Ranelid och jag

Min lille är här nu!

Och så har jag anmält mig till poetry slam.
Tävling i poesiuppläsning.
Typ melodifestivalen...
#1 - - Raggoparden:

Inte vara stygg mot Ranelid, han är en modig man som står för det han gör. Och böckerna är skitbra..

Men poetry slam är ju en superide! Kan du förinspela stycken på röstdatorn? Rulla upp dej på scenen och trycka på knappen, typ? :D

#2 - - Helena:

Genast nyfiken ! Var och när - eftersom jag vet att vi finns i samma lilla ankdamm i Mellansverige... Tänk om jag kan få uppleva detta på plats ?!

#3 - - Harpasione själv:

Den 29 mars på stadsbiblioteket. Och jo det blir både datorn och min systerröst som kommer till tals.

Intet ont om Ranelid förutom att den enda bok jag läst av honom var dålig.

#4 - - Håkan &G:

Det vill jag inte missa!

#5 - - Anonym:

Det vill jag inte missa!

#6 - - Elisabeth:

Jag bor i Spanien under vinterhalvåret och har bara läst om Ranelids insats i det stora spektaklet. Blev så upprörd över vilka otroligt elaka uttalanden vissa tillåter sig att skriva om honom. Kränkande, sjuka. Undrar om det är samma personer som anser att barn och ungdomar beter sig illa?

Också jag har läst en bok av Ranelid men måste erkänna att jag inte förstod den.

Varmt Lycka Till på biblioteket!

#7 - - Kristina S:

Menar du Ranelid och dig som föredettingar? Nä Tina, associationen är helt fel. Du är ingen föredetting. Du ÄR just nu.

Jag hörde på Ranelids Sommar i P1 och tyckte att det var tråkigt och intetsägande, så jag stängde av efter en stund. Jag hörde din Sommar och direkt lade på minnet bloggen och gick in på den och har läst den sedan dess.

Lycka till i poetry slam! Hoppas att den bästa vinner.

#8 - - Anonym:

Jag tror mera på slagkraftigt, aktuellt, ödmjukt(?!), begåvat(?!), oprövat, "testpilot"-aktigt, reaktionsväckande osv. om liknelsen med Ranelid!??Jag har en god vän, som ofta brukar delta och har bl.a. fått ge ut en diktbok med hjälp av en sådan tävling! Jättekul, att du och din syster är med!!Du är påhittig som få men spara litet energi till efter tio också( eventuellt).Deras redaktion var stängd denna vecka, jag lovade ringa nästa vecka.Det är mycket nu;)/ Kram från Taran



#9 - - Mari:

Jag tänkte mig att likheten var "att ställa upp och tävla i något som egentligen inte går att tävla i". Melodifestivalen har jag numera inget till övers för, men för ganska många år sedan när jag läste Ranelids böcker så tyckte jag mycket om dem, till exempel boken "Till alla människor i himlen och på jorden". Lite pretentiöst - ja visst, men likafullt i mitt tycke bra litteratur. Men man blir liksom mättad av hans sätt att uttrycka sig på. Det var likadant med böckerna av Marianne Fredriksson. Jag läste och gillade dem tills alla kloka kvinnor stod mig upp i halsen. Men Torgny Lindgrens böcker tröttnar jag aldrig på. Så nu vet ni det.

#10 - - Taran:

Bra skrivet Mari.Och jag tror, att Ranelid förtjänar flera försvarare enbart för att hans senaste bok heter "Tyst i klassen!";)Och som ni vet, så älskar jag andras kloka ord, nu om den boken:"Ranelid har vuxit till en talesman för vanliga människor ofta befinnande på samhällstegens nedersta pinnhål, utsatta, lytta, bortvalda och åsidosatta men som lika ofta bär en inre kraft, en resning.Mot alla odds, och trots förutsättningar som ställer dagens medelklasskriser sprungna ur spillrorna av ett kraschat folkhem i den ängsliga patetikens dager, brinner en låga i mörkret.Men ändå, och ända in i vår egen tid: Det är tyst i klassen, när alla borde tala och vittna."

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, recensenten har nog också läst sin Ranelid!Jag fick boken i present, har inte hunnit läsa den än( jag hinner ju inte för alla recensioner, eller hur;))

Kul att du skrev så många ord Mari, nu kanske vi blir bortskämda!?;)Och vill ha flera, och mera och mera, av alla!?!

#11 - - Skramlan:

För min del tyckte jag inte något vidare om Björn Ranelid i festivalen, skulle passat bättre i något farsartat sammanhang enligt mig. I övrigt får han gärna vara i fred för mig och jag tänker inte göra några elaka uttalanden och jag har inte läst hans böcker heller. Jag är en sådan som inte heller förstår mig på dikter och poesi, fattar liksom inte sammanhanget och har bara vansinnigt tråkigt. Tur vi är olika för annars skulle ju inte poeterna få sälja något.

Soliga hälsningar

#12 - - O:

Läser just nu Ranelids "Tyst i klassen" Första halvan tyckte jag var riktigt intressant och bra, men sedan blir den bitvis jobbigare. Får se hur han knyter ihop det till slut.

Hoppas det kommer annons i tidningen så jag kan komma till biblioteket 29 mars och lyssna på dig och din syster. Låter så spännande!

#13 - - Mattias tycker till och byter skepnad:

Personligen har jag svårt att föreställa mig en prosa jag tycker mindre om än Björn Ranelids. Överlastad, pretentiös och tanketom, som jag läser den. Jag tycker också, liksom Kristina, att han var helt förfärlig som sommarpratare - det lilla jag orkade höra. Som schlagerartist då? Jag vet inte vad som skulle kunna förmå mig att lyssna.



Nu har jag gått och blivit bloggare, så då är det väl lika bra att jag undertecknar med mitt bloggarnamn nu och i fortsättningen: /Mooseeyes

#14 - - Mooseeyes håller på Tina...:

... med syster - är det Elin eller Maggan? - i poesifestivalen. Får ni inget pris är det nåt fel på festivalen! Eller så har Sverige gått och fått MYCKET bra poeter på sistone! Och det vore ju ioförsig inte så dumt. /Mattias

#15 - - Mooseeyes om vårfogar:

Jo, en grej till, apropå poesi... Det här borde ha stått i förra tråden, men vem läser den nu?



Jag undrar så vad VÅRFOGAR är för nåt, och hur det knakar i såna?



Ioförsig tror jag att jag anar. Men riktigt säker är jag inte.



Fin formulering där Franck! Men vad är det för nåt?



Lite som foglossning, fast i själen? /Mooseeyes (ska jag försöka komma ihåg att jag numera heter)

#16 - - Franck:

Det finns fogar för allt. I fogarna övergår det ena tillståndet i det andra. Vi kan sammanföra flera tillstånd och fenomen i en fog, men vi kan ha en fog för varje övergång eller förvandling. En vårfog är den fog där vintriga tillstånd övergår i vårens späda grönska. Det knakar i vårfogarna, särskilt under vårvintern. Men sannolikt kan vårfogar knaka när som helst, om betingelserna är de rätta.



Härligt, rena Ranelidskan, kan vi ACCEPTERA det? Eller ska vi dra fogsvansen över halsen på honom?!

Frågan är bra, men svaret är tyvärr inspirerat av Kommissarie Banks. Älgöga där.

#17 - - Mooseeyes:

Prata inte om Ranelid när vi äter! ... som jag brukar säga till barnen.



Äh, jag gillar karln! På avstånd... *s /Mattias

#18 - - Ann:

SM-kval i Poetry slam på din hemmaarena - Stadsbiblioteket. Det är inbokat i almanackan. Jag ser fram emot att höra dig (och de andra också så klart.

#19 - - Livsnjutaren:

Du är bäst! Poesi tävling helt underbart!

Tur att vi har våra systrar!!

Här påstår läkare att det inte är något liv att vara förlamad så de vill ej ge oss respitator??

Svår fråga som har börjat snurra runt i mina tankar!

Lycka till med Poestry slam!!!!



Vårfogar, jag bor i ett gammalt hus som nu börjar knaka när solen visar sig = Kan de vara vårfogar??