Kakor

Jag tänkte inatt på alla kakor jag bakat.

Schackrutor
Bondkakor
Drömmar
Chokladsnitt
Sirapskakor
Havreflarn

Jag tänkte igenom hur man gör och vad det ska vara i.
Jag somnade om.
Vaknade igen.
Hostade väl lite
och tänkte vidare på kakorna.

Bondkakor gör man en rulle av
som får vila i kylen.
Sen skär man skivor som man lägger på plåt och gräddar.

Drömmar rullar man till kulor som man trycker till lite på plåten.

Tänk om man skulle göra tvärtom
tänkte jag.
Det skulle bli helt andra kakor.
Lika goda för det är ju samma deg.
Men annorlunda.
Tänkte jag.

Jag tänkte att vad lite det är
som gör allting helt annorlunda.

Sen hostade jag väl lite.
Och somnade om.
#1 - - Fru Olsson:

Du skapar så vackra bilder med dina ord. Du väcker så många tankar. Du ger så många insikter. Rytmen. Flytet. Ditt språk sjunger i mina öron.



Och jag funderar. Tänker du länge? Formulerar du och broderar innan du skriver? Eller bara kommer det? Är det svårt eller jobbigt att skriva? Både fysiskt och psykiskt? Eller bara kommer det?



Så funderar jag lite. När jag läser. Och njuter. Och tänker att varför bakar jag inte kakor oftare...



Kram // Karin

#2 - - Mattias:

Ja det är sant. En liten perspektivförskjutning och hela världen öppnar sig. Bara sådär. Man kliver ut i den. Gnuggar sig i ögonen och undrar: Var det så lite som behövdes? Ibland var det bara det.



Drömmar... /Mattias

#3 - - Ylva La:

JA!



Nu kommer vi alla ligga och fundera inatt på vad du bakar. Eller baka själva. Fast jag brukar sy kläder. Något som jag tyvärr gör på dagtid ungefär lika ofta som du bakar.

#4 - - Taran:

Ja, litet kan man slås ut av din skarpa vardagspoesi. Man vill inte skriva själv ett ord, som skulle störa den bild du har ritat. Planerat eller ickeplanerat lyckas du med de perfekta bilderna. Jag försöker ofta (förtvivlat?) komma på någon dikt, som någon annan har skrivit, som skulle klä fina ord på mina enkla tankar du har satt i rörelse litet ofokuserat åt alla möjliga inspirerande håll. Jag brukar känna mig rik då: jag får din poesi och allt jag läser eller kommer ihåg pga. den som ren bonusrikedom. Du har haft den effekten på mig länge nu, så det känns nästan varje gång, när jag kommenterar att jag sagt detta redan åtminstone en gång. Men strunt samma! Jag fick ett mail häromdagen (därav Claes Andersson-dikt till dig som kedjereaktion!) av en gammal vän.Hon skrev väldigt kort att hon tänkte skriva mera senare! Men hon ville citera Claes Anderssons dikt på två rader: " Han var en väldigt ensam människa.

Därför visste så få om det."



Jag kom att tänka på att Harpasione INTE är en ensam människa, och skulle du vara det så skulle vi veta om det;) Och så blev det en annan dikt till dig av det hela. Så när du slänger dina ordpärlor till dina bloggrisar, så vet du inte hur svårt och svettigt det kan vara att formulera en enda vettig mening som kommentar/svar. Men jag har sagt detta förut.....snarkar.....Om jag har lyckats skriva så här fint tidigare om en person, som vill ha mig så långt som pepparn växer eller åtminstone till en egen blogg, så måste jag ju vara helt sjuk i huvudet ... eller så har jag läst om saker folk ångrar sig att de inte gjorde när de levde tex. var ärliga; sade vad de ville i stället för vad andra ville höra; vågade uttrycka sina känslor; vågade bli lyckliga av små och stora saker. Men sjuk i huvudet är ju en vanligare åkomma, så jag lider nog säkert mest av det! Egen blogg, jag?!?; jag skulle ju inte ha någonting att skriva om, utan dig; och inga besökare utom underbara Skramlan heller! Så det är så, jag vill inte chatta med dig om min blogg mera(även om det i sig var kul).För nu fungerar min dator och frys; och katten är åter friskare; och jag känner mig mycket starkare;)



PS Tasteline, Arla och Fikabloggen rullar drömdegen och skär i bitar...om det var det du menade...snark...drömmer (om) söta drömmar med vaniljsmak..., och kanske litet citron också mmmmm

#5 - - Ann-Marie Alexandersson:

Jag njuter mycket av att blunda och känna efter i kroppen hur det känns och hur man gjorde. En härlig möjlighet att efternjuta. men jag har aldrig bakat småkakor i hela mitt liv och jag skulle kunna göra det fortfarande. Så... jag ska baka småkakor!

#6 - - Ann-Marie Alexandersson:

#7 - - Franck:

Jag bugar inför din förmåga, att fånga! Riskerar väl att få din kavel i bakhuvudet, men risker, det får man ta.

#8 - - Maggan:

Vad tankekraften kan åstadkomma...Vilken gåva att kunna tänka så, det mest vidunderliga kan komma fram. När jag bakar, vilket inte sker så ofta, men då kan kakorna bli så annorlunda trots att jag gör exakt lika vaje gång, nåja...något kanske har gjorts annorlunda omedvetet...Biskvier, hallongrottor, kladdkakemuffins...

Kram/ Maggan

#9 - - Skramlan:

Jag gillar kakor och över huvud taget fikabröd, småkakor är väl gott men hellre gillar jag mer större bakverk typ chokladbiskvier, bakelser, stora kokoskakor med mera. De kakor jag brukar baka är just kokoskakor.

Till Taran: inte tycker jag du är det minsta sjuk i huvudet, jag tycker om det du skriver så på så vis skulle jag gärna läsa din blogg om du hade någon. Men, det är inte lätt ha blogg tror jag, inte lätt veta alltid vad man ska skriva, många kanske startar blogg och så skriver de några gånger sen blir den vilande. Jag skulle själv aldrig kunna ha blogg. Jag tycker det här är så fint och unikt med Harpasiones blogg, inläggen och så div olika tankar och kommentarer från alla möjliga håll. På så vis skriver ju många som inte har egen blogg eller vill ha någon. Det är spännande att kika in här då och då.

#10 - - Iréne:

Å jag har precis förberett för att baka havrekakor, men smöret var lite för hårt och då går jag hit och kollar och ser att Du "bakat" i natt. Ja kan tänka mig att det är härligt att drömma för Dig. Tur att drömmar finns. Jag tycker också om att drömma om sånt som inte längre blir av att göra i vaket tillstånd. Nu återgår jag tikll baket....

#11 - - HME:

Njaej, jag är inte så säker. Bondkakorna är ju lite stabbigare och drömmarna lättare.



Jag tror att tjocka bondkakor m tumtryck skulle bli lite ojämnt gräddade (kanske gott i och för sig?)



.. och de platta drömmarna skulle falla isär..



Nej, det vill man inte. Kanske inte ens pröva.

#12 - - Mattias bloggar nu!:

Taran, min trogna fototittare! Och alla ni andra, förstås med Tina i spetsen:



Jag har startat en fotoblogg. Den är bara ett klick borta:



www.mooseeyespasvenska.wordpress.com



Hjärtligt välkomna att hälsa på! Jag hoppas bloggnappingen gick för sig; Taran om inte annat har ju uttryckt intresse för att se mina bilder.



/ Mattias alias Mooseeyes

#13 - - K:

Tack för goda ord och säkert goda kakor! kram

#14 - - O:

Tack för dina tankar om kakor och bakning. Jag skulle kunna drömma mardrömmar om bakning. Uppåkrakakor, som inte gick att kavla (eftersom degen borde vilat i kylen). Sandkakor som skulle gräddas direkt degen var hopblandad (kl.11 på kvällen och jag tänkt ha degen klar till nästa dags bakning) Allt blir inte som man tänkt. Lite fel förändrar allt.

#15 - - volangen:

PÅGRÄNSENKAKOR



Barnen hade valt att inte äta godis under en tid, mot att dom fick en slant.

Så en dag smälte jag blockchoklad o blandade i myssli o frukt.

Och frågan blev......är det godis.......

nej det är pågränsenkakor.

Kakorna är numera favoriter trots att det gått 15

sedan första tuggan.

#16 - - bitterfittan:

är det de berömda havrekakorna du menar? Som din yngsta son skrutit så om!

#17 - - Björn Hermansson:

För inte så länge sedan gjorde jag gaffelkakor av chokladkakor. Det fungerade!