av livet, säger de kloka, är relationen och det har du obegränsat av. Kram.

#13 - - O:

Välkommen tillbaka på skärmen! Har saknat dig. Hoppas respiratorn ger dig dig nya vardagskrafter och att det åtminstone går att få ordning på hostreflexen. Så mycket vi tar för givet! Smak, lukt... Du lär oss bli lite ödmjukare. Ta vara på det vi har.

#14 - - Anonym:

Välkommen tillbaka! och stinget har du kvar märker jag!!

#15 - - Catarina Kignell-Lallo:

Tina, jag delar din sorg (och ilska?).

Kram fr Catarina i Rosersberg

#16 - - Ylva L:

Vad skönt att höra av dig och din humor har de inte opererat bort......



Men ändå - som om det inte räckte. Förmodligen klarar du också detta genom din fenomenala livssyn, men vad onödigt med dessa nya prövningar. Onödigt onödigt onödigt. Sänder många tankar.

#17 - - Ann-Marie Alexandersson:

Hej, vännen! Underbart att höra din röst igen!

#18 - - Annelie:

Hej!

Jag hittade din blogg för några dagar sedan och hann läsa igenom allt när du åkte in på sjukhuset. Du ligger nu bland mina favoriter och jag kommer att titta in till dig varje dag. Jag älskar hur du skriver och du får en att bli ödmjuk för livet. Jag är själv sjuk i en obotlig cancer men har nog en praktiskt enklare tillvaro än dig. Tack för att du delar med dig av dig själv.

Varma hälsningar Anneie

#19 - - Erica:

Hej igen min vän, en STOR KRAM till dig! Jag har tänkt så mycket på dig. Vårt internet har krånglat så jag har inte varit inne sedan jobbet i fredags. Vad skönt att höra från dig igen! Jag är så ledsen att det ska behöva vara så tungt för dig. Tur du ialla fall har din fantastiska familj, de är ovärderliga. Och tur att de har dig med. Låter hemskt att bita sig i tungan, sånt gör jätteont! Jag är iallafall med dig i tankarna, det ska du veta.

Familjen hälsar, Erica

#20 - - Ola Hemström:

Hej Tina,

Skönt att se dig skriva igen. Vi tänker mycket på dig här på radion. Många varma tankar från oss / Ola Hemström och de andra på sommarredaktionen

#21 - - IV:

Du är i mina tankar hela tiden! Jag har jobbat på en intensivavdelning i Stockholm och vet vad en respirator innebär. Gise

#22 - - Maria L:

Jag är så glad att du är tillbaka men tycker det är mycket tråkigt att du tappat luktsinnet, hoppas att du kan återfå det, jag skickar cdn som jag skrev om. kramar till dig och Vera

#23 - - Helena:

Du vet, det går liksom inte att förstå hur du klarar av din tillvaro eller vad det är du och de dina "går igenom"... så att hitta något klokt, fint eller stärkande att säga/ skriva ?? Mja, det är liksom lite övermäktigt...

Missade delar av ditt sommarprogram för jag var LEDIG och njöt av sommaren, men jag tänkte ta igen det nu på jobbet. Har hört många beundrande kommentarer från folk i omgivningen som lyssnade och då kan man ju passa på att göra "reklam" för din kloka, roliga och tankvärda blogg också - det är du sannerligen värd !!

Skönt att höra att det ordnat upp sig och att du är tillbaka vid datorn igen- VÄLKOMMEN !!

Blev inspirerad av tidigare inlägg som skickade dig dofter så du får lite till; nyklippt gräs, stunden efter ett kraftigt sommarregn, solvarm hud och bebiskalufs - du vet när man snufsar och snufsar på huvudet för att man helt enkelt inte kan få nog.....

Cyberkram !

#24 - - mAria:

Välkommen tillbaka. Å, jobbigt för dig, dofter är viktiga tror jag. Andas lugnt.

Men vad jag har väntat och undrat.

Keep up the good work.