Såhär

Nä ni om man finge utsättas för en gruppvåldtäkt.
En hel grupp
Skulle sitta fint.
Så mycket våld behöver de ju inte bruka för min del.
Brotta ner och binda två assistenter bara.
Undrar om det ingår kyssar?
Eller om det bara är själva penetreringen som gäller?
Men jag är nöjd med det lilla.
#1 - - Fru Olsson:

Ja, vad svarar man på det? Kanske inte poesi längre i mina öron ;-) Men vad vet jag? Nån sorts desperation tycker jag mig utläsa... Men jag fortsätter önska dig ett mirakel så får du forma det hur du vill...



// Karin

#2 - - Gudrun. G:

En mental kullerbytta blev min reaktion. Skrattet satte jag i halsen. Men just du kommer undan med tanken.

#3 - - nenne:

Nu kanske du gick för långt, nöj dig med önska sexuella trakasserier, inte alla får ens det.

#4 - - Helena:

Nä - det här gillar jag inte alls. Bor i Örebro och har flera färska våldtäktsförsök/ våldtäkter precis inpå knuten från min lägenhet där jag bor med mina barn... Det går inte att skoja om för min del och faktiskt inte att förhålla sig till på annat sätt än att tycka att det är hemskt och vedervärdigt att man förgriper sig på en annan människa. Det tror jag ju att du också gör - så nja, jag tycker inte du "kommer undan" med tanken, du skriver så mycket klokt och vackert och får beröm med all rätta - men detta - nä! bläh! tycker jag....

#5 - - Eva Hultin:

Fuck det politiskt korrekta! Du får väl önska dig precis vad du vill och du behöver inte heller skriva vackert och klokt - jag skrattade när jag läste ditt inlägg (inte för att jag är en psykopat utan empati för våldtäktsoffer, utan för att jag mycket väl skulle kunna skriva detsamma om jag var i Tinas situation) Så go Tina!

#6 - - Mattias:

Jag nöjer mig med att det var en intressant labyrint du monterat upp. För hur jag än försöker kommentera det så kommer jag bara en liten bit, sen står något ivägen. Licens att skoja så? Ja, kanske. /Mattias

#7 - - Ida:

Men mänska .. vad är det du säger? Ska man tänka att det är sarkastisktmenat? Eller för att provocera? Eller en längtan efter beröring? Men näe ... det känns fel på nå vis ... Känns som om nån har kidnappat din dator och skrivit ett meddelande medan du var på toa en sväng.

#8 - - Mari:

Man behöver inte vara klok bara för att man har ALS ...

#9 - - Raggoparden:

Sluta hymla, folks. Strålande om man stå för det man tänker (även om man inte kan stå).

Och jag tror andemeningen gick fram för alla med en aning självdistans..

#10 - - Ann-Marie Alexandersson:

Har du inte utsatts tillräckligt illa? Gruppvåldtäkt har ju inte ens med dig att göra, bara med förrövarnas vridna vilja.

#11 - - Mattias igen:

Nej jag får nog lov att hålla med Raggoparden: Lite humor, tack! /Mattias

#12 - - Taran:

Nä,ingen andemening gick fram..saknar nog självdistans förmodligen.Jag håller med många här före mig,din dator kanske blev kapad av några värre än "Clockwork Orange"-våldtäktsmän?!?!För inte kan väl du skriva själv en uppmaning och uppmuntran till vidriga,traumatiserande,kriminella,sjuka handlingar som får tjejerna att ta livet av sig i värsta fall!Man bär förnedringen med sig ofta resten av livet,inte kan bli ren och kvitt den.Tjejerna kan bli deprimerade,börja missbruka eller hamna djupare i sitt befintliga missbruk.

Det är ju litet(!) annan sak att bara känna sig kåt.Och jag vet att du skulle kunna skriva bra mycket bättre om det,t.o.m. om sex med våldsamma inslag skulle låta bättre,om båda/alla skulle frivilligt vara med om det.

Det här kanske var en del av något filmmanus?Jag skulle inte klara av att se den filmen isf.För det är ju fel någonstans när våldtäkter används i krigsföring,kvinnor objektiveras till knullföremål,horor,gratisligg,våldtäktsföremål och att sex blir råare,porrigare,våldsammare och mera respektlös.Jag är väl känslig men jag gillar inte våld,"brotta ner två assistenter och binda dem"!Hur skulle de må resten av sitt liv?!?Kanske skulle de vara tvungna att bevittna ditt öde utan en aning om att du hade en önskan om detta!Nä,inte skoja om riktiga hemskheter:man minskar både offren och brottet.Mia Skäringer kunde ju på sitt sett "skoja" om sin egen våldtäkt i "Dyngkåt och hur helig som helst"-boken(/showen) som en del av sin egen terapi och straff/behandling på våldtäktsgubbar(och även presumtiva sådana).Detta var en del av mina tankar runt våldtäkter.Det glädjer mig att så många hade liknande tankar trots att det var vår stora idol som uttryckte sig så främmande galet!/Varma hälsningar till alla från Taran



PS Vi skulle tycka galet mycket synd om dig,dina assistenter,din familj,hela staden etc om du verkligen utsattes för det du skriver om!Hemsk tanke.Inte alls i stil med gubben som fick sitt underben amputerat och skojade:detta är hans nya "TJI GÅNG"(i dokumentärserien Kvartersdoktorn).

#13 - - Francke:

Här smälte du ihop med en scen ur Amarcord, som jag märkligt nog har lättillgängligt hos mig (högra kammaren till vänster på hyllan, bara att sträcka sig). Dom är ute och 'vallar' en galen farbror (som man var på den tiden när man satt på dårhus) och hämtar ut farbrorn, far i hästovagn och äter sin matsäck i gräset, när de plötsligt upptäcker att farbrorn är borta. De letar, den koleriske fadern (brodern till vad han nu hette) skäller ut allt och alla och så plötsligt; högt uppe i trädet står han farbrorn och ropar ut över landskapet: 'Volio una donna!', om och om igen. Minns inte hur, men han kom ner, kissade på sig i vagnen under allmän kakafoni och återbördas till dårhuset.

Jag reagerade också på dina ord, väljer att hitta denna parallell (måste jag säga att det varken var dårhuset, hästvagnen eller den koleriske fadern jag avsåg?). Hade du varit riksdagsledamot, så hade du varit stekt nu. Eller kommunalråd.

#14 - - Alex:

Håller med Eva Hultin, uppfriskande med litet politisk inkorrekthet. Och nästan ännu mer uppfriskande med litet aviga reaktioner istället för det sedvanliga awww-andet. Här om någonstans bör du ju kunna skriva precis vad du vill.

#15 - - Mattias igen - igen:

Jag kom av någon anledning att tänka på vad jag förlängesedan hörde berättas i nån TV-dokumentär om när portarna till något av de tyska koncentrationslägren slog upp. Kvinnoavdelningen. Utmärglade, svårt medtagna kvinnor. Soldater, unga, nog inte helt nyduschade eller välnärda sen en tid tillbaks. Ett allmänt knullande utbröt!



Låter det då passande, go´ vänner? /Mattias

#16 - - Ylva L:

Våldtäkt är per definition oönskad. Så det fungerar ändå inte liksom....



Rätt långt från den rätt reserverade pussen på pannan. Kan inte vi fans drämma i med lite slaskiga kyssar istället? I cyberrymden. Tror du helst håller dig till familjens närhet. I verkligheten.

#17 - - Skramlan:

Fy fan vad äckligt och avskyvärt!

#18 - - Raggoparden:

Kom ihåg det nu, Tina. Du får skriva precis vad du vill på din blogg, så länge du är PK ;)

#19 - - Skramlan:

Alltså jag blev så illa berörd och tappade fattningen. Men min åsikt står fast, äckligt! Om detta är humor förstår jag det inte i alla fall. Våldtäkter och sånt skojar man inte om tycker jag, tänk på alla som faktiskt blivit våldtagna. Det här beundrar jag inte. Allt behöver inte vara vackert, men detta kändes förnedrande och jag tar avstånd från våld! Vi behöver ju inte uppmuntra till våld det finns det ju så gott om i samhället ändå. Om det var tänkt som en slags provokation var denna rätt onödig.

#20 - - Francke:

Mattias. Belägg? Detta måste ha varit något av mönsterställena (Theresienstadt), om alls. En svulten, traumatiserad, omänskliggjord människa kan möjligtvis gruppvåldtas, men allmänt knullande? Klintberg, här har du ditt lystmäte!

#21 - - O:

Nu lyckades du skaka om oss alla riktigt ordentligt!

Du berättar för oss vad du saknar, vad du önskar vad du skulle vilja.

Du uttrycker det på ett tufft och rått sätt, men vi ska nog försöka hitta och förstå dina tankar och känslor bakom orden.

En stor saknad?

Utanför eller med, med och utanför.....

;-) :-(

#22 - - Anita:

#23 - - Livet just nu:

Jag tror jag vet vad du menar Tina. Tror jag kan se bakom. Frustrationen.



Det skulle väl vara konstigt om det inte gick dig på nerverna att aldrig kunna omfamna. Hångla. Röra vid och bli vidrörd. Svettig, flåsig sex. Klart att man då kan ta till ord som av vissa uppfattas som stötande. Du har lika mycket rätt till dina uppdämda känslor som alla vi andra. Det finns de som härsknar till på min blogg och tycker att min önskan om fredagshångel är till att ta i i överkant. Inget man skriver om. Men skit samma, det är min blogg. Och det här är din. Skriv vad du vill.



Var om inte på sin blogg kan man få ta ut svängarna med orden?



Hård kram.

#24 - - anita:

hoppsan råka skicka iväg min http adress utan inlägg men det kommer här, har kanske inte så mycket att säga mer än att det var starka ord..men jag vet att du inte menar det på det sättet men du fick ju verkligen igång olika känslor..för visst är det otäckt med alla dessa fruktansvärda våldtäkter ..man kan inte sätta sig in i din situation o dina tankar..dom må vara hur som helst..för där du är nu så är du nog väldigt frustrerad så orden som inte får rum i hjärnan trillar ut för att göra plats för andra ord..tänker på dej hoppas du inte slutar att skriva nu bara för det här..kram

#25 - - Skramlan:

Då är det väl bättre skriva att man saknar sex i vardagen. Det går väl att ha massor av tankar om sex, men därifrån till våldtäkt är väl ändå steget långt.

#26 - - Gustav:

Känner du någon som är bra på Kemi och Blandningar. Låt dem läsa det här. Skriver det bara en gång.



http://als.net/forum/Default.aspx?g=posts&t=49413

#27 - - Mattias svarar Francke och andra:

Belägg? Är du inte lite fånig nu? Jag skrev ju att det var en sak som flimrade förbi på TV för hemskt många år sen. Såklart det inte ska tas som annat än en skröna!



Däremot funderar jag över vad det betyder om ett ämne är tabu. Alltså totaltabu.



Det tror jag inte är så bra. Jag tror att det uppstår låsningar.



Det ska nu bli intressant att se huruvida detta uppfattas som ett försvar för våldtäkt. Vilket inte skulle förvåna mig!



/Mattias

#28 - - Francke:

What's up, Mattias? Vill du veta var gränsen går? Testa då, men jag kommer inte följa med.

Att människor i olika situationer beter sig oväntat, är just det, situationsbundet. Man behöver inte ta det som intäkt för att det alltid är så eller funkar nästa gång. Eller att nån annan i en annan situation ska göra likadant.

#29 - - Helena:

Mja - politiskt korrekt eller inte. Klart som fanken Tina får uttrycka vad hon vill - men det innebär inte att hon inte kan få sina åsikter emotsagda... Precis som jag tänker fortsätta protestera om någon skojar om andra saker som gör mig illa berörd - det är min rättighet att berätta vad jag tycker ! Sedan får vi väl alla ha vår "egna" sanning och jag menar inte att min åsikt väger tyngre än Harpasiones - men åtminstone lika tungt för mig..Och då anser jag inte att man bara ska skriva "vackert och klokt" eller att jag saknar humor eller insikt om tillvarons jävlighet, och visst är vi människor mer komplexa och ibland mer "djuriska" än vad vi skulle önska och tro och visst är vår sexualitet en stark drivkraft men - nä, jag tyckte ändå inte att det var ett så värst vidare "bra" inlägg och då ville jag säga det...

#30 - - Mattias svrar Francke igen:

Ja Francke, det där kom kanske stingsligt ut. Det var talet om belägg jag fann lite fånigt, men i huvudsak var din invändning bra tycker jag. Den historien tål att ifrågasättas.



Vad gäller gränssökande så absolut; visst är jag intresserad av var gränser går, varför och vad det har att betyda.



I bästa fall börjar jag lära mig något om hur såna undersökningar bedrivs. Nog inte såhär...



Men jag tror att svart humor behövs. Jag kan tänka mig att det t ex i ett kvinnofängelse skämtas en hel del på det här sättet. Och att det ibland är mer eller mindre nödvändigt att göra det. Att skämta just om det förbjudna, och på ett smått förbjudet sätt.



Men nu blev jag visst förnumstig. Gillar inte det. /Mattias

#31 - - Taran ( pga Mattias mest):

I ett kvinnofängelse sitter det ofta själsligt "amputerade"(mannen med underbenet! som jag tidigare skrev om)kvinnor som ofta har varit med om mycket skit(droger,misshandel,hallickar,små och stora brott,arbetslöshet,hemlöshet;ja,name it!)Och skämtet fungerar som terapi och bra medicin mot allt det hårda de fått utstå.

Tabun kan ju vara litet svårare att definiera,ofta har man ju haft skadeverkan(mot någon)som mått.Det kan ju slå litet olika bra eller hur(förbud mot griskött,beslöjade kvinnor,stening av homosexuella allt efter just den tidens normer,kunskap,synsätt etc;litet mänskligt faktiskt,kanske?)Men då kan man tycka i vår tid att gruppvåldtäkt är en skadande handling å det grövsta,och borde vara totalt förbjuden i alla religioner,i hela världen:alltså tabu.Inte griskött/alkohol när ingen ser-tabu alltså,utan totaltabu!Man kan ju skriva om tabun,ventilera,fundera,fördöma/acceptera och hålla sitt hjärta och hjärna i gång!Det är ju inte förbjudet,kanske litet oväntat på denna blogg.

"Humorn bär själen över djupa raviner och lär den att leka med lidande" och det är väl också sant,kanske på fängelset t.ex. eller här???!.Den här tråden har nog inget slut./Taran

#32 - - Anonym:

Det här inlägget måste bottna i ett mycket stort hat till sin situation. Våldtäkter kan ju inte vara något önskvärt i något sammanhang. Jag har inte följt denna blogg så speciellt länge, men fick nog en smärre chock när jag läste detta i dag. Försöker dock hitta en ursäkt, med tanke på din situation.

#33 - - Anonym:

Glömde skriva mitt namn i inlägget ovan; Iréne ska det va. Var inte min mening att vara helt anonym.

#34 - - Mattias om hela våldtäktsgrejan:

Jo men jag tar väl och hoppar i den här böljan då. Jag tycker ju som sagt var om att utforska gränser och annat.



Om vad tabun kan tänkas dölja. Eller var det kan tänkas hänga upp sig.



Om synen på våldtäkt.



Det hävdas ofta från feministiskt håll att en våldtäkt är i stort sett det värsta man - eller oftare då förstås en kvinna - kan råka ut för. Att skändningen är i stort sett omöjlig att överkomma. Men det finns ett krux med det synsättet. Visserligen gör det att gärningsmannen absolut kan fördömas, straffas och så vidare. Hon blir absolut oskyldig, absolut offer och så vidare. Men å andra sidan blir hon ju just det: ett absolut offer. Gärningsmannen demoniseras; med andra ord stängs vägarna för henne att alls kunna förstå hans handlingssätt eller känna empati med honom, eftersom han är en demon och handlar demoniskt. Och hennes egen väg till läkning stängs i princip; en sådan skändning går inte att överkomma. Per definition. Med det synsättet. I princip blir hon dömd till bitterhet; hon har berövats något som inte går att vinna åter.



Alternativet vore att ta på något sätt lättare på våldtäkten. "Det är inte så farligt", liksom. Filmaren Marianne Ahrne har varit inne på den linjen - och förstås fått mycket kritik för det. Nackdelarna med det synsättet är uppenbara. Bland annat riskerar hela gärningen att mer eller mindre normaliseras, medan offret utsätts för förväntningen att stå pall, "lite våldtäkt får man tåla", liksom. Annars är man - ja vadå? En liplisa eller något värre? FÖRDELARNA med det synsättet - för faktiskt finna sådana - är att det gör det möjligt att läkas efter en våldtäkt, det GÅR att komma över de själiska såren och till och med gå vinnande ur situtationen - även om ingen någonsin bör påstå att det är lätt eller ens plikt att göra det - utom möjligen mot en själv. Vidare öppnar det för en diskussion om vad det är som får vissa män att våldta; mannen och gärningsmannen avdemoniseras och förståelse blir möjlig - vilket nog i längden ändå är det bästa eller enda sättet att komma tillrätta med otyget. Såklart rör det sig om kränkta män, eller män med svag självkänsla, de som våldtar, och inte om demoner eller genomonda människor. Med det första sättet, det som demoniserar dem, eldar vi närmast under deras dåliga självkänsla; de vill ju uppfattas som allsmäktiga och demoniska, inte som små grabbar som det har gått fel för.



Vilket av de båda synsätten som är mest rätt vet jag inte. Jag tror att de behöver kombineras på ett moget sätt. /Mattias

#35 - - Bollebygdsbo:

Nog hajade vi alla till när vi läste det skrivit.

Jag fick en "illamåendekänsla" av det.

Varför du nu än har skrivit det så har du verkligen rört om i grytan och fått/får mängder med kommentarer.

Varma, varliga kramar till dig

#36 - - Taran om demoniseringen:

Men Mattias!Du sade en gång att du inte förstod så mycket om smärta.Jag tror inte att du riktigt förstår dig på våldtäkter heller.Det är nog inte demoniseringen av våldtäktsmannen som gör läkningen så svår:det är nog ofta mera komplext än så.Och jag tror att våldtäktsmännen får mera sympatier ibland än offren!Och "litet våldtäkt får man tåla"-synsättet är ju bara helt sjukt.Man skall inte våldta ens nakna vackra fulla kvinnor på stan!Det är inte kvinnornas fel om de blir våldtagna osv.Nä,nu orkar inte jag längre.Jag tror att det här är litet som ha mens/föda barn:någonting litet lättare för kvinnor(förstås med empatisk förmåga) att förstå./Taran



PS Kom ihåg Rädda barnens psykologs uttalande om fara för våldtäkt:om unga tjejer går "halvnakna" på gatorna,så är det ju som att gå och vifta med tusenlappar:man får finna sig i att utsättas för brott!!!!Nä,det tycker ju inte jag(inte då för ngra år heller)Sugen på sex,ja kanske,men inte utsätta varken kvinnor eller män för våld!Och inte sno någons tusenlappar heller för den delen.

#37 - - Mattias om att inget begripa:

Taran: Jaha. "Du är inte skickad att förstå det här."



Var det ett bra argument, Tara?



Själv drar jag samma slutsats som jag brukar när argumentet går på person och inte på sak: Den som sa det han var det! Eller i det här fallet hon.



Nej, att vara kvinna gör en inte bättre skickad att förstå fenomenet våldtäkter. Möjligen den kvinnliga aspekten av det. Men jag är inte säker ens på det. Läs Utvandrarsviten och säg sen att inte en man kan förstå den kvinnliga aspekten av tillvaron mycket väl! Så här tror jag: förstår man den manliga mycket väl, ja då kommer förståelsen av den kvinnliga på köpet. Eftersom de blott är olika sidor av samma sak.



Går man vilse i det kvinnliga, då går man vilse även i det manliga. Och vice versa. De flesta är mer eller mindre förvirrade. Kvinnor som män.



;-) /Mattias

#38 - - Mattias funderar vidare:

Taran: Det där skulle ha kallats "manlig härskarteknik" om det var jag som sagt det. "Det här begriper inte du, lilla vän", liksom.



Men kvinnor kan... De med. /Mattias

#39 - - Taran:

Mattias:Alla äro vi härskare av våra egna åsikter och vår försöka försvara dem bäst vi kan!Och ja...kvinnor kan alldeles lika bra vissa saker som män.Hittade en 10 år gammal artikel på Aftonbladet om våldtäkter om någon fortfarande känner sig manad?!:http://www.aftonbladet.se/wendela/article10226524.ab

Litet kanske om det också som du Mattias tar upp./Taran

#40 - - Mattias:

Taran:Nej Taran, annat än med schyssta medel får vi inte försvara våra åsikter. Om vi vill att samtalet ska bli givande. Att underkänna den andres tankar på grundval av vem han eller hon månde vara är inte OK.



Du tycker inte att jag begriper något, och inte kan begripa på grundval av mitt kön, men länkar till en artikel jag bör läsa! Hur hänger det ihop? /Mattias

#41 - - eva:

Förvånad över hur mycket av diskussionen som handlar om sex. Våldtäkt handlar inte om sex.

För övrigt var det rätt råhumoristiskt befriande av harpasione att med ett drag svepa av sig all helighet vi ansamlat åt henne här på bloggen. Det kan bli lite kletigt. Det samlade intrycket är ju vackert men på ett vis också så pastelligt att bilden blir helt olik det harpasione lever med.

Om det låter som hård kritik vill jag också säga att detta är i stort sett den enda bloggen jag följer.

#42 - - Mattias till eva:

Jag tror att många drog den slutsatsen att Tina med sitt inlägg gav ett drastiskt uttryck åt frustrationen över att inte ha något sexliv. Därav sexkopplingen. Så tror jag. /Mattias

#43 - - Annika:

Det här var ett välkommenterat inlägg... Du får väl skriva vad du vill, jag förstår känslan, längtan efter beröring kan vara stark! Vilken bra mening Taran den med "Humorn bär själen över djupa raviner och lär den att leka med lidande"vem har skrivit eller hittat på det?

#44 - - judi:

Varför våldtäkt vadå??

den som har blivit våldtagen skulle aldrig utrycka sig så

hellre inget alls än våldtäkt

#45 - - Frun:

Orden är det viktigaste man kan ha i en situation där man är berövad nästan allting. Jag blir mer berörd av vad som jag kan föreställa mig ligga bakom än själva uttrycket. Som ofrivillig singel, utan röst men med ord, finns det dagar där en annans människas beröring i min fantasi nästan skulle kunna få mig att skriva exakt samma sak. Att glädjas åt en rotfyllning bara för att någon rör vid mig är väl mitt lågvattenmärke. Väldtäkter kan i överförd mening vara av många slag, allting är inte sexualitet. I själva verket är väl det hela en fråga om maktutövning och är det något jag kan tänka mig du saknar är det makt över ditt eget liv, att den erfarenheten är en våldtäkt på själva livet är inte en orimlig tanke för mig.



Censurera dig aldrig för det är dina ord som gör många av oss väldigt mycket mer ödmjuka i livet!

#46 - - Mattias:

Mycket väl uttryckt, Frun! Precis så! /Mattias

#47 - - Mattias igen...:

PS. Det skulle nog en kvinna till för att fullt ut förstå och uttolka texten, trots allt... ;-) /Mattias

#48 - - MB:

Men vad du är knasig Harpasione! =)

#49 - - Kristina S:

Du vill beröra oss och f...n vad du lyckas bra med det! Hatten av, Tina.

#50 - - KaosJenny:

Vilket inlägg... På din Blogg är du Naturligtvis drottningen och skriver precis vad du vill även om det kan se gräsligt ut för andra... Jag smäller till med en cyberkyss ;-)

#51 - - M Anneli A:

En mycket intressant blogg =)

Ha de bäst. Kram kram ♥

#52 - - Ann - en gång på Hbu:

Desperat läge. Hur kan det sägas?

Du försökte. 'Svart humor'... Fattar nå'n?

Nog framgår att kyssar är väl så viktiga... det där med grupp var kanhända mer för att undvika tankar på en bestämd förövare? Samt att din saknad inte vore lättutplånad...?

Nerbrottade assistenter - mer av det svartaste svarta skämtlynne - kan jag tro.

Omskakad blev jag i alla fall.

#53 - - Mari:

Jag kan se framför mig hur du skrockar förnöjt över alla våra reaktioner och försök till förklaringar.

#54 - - Skramlan:

De som blivit våldtagna har det nog fruktansvärt i tillvaron. Tappar säkert tron både på sig själva och livet. Tilliten till människor försvinner väl också. Därför tycker jag sånt här är oacceptabelt och sexlivet och våldtäkter hör inte ihop. Jag vågar nog lova att den som blivit våldtagen skulle aldrig få för sig att önska en sån här sak!

#55 - - Sven Passgångaren Lindh:

JAG förstår Tina till 1000%

JAG är inte alls chockad av det hon skriver

ÄR DET BARA JAG SOM KAN FATTA DETTA OCH KÄNNA HUR TINA HAR DET????

ALL KÄRLEK TILL DEJ TINA FRÅN PASSGÅNGAREN

#56 - - Sven Passgångaren Lindh:

JAG förstår Tina till 1000%

JAG är inte alls chockad av det hon skriver

ÄR DET BARA JAG SOM KAN FATTA DETTA OCH KÄNNA HUR TINA HAR DET????

ALL KÄRLEK TILL DEJ TINA FRÅN PASSGÅNGAREN

#57 - - Iréne:

Jodå, jag tror att de flesta här förstår att det är en förtvivlad människas frustration över sin situation. Lite svårt att förstå att hon tar till detta med våldtäkt ändå. Det var i alla fall ett sätt att få oss på "fötter".

#58 - - Aleksandra:

Jösses vad många korkade läsare du har. Hur hittade de ens hit?



Nåväl. Jag förstår precis vad du menar, trots att jag faktiskt blivit våldtagen, inte bara en gång. Kroppen bråkar, hjärnan bråkar, orden väller ur en. Inte helt konstigt. Kanalisera, kanalisera, kanalisera.



Do your thing. I still love it.



Varma kramar. <3

#59 - - Taran:

Måste skriva den 59. kommentaren(även om Håkan senast skrev den 59. ett år senare!)Vilka roliga kommentatörer,och modiga!Mera sådant.Har letat till Annika efter en säker upphovsman till aforismen om humorn:har inte hittat det på pränt men är nästan säker på La Rochefoucauld.Han har också skrivit detta:"Den som tror sig kunna finna så mycket i sitt inre att hon kan undvara alla andra människor har mycket fel.Men den som tror att andra inte kan undvara henne har ännu mera fel".

Jag fick många jätteroliga stunder bland aforismer,så tack Annika.Shakespeare har skrivit:"My comfort is,that old age,that ill layer-up of beaty,can do no more spoil upon my face".Och:"Love is a smoke made with fume of sighs".

Väldigt många "sighs" överallt;de passar nog här./Kram



PS Har du lyckats skingra tristessen?Och inte behövt mumsa på så många mintcakes heller,kanske;)

#60 - - Taran:

Det lät som om jag klagade på Håkan "ett år senare"!Jag menade det inte så:jag tyckte att det var en bra kommentar:bättre sent än inte ens då;)

Aleksandras kommentar gav ju roliga bilder(läs:till mig).Jag såg skogsväsen boende i ihåligheten under stubben ropande "vafö?" vafö?" "vafö?"...och sedan hittade dessa väsen Harpasiones blogg och.."vafö?"vafö?"...Hi,hiiiiii!Här är vi.I still love you Aleksandra,liiiiitet skvätter nog över på kanaliserande Harpasione också.

#61 - - Skramlan:

Korkade läsare? Ja men det var ju ett korkat inlägg!

#62 - - Petra:

Ha ha vilken debatt. Otroligt hur många PK-läsare som känner att de måste uttrycka sin förfäran. Kåt får man vara tycker jag och fantisera ska man och uttrycka det hur man vill på sin egen blogg. Ungefär som att man skulle kunna mörda för en bit choklad. Det vore ju också alldeles förfärligt om man gjorde det. Önskar dig en våt dröm i natt!

#63 - - Suss:

Håller med Petra...självklart ska man få uttrycka sig det hur man vill på sin egen blogg!!

Jag läser och förstår din förtvivlan...

Det var inte ngt korkat inlägg...

Ironi...

Självdistans...

Snälla...

Fortsätt att uttrycka dig som du vill...

På ditt eget sätt...

Självklart förstår vi ironi...

STOR kram och fortsätt att drömma våta drömmar!!

#64 - - Lotta:

Du berör mig. Dina ord får mig att känna hur du känner. Vilken otrolig människa du är!

#65 - - Rebecka:

Hej Tina!



Länge har jag läst denna blogg, men aldrig förut kommenterat. Men nu, när kommentarerna inte bara är hyllningar känner jag äntligen att jag vågar skriva något.

Jag är ju inte en av dem som läser din blogg för att du har ALS eller för att påminnas om hur "lycklig" jag är i jämförelse, utan därför att du är en konstnär. Du kan med några få meningar förmedla så mycket! Du räds inte att uttrycka alla känslor, små som stora, ljusa som mörka. Jag avundas!

Och den allra, allra bästa konsten är i mitt tycke inte den som är PK, utan den som skapar känslor, debatt och väcker tankar. Belyser alla sidor av mänskligheten. Vrider och vänder.



Kanske du bara ville provocera, kanske du inte alls hade en tanke bakom det du skrev, kanske du faktiskt inte förstår ordens laddning och tror att du önskar dig en gruppvåldtäkt. Men det tror jag inte på och jag tycker inte detta var oväntat för att komma från dig.



Ord är egentligen sällan icke-PK i sig själva, det är kontexten. Och förresten kan man säga så mycket vidrigt med de vackraste ord. (Något som politiker är experter på. Kanske, kanske, kanske har det något att göra med uttrycket "politiskt korrekt")



Ditt inlägg är inte vidrigt. Det är ett av dina bästa, och jag har redan läst det säkert 20 gånger.

#66 - - mAria:

Oj då, vilket gränsöverskridande inlägg! Som rörde om i hjärnorna. Fiktion är fiktion, säger jag. Det har man rätt till i sin egen blogg. Klart slut.

#67 - - Knasterfaster:

Ha ha ha. Du äger.