Triss i framgång

Min dator är mitt liv.

Nu kan jag läsa eböcker igen
Använda spotify
Samt skicka och ta emot sms.

Varför har inte Tranströmmer en ögondator?

Nu åker jag till stockholm.
#1 - - Mattias:

Din dator är ditt liv... Själv reducerar jag mitt till något liknande. Nej, måtte inte datorn bli så betydelsefull. Men jag rensar ut. Bort med det mesta. Jag tänker gå hårt åt hårddiskarna med bilder också!



I förrgår stod jag och höll i min gamla konfirmationsbibel. Minnen väller fram. Ljusa, öppna - själva bibeln har ett ljust, öppet omslag; vackra bilder från mellanöstern på ett solnedgångsomslag. Jag slår upp och läser på försättsbladet, antecknat av någon i församlingen antar jag, nog inte pastorn (missionskyrkan) själv: "Minnesord: Ords 4:23."



Går dit och läser: "Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty därifrån utgår livet."



En så vacker hälsning från det förflutna! Och en välsignelse över mitt utrensningsprojekt. /Mattias



#2 - - Taran:

Grattis till livet med datorn!Hälsa till huvudstaden!Ladda batterierna ordentligt så du kan dela med dig av strömmen när du får tid igen!Och glöm inte oss i sus och dus.....vi lovar att inte glömma dig och önskar en givande helg!Jag vet att alla är med ,det har Ylva L sagt!/Kram Taran

#3 - - K:

HÄRLIGT!!

Ha en bra helg!



kram K

#4 - - Livet just nu:

Prisad vare Herren, E-böcker! Det är väl ändå gåvan till mänskligheten? Finns inte Tranströmmer på e-bok?



Spotify blir jag inte klok på, men jag kanske lär mig. Kan du kan jag.



Hoppas du får en underbar helg i Stockholm!



Kära hälsningar och puss på pannan!

#5 - - Mari:

Älskar att tänka på att du är i Stockholm :)

#6 - - Franck:

Tranströmer finns på ebok, han själv som läser!http://www.bokus.com/bok/9789179534714/tomas-transtromer-laser-82-dikter-ur-10-bocker-1954-1996/ Men den kan väl köpas annorstädes. Och här får man en av mina favoriter:http://www.youtube.com/watch?v=mrzePp6WJgU

Så du känner på storstadspuls! Du uttrycker ditt liv genom datorn, tack och lov att du har den! Tack vare den får vi ta del av ditt liv och dela detta utrymme, där vi kan läsa så mycket gott. Det är en del av vardagen helt enkelt. Trevlig helg!

#7 - - Gudrun. G:

Så härligt lättsamt det lät! Precis som du bara ropade det i farten när du sprang förbi.

#8 - - Franck:

När du är hemma från Stockholm, så kanske vardagen väntar och en annan som är där och var där, såvitt vi kan förstå!, var Tranströmer. Ur det följande vill jag, av en händelse, lyfta fram: "Jag kör ner händerna i mina haydnfickor och härmar en som ser lugnt på världen." Hör på detta:



Allegro



Jag spelar Haydn efter en svart dag

och känner en enkel värme i händerna.



Tangenterna vill. Milda hammare slår.

Klangen är grön, livlig och stilla.



Klangen säger att friheten finns

och att någon inte ger kejsaren skatt.



Jag kör ner händerna i mina haydnfickor

och härmar en som ser lugnt på världen.



Jag hissar haydnflaggan - det betyder:

"Vi ger oss inte. Men vill fred."



Musiken är ett glashus på sluttningen

där stenarna flyger, stenarna rullar.



Och stenarna rullar tvärs igenom

men varje ruta förblir hel.



Men viktigast, kanske?,:



"Klangen säger att friheten finns

och att någon inte ger kejsaren skatt."



Babel om Tranströmer på svtplay är mycket fint!

#9 - - Taran:

Tack Franck för alla favoriter.Tranströmer läser ju själv på ett sätt som får dikten att ljuda i huvudet länge efter läsningen.Lyssna på honom på Youtube!Jag hör honom nu:



Romanska bågar



Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret.



Valv gapande bakom valv och ingen överblick.

Några ljuslågor fladdrade.

En ängel utan ansikte omfamnade mig

och viskade genom hela kroppen:

"Skäms inte för att du är människa,var stolt!

Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.

Du blir aldrig färdig,och det är som det skall".



Jag var blind av tårar och föstes ut då den solsjudande piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,Herr Tanaka och Signora Sabatini

och inne i dem alla öppnade sig valv genom valv oändligt.



Hoppas det blir bra vardagar framöver!/Kram Taran

#10 - - kaa:

Lyssnar ofta på e-bok som man kan "låna" (strömma ner) från bibblan. Och den håller reda på var i boken man befinner sig. Suveränt! Min länk heter

https://www.elib.se/library/MySoundBooks.asp?lib=32

.... den kan möjligen vara annorlunda i andra delar av landet. /kaa

#11 - - Afasianhörig:

Hej!

Gillar ditt sätt att uttrycka dig och läser ofta din blogg. Bara en kommentar: vid afasi är ofta inte bara talet utan också språkförmågan påverkad. Ibland handlar det om exekutiva språkförmågor som att få FRAM orden som finns inom en. Orden finns, men jag kan inte tala fram dem, inte heller skriva fram dem. Alternativ kommunikation fungerar därför inte lika "enkelt" (förstår att det inte är enkelt) för afatiker som om det är enbart det motoriska som är drabbat. Så har jag som anhörig fått det förklarat för mig och det stämmer för min anhörig i alla fall. Hoppas du får trivas i Stockholm!

#12 - - Ylva L:

Är så glad att du inte haft mitt teknikstrul med kraschad dator och bortgrävd bredbandskabel. Är så tacksam när tekniken fungerar och jag önskar dig det senaste och snabbaste.



Hur var det i Stockholm då?

Var det släktträff, konsert, hotellutflykt eller bara en resa för att göra storstan osäker i största allmänhet? Såg du en skymt av Ylvia? (Jag tror det blir en flicka och både jag och mormor Silvia skulle ju bli hedrade av det nyskapande namnet...eller har du något annat namnförslag?)