Luften är fri

igår sa jag till mina systrar :
Ta bort respiratorn.
Det var inte så att jag inte ville vara med längre.
Just då.
Dåliga dagar känns det annars stundtals så.

Jag ville se om min egen andning fanns där som förr.
Och efter en stund hörde man ju mina små kycklingandetag.
Vilken glädje!

Nu sitter jag här och skriver, utan respirator.
Jag har träffat en god lungläkare som sa att det är klart att jag ska andas själv så mycket jag vill,
och fått en liten näsa att sätta i det öppna hålet in i luftstrupen, så jag inte får allt damm och alla bakterier rakt in.

Jag är lycklig.

Dessutom har kuddfarbror från stockholm varit här.
Kanske har han lösningen på mitt och mina assistenters kuddproblem.
En enda kudde som får mitt huvud att luta mycket framåt fast jag ligger ner.

Jag fick prova en och ska få prova den vidare om tio dagar. Det verkade lovande.

Det här är en bra dag.
Trots allt.
Trots alla dåliga dagar. ,
#1 - - cruella:

Nu var det av olika skäl länge sedan jag läste här - och GLAD blir jag att se att du är med och andas och ska få flytta till ett gult hus. Och så ser jag förstås att det är mycket som är jobbigt, jobbigt och där har jag förstås inget uppmuntrande att säga.



Stort tack för att du skriver!

#2 - - Gudrun G:

Kreativitet, ta-sig-församhet även i de mest utsatta situationer, problemlösning där det som bäst behövs och av den som bäst förstår behoven. Du är helt enkelt enastående som människa!

#3 - - Gudrun G:

Kreativitet, ta-sig-församhet även i de mest utsatta situationer, problemlösning där det som bäst behövs och av den som bäst förstår behoven. Du är helt enkelt enastående som människa!

#4 - - Erica:

Du frågade om jag läst din fråga här på bloggen, om himmel eller helvete. Jag läser alltid på din blogg, ibland flera gånger om dagen. Utifall du lagt in en ny text. Så du vet. Kram.

#5 - - Kajsa/Spenatmamman:

Åh så skönt att slippa ur respiratorn. Jag är glad att du kan andas själv och är lycklig! Kram

#6 - - Ettie:

Hittade hit för ett tag sen och kan inte hålla mig borta. Du skriver väldans bra och med glimten i ögat - trots allt - om din tillvaro.

#7 - - Eva Malmström:

åh! Passa på att lukta på allt du kan! Rekommenderar hundvalp!

#8 - - Malin:

Hej!

Jag är en kvinna på 35 år och har haft ALS 9år!

Jag heter Malin Hansen,och bor i Borås,har två barn på 10 och 8 år!

Jag har haft respirator i 4,5 år!

Jag ser att du kämpar för fullt,jag måste säga att du är så tapper,men vi är kämpar vi med ALS!



Varma Kramar från Malin!<3

#9 - - Ann-Marie Alexandersson:

Härlit Tina. Känner du lukter utan respiratorn? Njut, men överansträng dig inte så du åker på mer lunginflammation

#10 - - Anne-Marie:

Häftigt! Ni är modiga, du och dina systrar. Hur ser näsan ut, funderar jag på, den som nu sitter på halsen. Som en riktig näsa, eller som ett litet gristryne kanske?

#11 - - Bollebygdsbo:

Känns så positivt att få läsa detta som du skriver.

Tack för allt du delar med dig av.

Önskar dig och familjen allt gott.

#12 - - annika:

Låter skönt för dig. Att luften är fri. Allt gott!

#13 - - Ann på Hbu:

Åh, vad skönt för dig! Hoppas det är klar höstluft du andas, Tina.

Skulle tro att vi är många som följer din blogg, men som inte kommenterar så ofta. Man tänker på det du skriver men hittar inte något lika tänkvärt att svara. ;}

Jag har t.ex rivit upp humlerötter och fått en öm tagg i långfingret... (Ja, jag sa ju det)

Fortsätt skriva så mycket du orkar, Tina. Tack.

#14 - - Mattias:

:-)



Andas på! Luften cirkulerar långsamt över vårt klot... Kanske hinner din luft komma hit och min dit medan vi båda ännu är i livet, så att vi andas samma molekyler? Vilket möte!



Jag ser hur den sakta rör sig, luften, som små små gräddspiraler i en kaffekopp... Spännande!

#15 - - Trollmamman:

Kuddfarbrorn? Det låter som någon som jag skulle behöva komma i kontakt med. Kan du ge mig en hint alt lägga ett mail till mig om var jag kan finna denna man/vilken firma? det rör sig om? Grubblar just på en liknande utmaning och det låter som en möjlighet. Att hitta just det där läget med huvudet när allting fungerar optimalt. Även för den som inte kan ändra läge det lilla minsta.

#16 - - Trollmamman:

Kuddfarbrorn? Det låter som någon som jag skulle behöva komma i kontakt med. Kan du ge mig en hint alt lägga ett mail till mig om var jag kan finna denna man/vilken firma? det rör sig om? Grubblar just på en liknande utmaning och det låter som en möjlighet. Att hitta just det där läget med huvudet när allting fungerar optimalt. Även för den som inte kan ändra läge det lilla minsta.

#17 - - Trollmamman:

Kuddfarbrorn? Det låter som någon som jag skulle behöva komma i kontakt med. Kan du ge mig en hint alt lägga ett mail till mig om var jag kan finna denna man/vilken firma? det rör sig om? Grubblar just på en liknande utmaning och det låter som en möjlighet. Att hitta just det där läget med huvudet när allting fungerar optimalt. Även för den som inte kan ändra läge det lilla minsta.

#18 - - Trollmamman:

Oj, det blev många kopior. Det var inte meningen. Långsam dator är förklaringen. Ursäkta!

#19 - - Trollmamman:

Hej, hur gick det med kuddproblemet? Kom ni fram till någon intressant lösning/möjlighet? Det här med "rätt" kuddar kan ju utifrån tyckas som ett oerhört trivialt problem, men samtidigt är det ju något som spelar roll precis i den basala vardagen, natt som dag. Jag ser att även fler lyfter upp det i kommentarerna på din blogg samtidigt som det är en av utmaningarna jag möter i min vardagsverlighet. Så alla idéer mottages tacksamt!