ordspråk

Svidande sår fördriver ondskan
Prygel renar på djupet.

Haha, jag älskar såna kärva sanningar.
Det är väl det som i bästa fall händer på allas våra Robben Island.

Bibelns ordspråksboken förresten...
#1 - - Gise:

Och den man agar älskar man.

Inte!!!

Den man älskar älskar man.

Nyopererad och oduktig.

Gise

#2 - - Mattias:

"Är man dum ska man lida". Det är inte bibliskt.



Ska och ska förresten. Men det blir ofta så.



Fast sanningen är ju - åtminstone min sanning - att för mycket bomull inte heller blir bra. De flesta av oss behöver åka på stryk för att det ska hända nåt. Men obs! - av livet. Inte av varandra.

#3 - - Mattias:

... och visst är det som du skriver. Här där jag bor, i Chile, är det sällsynt med givande möten bland de bomullsinpackade. Från de hårt prövade däremot, med alla sina Robbin Islands, strömmar mycket skönhet.



Säg inte nu att jag prisar de kalla. Jag säger blott hur det blir med vårt liv. Som Vysotskij uttryckte sa.

#4 - - M igen:

Du får lov att häva beundrarembargot, Tina!



Dina läsare kommer ju alldeles av sig.

#5 - - Åsa:

Mästarnas premiär framflyttad till 27 mars.

http://svt.se/2.114253/mastarnas_mastare

#6 - - Ann-Marie Alexandersson:

Bränt barn skyr elden. Alltså borde ETT brännsår vara nog.

#7 - - Kristina S:

What doesn't kill you makes you strong. Vem sa det? Sanning med reservationer. Men inte så dumt ändå.

#8 - - Livet just nu:

Bränd katt luktar illa. Åtminstone min som lyckades elda upp en bra bit av svansen med hjälp av ett olämpligt placerat stearinljus...

#9 - - Lisa:

Ojoj... Det värsta är ju att alla de flickor som skär sig i armarna verkar ha funnit någon slags tröst i denna logik från "det gamla förbundet" (Gamla testamentet); Ont ska med ont fördrivas.

Som Mattias sa - lidandet tillhör livet. Men det är inte vi själva eller våra medmänniskor som ska tillfoga oss smärtan. Vi ska bara älska varandra till fördrivande av ondska.

#10 - - mAria:

Det var väl Mao som sa att I stormen bryts det kraftigaste trädet medan det tunna sega böjs mot marken och reser sig igen?



Jag tror inte så mycket på att det onda gör gott. Det gör jag inte. Jag tror mera att delat ont blir lindrigare och delat gott blir mycket mera gott totalt sett.

Sen tror jag att den som måste genomgå ett lidande gör det också för att det spiller över på andras välbefinnande för att de får perspektiv på sitt eget och blir bättre människor.

#11 - - Åsamamman:

Stor i orden - Liten på jorden.

Liten tuva välter ofta stora lass.

Ensam är stark.

Ser inte skogen, för alla träd.

Bättre en fågel i handen, än tio i skogen.

Ska man vara fin, får man lida pin.

Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta.

I nöden prövas vännen...

*

Bränt barn skyr elden,

Håller med A-M

ETT brännsår borde vara nog...

*

De flesta ordspråk verkar vara till för att få oss att

STÅ UT..

Att delad sin smärta med någon - lindrar.

*

DELAD GLÄDJE - DUBBEL GLÄDJE

#12 - - ROBIN HOOD - gratis designhjälp:

hejsan! har du lust att kolla på mitt eget designade access kort och kanske rösta på det? :)

kolla in här: http://design.sl.se/bidrag/5737/



allt bra föresten? kram!

#13 - - Towe [towe.webblogg.se:

Hejsan!

Just nu pågår en veckans blogg på min blogg, var gärna med! :)

http://towe.webblogg.se/2011/february/veckans-blogg-igen.html