Tryggt

Mitt i natten spärrades mina ögon upp av den värsta åskknall jag hört i hela mitt liv.
Datorn slocknade framför mig.
Jag blev stum.

Jag kände på andningen.
In ut in ut inget slem.
Men jag vet att det som inte kommer att fungera utan el är inhalation och hostmaskinen.
De kommer jag att behöva om någon timme, om jag lyckas hålla undan paniken, annars tidigare.
Assistenterna lyckas få fram bokstavstavlan och förstå hur man använder den.
Jag säger Mannen.
väck Mannen, jag vill att han ska vara här.

Mannen hade två bra ideer.
Ta el från permobilen till datorn.
Som vi ju gör hela dagarna.
Så kunde jag prata igen!!
Sen gick han till proppskåpet och fällde en jordfelsbrytare,
och så hade vi el igen.


Sååå mjuka var mina lakan när jag somnade om igen...
Trygghet är alltid en människa.
#1 - - Gudrun. G:

Trygghet är alltid en människa, vilket bra mantra när marknaden kämpar för att bevisa motsatsen. Jag vaknade av den åsksmällen men tänkte inte på vad detta med elavbrott kan betyda för dig och andra i liknande situation. Höll mig i lakanet och väntade pä nästa smäll. Vilket livsnödvändigt samspel det var mellan dig, assistenterna och Mannen!

#2 - - Åsamamman:

Familj, medmänniska,

Liv, rörelser...

Samspel,

Det är så lätt att glömma i vår hektiska värld..

#3 - - Böörje:

Av egen erfarenhet så rekomenderar jag dej att köpa ett elverk nu när ni bor i hus, jag köpte ett efter stormen Gudrun och har använt det flera gånger senast i natt/dag när strömmen var borta i 6½ timme. Sen finns det inhalationapparater som går på batteri, jag har 2 st FREEway.

#4 - - Mari:

Å, din man är verkligen den bästa!

#5 - - Taran:

Vilket långt och härligt inlägg!!Litet som en saga faktiskt,med gott slut.Jag blir glad varje gång,när du har orkat skriva:upplyft på något vis!Och du har och får så många med dig.Du är sannerligen inte ensam i nöden ,även om vi blir sent medvetna om dina eventuella nödsituationer, så är vi alltid med dig!Jag säger vi ,som Ylva L också automatiskt använde.Litet kul,eller hur?!

#6 - - Kin:

Tack för de fina orden - Trygghet är alltid en människa! Så enkla! Så sanna! Så viktiga! Borde vara så självklara!

Vad bra ett resan blev bra och att åskan kom sedan du varit där! Och vad underbart att du har så många fina människor omkring dig - det värmer! (hmmm...)

Jag har, som Karin, följt din blogg i flera år och lyssnat på ditt sommarprogram (som jag mailade om till alla jag känner, och alla lyssnade och berördes). Boken ska jag skaffa i ett antal ex. och ha som presentbok, har inte läst den än, men jag kan gott föreställa mig hur viktig den är. Ska bara komma till skott. Samma sak med din blogg - jag har velat skriva något så många gånger, men jag har inte vetat vad jag skulle skriva... Jag beundrar dig och jag älskar att läsa din blogg för att den är både rolig, uppmuntrande och klok. Tack, kära Tina!

#7 - - Franck:

Så fint skrivet! Det verkar som om hela stan vaknade av den där smällen; härute var vi lyckligt ovetande om den. Vi fick vår beskärda del i kväll. Trygghet är alltid en människa, men det är inte säkert att den människan finns närvarande i den stunden. Skönt att Mannen är där! Din permobil är alltså ett rullande batteri!

#8 - - Ylva L:

Jag blir lille Skutt bara jag läser, tur att Mannen är coolare.



Och jag vet vilken titel jag röstar på till nästa bok.

#9 - - Bitterfittan:

din man är ju fantastisk, så är det ju, precis som du.

#10 - - Cecilia:

Trygghet är alltid en människa. Så sant och så vackert! Tack för ännu ett fint och tänkvärt citat! Vilken man du har och vilket par ni måste vara! Kramar

#11 - - Ida:

"Trygghet är alltid en människa."

Kan bli en bonad i korsstygn på väggen som en påminnelse om det viktigaste.

#12 - - KaosJenny:

Vackert och sant skrivet... Lycka är också ofta en människa... Kram

#13 - - Karin:

Åh vllken vacker sammanfattning! :) kram

#14 - - Tessa:

Så skönt med en sådan mann!

#15 - - Lotta:

Rädsla och trygghet i samma skepnad, på något sätt. Tack för dina vackra ord.

Lotta Th

#16 - - Viktkamp:

Trygghet är alltid en människa. Detta tyckte jag om =) Kram

#17 - - *Mette*:

Hej Tina!



Jag hörde ditt sommarprogram på webben igår och jag blev så väldigt tagen, av dig, av dina ord, av allt du går igenom! Nu har jag läst "bara" första sidan här på din blogg och är redan säker på att jag kommer att fortsätta med det varje dag. Så otroligt bra du skriver, så mitt i prick, så väl beskrivet för oss som inte har en aning om hur det är vara sjuk i ALS eller (minst sagt) stöta på patrull av ett elavbrott... Tack!

Bästa hälsningar från Skåne,

Mette

#18 - - *Mette* igen:

Hej igen,



jag gjord ett inlägg om dig på min blogg (som egentligen är en fotoblogg), där jag också citerade detta inlägget. Hoppas det var ok! Annars får du gärna skicka mig ett mail med ett "nej" så tar jag genast bort citatet :-)

Bästa hälsningar Mette

#19 - - Linda:

Underbar är tryggheten. Älskar dina ord. Även om de alltid får mig att gråta. Jag skäms för att jag skäms över att jag är frisk och inte du. Tycker allt att du kunde ha blivit statsminister eller nåt istället för detta. Kram Tina