Väder

 

Den här veckans musik blir tveklöst Gogol Bordello.

Ett fynd från Ukraina.

 

Jag har blivit allergisk mot väderbabbel.

Och prognoser.

Till och med vårtecken.

 

Va faan, vädret är som det är och blir som det blir.

Våren kommer.

När den kommer.

Behöver man ut i vädret känner man efter och anpassar sig.

 

Särskilt kraftiga utslag får jag när någon antyder att vädret, vintern, våren borde vara beskaffade på något annat sätt än de för tillfället är.

Som om vädret var till för oss.

 

Eller vår utomhustermometer med decimaler!

Vem faan behöver veta om det är 3.2 eller 3.5 grader?

 

Vårtecken också som sagt, fast där är jag mer likgiltig. Jag vet att våren kommer oavsett om någon ser tranorna eller ej.

 

Jag har försökt få mina utslag att inte synas så mycket och funderat över vad allergin beror på.

 

Det måste vara min starka drift just nu att helt enkelt anpassa mig efter rådande omständigheter.

Omständigheter som jag inte på något sätt kan påverka.

#1 - - MS:

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.



Ge mig mod att förändra det jag kan



och ge mig förstånd att inse skillnaden.



Sinnesrobönen



Ordet "Gud" är utbytbart mot det man själv tycker passar.

#2 - - Anonym:

Och jag som älskar att prata väder! Det finns ju liksom alltid där och påverkar...

#3 - - Ann på Hbu:

Sympatiserar helt. Fattar inte varför så många tjafsar om vädret. Den som bor exvis på tundran eller vid havet är ju legitimt beroende av morgondagens väderläge.

Den gång det spelar verklig roll för en som är bosatt i civilisationen är om man bor i stuga på sommaren och helst vill bada, typ!!!(Fösta gången jag använt detta uttryck) men måste hitta på

nån utflykt ifall det regnar eller blåser kallt.

Men det är väl en tillflykt om man inte kommer på nåt intressantare samtalsämne.

Gullberg(tror jag)sa:

Om i enslig skog

ångest dig betog

kunde ett flyktigt möte

vara befrielse(?)nog.

Byta ett ord eller två, gjorde det lätt att gå

alla människors möte

borde vara så.



Ligger väl nåt i det va?

kram

Ann

#4 - - Helena:

Jag tänker också att ibland räcker det med de där korta, sporadiska inte så engagerade men ändå jäkligt sköna mötena - ibland en blick eller bara några ord, ett småleende tvärs över sätena på bussen, snack i två minuter i kaffeautomatskön på jobbet. Men man har blivit sedd och på något vis mött... Fast det är ju inte allt, jag behöver de där djupare mötena också, verkligen få ta del av en annan människas inre tankar och funderingar, få bli speglad och bekräftad och få göra detsamma för någon som står mig nära.Men ibland kan ett" vilket jäkla snöande" vara på sin plats, kanske inte enbart som utfyllnad och brist på annat - utan ett eget litet möte med sitt eget värde !



By the way - jag tycker inte våren borde vara här - men jag längtar efter att få lite blek aprilsol på näsan och njuta av ljuset igen..



detta apropå vädret

#5 - - Gudrun G:

Fast seminariet med väderkillen Pär Holmberg i dag var himla intressant. Kul namn han har på sitt företag; spridda skurar AB (SSAB). Den 31 maj kommer han till Örebro igen, då på en elmoppe som han ska köra Sthlm-Karlstad t/r i klimatuppropsyfte.

Kul att träffa dig i dag och vad smart med skärmen!

Kram Gudrun

#6 - - Raggoparden:

Goran Bregowich! Om du vill ha tips, alltså :)