Tärande

När min läkare, för flera år sedan, började prata om att sluta äta, sa jag :

(Eller tänkte jag bara? )

Då dör jag.

Då visste jag inte, att förutom att gå miste om den goda smaken, skulle jag få en besk smak istället.
Jag visste inte att jag skulle förlora luktsinnet.

Om man mäter nivåer av lyckohormon hos människor så visar det sig att de stiger när man äter.

Fem gånger om dagen går jag miste om den vardagslyckan.
Det tär.

Jag har börjat hata de jävla påsarna med näring jag intar istället för mat.
Jag mår illa av dem.

De har nu också blivit min enda möjlighet att själv påverka längden av mitt liv.
Assistenterna får inte tvångsmata mig.

Det hjälper ju inte att stänga av respiratorn när man inte använder den.


Nej, nu dör jag.
Men det går jävligt långsamt. ,
#1 - - Franck:

En av de svåraste sakerna med kemoterapi/cellgift lär ska vara just det att det är så fruktansvärt aversivt (ger illamående, kräkningar, håravfall, förutom andra kroppsliga svårigheter hos en del). För beteendemedicinen har det varit en av de stora svårigheterna att försöka förknippa cellgifterna med något positivt (som det ju är på lång sikt, i de flesta fall).

Men trots den dystra sidan av det, är det väl bra att du har nån kontroll kvar. Får vår grej vara att hoppas att du väljer påsarna?!

#2 - - Mari:

Vad kan vardagslyckan bestå i när mat inte är ett alternativ? Kan vi i din omgivning bidra till att du känner den på något sätt, så att du ser ett värde i att stå ut med påsarna? Styrka till dig!

#3 - - Gudrun G:

Kan man måla påsarna med glada färger, klistra på smileys eller på annat sätt lura hjärnan? Häng på nu alla kreativa? Hur kan vi höja glädjenivån för harpasione?

#4 - - Harpasione själv:

Nej, gudrun, själva påsarna ser jag sällan så det spelar ingen roll hur de ser ut. Skratt, mari tror jag är det enda som kan jämföras med mat. Men det går inte att få fram på beställning. Tyvärr,. Men gott när det bubblar fram.

#5 - - Mattias:

Meditation, Tina. Men det ägnar du dig kanske åt redan? Jag tror att alla våra behov kan tillfredsställas i meditation, eller nästan mer än så: det som ligger bakom behoven, så att de inte blir så trängande mer. Fast det tar ju tid, förstås. /Mattias

#6 - - Helena:

Förslag:

1/ Leta upp klipp på YouTube med folk som är riktigt äckliga och slabbiga när de äter.



2/ Beskriv själv den äckligaste smakupplevelse du haft.



3/ Tänk på dina fantastiska texter som snart blir bok!

#7 - - Irving:

Jag läser det du skrivit och känner tyngden i bröstet av att höra dig säga litegrann att nu börjar du- jag ska inte säga ge upp, för det tror jag aldrig att du gör- men tröttna. Och jag blir matt. Jag vet ju med all logik att förr eller senare blir det så. Jag vill bara inte ta det till mig. Du vet väl hur mycket jag tycker om dig? Och hur mycket du betyder? Inte för att det hjälper mot besk smak i munnen- det hjälper bara mig att känna att du inte fattas mig...



Vi ses den 27:e!

KRAM

#8 - - Linnéa Lindéh:

Här kommer en länk som är svår att inte skratta till. Kram Linnéa

https://www.facebook.com/video/video.php?v=188007821241058&comments

#9 - - Jonna:

Intressant för mig som delar ut dylika påsar att se det från den sidan. Även om din beskrivning liknar ungefär vad man kan tänka sig, och så får man tänka att det antagligen är ungefär dubbelt så tråkigt som man kan föreställa sig.

#10 - - En annan Tina:

Skrattlänk kommer här!

http://emanuelkarlsten.se/04/arets-basta-aprilskamt/#comments

#11 - - En annan Tina:

Kolla särskilt inslaget om Poseidons restaurering!

#12 - - Ann-Marie Alexandersson:

Be dem där hemma att krama dig jättemycket eller be mig komma så ska jag krama dig.

#13 - - ThereseW:

Jag har inget särskilt uppmuntrande att säga, men jag vill ändå lämna ett avtryck och berätta att jag läser din blogg och tycker mycket om den. Du har en suverän förmåga att formulera dig.

#14 - - cecilia:

Vet hur det är då det blir längre mellan skratten, dom du skriver så kommer de ju inte på beställning. Då brukar vi leta fram gamla heminspelningar från när jag och mina syskon var små. Har ni sådana? De skänker alltid glädje!