Matminnen

Jag undrar om någon i min familj kommer ihåg att jag gjorde lökpaj till söndagsfrukost?
Inte en gång utan minst två.
En pizzaplatt sak med stekt lök ost och timjan på.

Jag stekte parisersmörgåsar också.
Till frukost.
Vill jag minnas.

Parisersmörgåsar.
Det absolut godaste jag kan föreställa mig.

Vi bastade varje söndag.
Det fungerade som
om inte försoning
så iallafall förmildring
av veckans och helgens konflikter.
Vill jag minnas.

Utan ord alltså.
Svett tystnad och äppelschampo.

Efteråt te och mackor.
Ibland när vi var extra festliga gjorde vi en hel bricka med färdiga mackor.
När jag tänker på den där brickan fastnar jag alltid på kaviarmackorna.
Hade vi kaviaren ovanpå eller under salladsbladet?
#1 - - kajsa g:

Minns underbara bastun o gillestugan. Och att hårbalsam var något nytt! Albertobalsam.. Kommer också ihåg nyponte-pulver i orange burk!

#2 - - Mooseeyes:

Är det Sala- eller Örebrominnen vi får ta del av nu?



Bastades en hel del söndagar även hos oss. Men sen fick jag smak på vedeldat och tycker numera att det nästan måste vara det. Med rejäla nedsvalkningsmöjligheter, helst en kall sjö. Om det ska ha någon riktig effekt. Endorfiner i spinn!



Knepig fråga det där med kaviarn. Jag drar slutsatsen att vi inte pratar Kalles, för då hade den säkert legat under. Har svårt att se nån bre Kalles på sallad. Men klicka löjrom på; är det så mycket bättre? Då vill man väl minst ha en citronskiva att lägga dem på?



Vad är nu parisare? Den här är bra annars: formbröd, kaviar, rå lök; stek som krockmössiö. Barndomsklassiker. Å andra sidan åt jag sirapslimpa med hallonsylt och orostat formbröd med ketchup. Så ni bör nog inte lyssna för mycket på mina matråd. /Mooseeyes

#3 - - Harpasione själv:

Absolut kalles. Löjrom visste jag inte vad det var.

#4 - - Franck:

Vilket får mig att minnas alla limpmackor med Kalles (och någongång ägg också) på Nämndö prästgård. Då var det minsann OK med gummilimpa! Vi var där både på Kristi Himmelfärdshelgerna och Allhelgona. Kan minnas filen med majsflingorna också. Några år senare upprepades succén (limpa med Kalles) på Hanmora (Adelsö) och i Rättvik (Stiftsgården). Hemma hade vi ost på limpmackan, sällan Kalles (bara på ägg), så var det bara.

Fint skrivet, jag kan höra aggregatet knäppa.

#5 - - Mari:

Är det någon som minns att det fanns blåbärsoboy? Och hallonigloo. Det är ju inte mat direkt, men här inne får man väl inga minuspoäng för att man inte håller sig till ämnet?

#6 - - Raggoparden:

Jodå, både blåbärs- och jordgubbspulver, fast då hette den Ohoj! I runda pappburkar.

Man fick ösa i massor så det skulle smaka nåt. Och det gick åt mycket mjölk, till morsans förtret när det var långt t affärn.

#7 - - Maggan:

Kalles kaviar...i 3 års tid varje morgon i en studentlya åt vi mackor med Kalles kaviar på och te till frukost. Då föråt jag nog mig, numera blir det på sin höjd lite kaviar i vispad grädde och dill att ha över ägghalvor, även som dekoration.

Parisare minns jag inte riktigt, vet att man stekte brödskivor men inte vad det var mer....

Kram

#8 - - O:

Jag är så gammal att jag minns Raketost, som världens godaste pålägg. Ejderns smörgåskaviar är den bästa kaviar jag vet och då gillar jag att mosa det kokta ägget oc antingen blanda i kaviaren eller spritsa den över det mosade ägget på smörgåsen. På sommaren är skivad kokt färskpotatis gott på smörgåsen och då ska det vara spritsad kaviar på potatisen.

Parisare har jag aldrig provat, men det låter så gott, så det är nog dags att testa.

Sirap som ströks på "inuti" nybakat bröd var en favorit när jag och mina syskon kom från skolan och mamma hade bakat. Oj, vad mycket gott det finns

#9 - - essay:

I can only imagine how tasty this pie really should be!

#10 - - Skramlan:

Raketost har jag också vuxit upp med som barn, fanns nog till mitten av 70-talet eller så men säker är jag inte. En sorts parisare vi i familjen brukar göra är bre smör på en limpskiva går med valfri tycker jag, sen en kryddad stekt hamburgare och på det ett stekt ägg och lite ketchup och så rätt rejält med stekt lök och ost på det, gärna västerbotten eller så. Sen gräddas de i ugnen 5 6 minuter. Finns nog massor av varianter.

Ska kika på Youtubeklippet sen för att kan vara kul höra dikterna. Har inte haft tid nu på ett tag vara här på bloggen så jag har en del att läsa ikapp.

Kul i alla fall allt gick vägen i torsdags och hoppas det leder vidare.

#11 - - Mooseeyes, inte bara om syltlök:

Nå löjrom var förstås att ta i, jag mindes bara inte vad den där fina light kaviarn heter. Stenbitsrom är det va, den röda? Men körde man med sån på 70-talet; tveksamt va?



Hursomhelst har jag fortfarande svårt att tro att nån lägger kaviarn direkt på bastuaggregatet. Ellervadheterdet... salladen! Klart att ni smög emellan en ägg- eller citronskiva! Det måste du väl minnas att det var så man gjorde?



Det, och smörgåstårta. Sen kom rostbiffen smygande. Eller var den redan på plats? Rostad lök. Syltlök till damerna (mest). /Mooseeyes

#12 - - Ylva La:

Parisersmörgåsar har en särskild plats i mitt hjärta också. Som jag minns det gjorde mamma det när pappa var bortrest. I alla fall när jag var i lågstadieåldern. Var det så? När jag har pratat med mamma om det nu, som vuxen, har hon inget minne av att det var så det var.



Parisarna var i alla fall flottiga och varma. Kanske lite för flottiga för pappa?



Sedan, när jag gick i mellanstadiet valde mina föräldrar att bli vegetarianer, så då försvann parisarna ur dieten. Har inte ätit det mer än en endaste gång sedan jag gick i lågstadiet. Är det en miss tro?

#13 - - Lebanezza:

Ha en fortsatt trevlig torsdag :)

#14 - - monica:

Åh, jag kommer också ihåg jordgubbspulvret. Ohoj, hette det så?Jag minns inte, men jag kommer ihåg att det var vansinnigt gott. Jag kommer också ihåg att när jag var liten så brukade vi köpa mjukglass på Tempo, en affär som fanns på den tiden. Dom hade en chokladglass som var helt underbar. Och så brukade man få ett litet paraply i, som i drinkar.

Glad Påsk!

(Varför säger man glad påsk och god jul, och inte tvärt om: god påsk och glad jul? bara en liten fundering)

#15 - - Zorro:

Äppelschampot! Känner direkt doften i näsan. Och nypontepulvret. Messmörsmackor. Hos oss drack vi alltid äpplejuice.

#16 - - KaosJenny:

Hoppas ni haft en fin påsk!!

#17 - - O:

Såg "Så ska det låta" igår. Tänkte på dig! Tack vare dig har jag insett vilken fantastisk artist Gunhild Carling är. Hela programmet var roligt. ALLA var BRA!!! Vilken fart och stämning. :)

Hoppas ni haft en bra påsk.

#18 - - Maggan:

Jag tänkte också på dig när jag såg Gunhild Carling igår. Hon är ingen dussinvara så jag förstår att hon är en favorit. Hoppas du såg henne...

Kram Maggan

#19 - - Mooseeyes:

Nej, nu börjar det bli nervöst. Över en vecka sen vi hörde nåt ifrån dig Tina. Allt - inom det möjligas gränser - väl? /Mooseeyes

#20 - - Franck:

Förstod det som att det vbar en Påskresa på gång (?). Däremot hittade jag detta, tack vare norrman jag känner:

http://www.nytimes.com/2012/04/03/science/ibrain-a-device-that-can-read-thoughts.html?_r=1&src=tp&smid=fb-share

Verkar inte det spännande? Så här står det bl a: "About the Hawking experiment", he said, “The idea is to see if Stephen can use his mind to create a consistent and repeatable pattern that a computer can translate into, say, a word or letter or a command for a computer.” Läs mer i artikeln!



Jag hoppas alla haft en skön Påsk och ser fram emot en ny vecka!