Jag älskar att betala skatt

Jag älskar när våra skattefinansierade system funkar och jag får precis det jag tycker att jag behöver.
Igår kväll trodde jag att jag kanske hade lunginflammation.
Hade hostat mycket slem och frusit hela dagen.
Men att ge sig av till akuten flera timmar i kylan är ett stort steg...
Jag vet precis vad som väntar.
Väntan provtagning och mycket påfrestande lungröntgen.
Och det slutar iallafall med antibiotika för säkerhets skull.
Sen har jag också tillgång till kommunens sjuksköterskor.
Dygnet runt.
Vi ringde dem.
Sjuksköterska kom hit vid niotiden och intervjuade mig om läget.
Åkte till kontoret och konsulterade läkaren.
Sjuksköterskan alltså.
Jag slapp följa med.
Jag gick och la mig
och kände mig bättre och bättre.
Vid elvatiden levererades en burk antibiotika vid dörren.
Jag har inte tagit ett enda piller
men lunginflammationen är borta.
#1 - - Kristina S:

Det är så bra när sjuksköterskor och läkare samarbetar och litar på varandra. När sunt förnuft får råda och inte hierarki- och revirtänkande.
Jag tycker också att det är bra med skattefinansierad sjukvård. Men tvivlar på vinstgivande sjukvård. Undrar vad dina erfarenheter är, Harpasione.

#2 - - Ann-Marie Alexandersson:

Det låter så bra när det fungerar. Då blir jag tacksam för att vi har ett bra land att bo i. Om du känner att det lutar åt lunginflammation äter du väl antibiotikan?

Svar: Jadå. Känns tryggt att ha burken om det händer igen.
Harpasione

#3 - - Lotta:

Är också tacksam för vårt system, speciellt när det fungerar. Jag har haft turen att slippa använda sjukvården i någon större bemärkelse, men jag är mer än villig att bidra med min beskärda del för att säkerställa att vi alla får det vi behöver. Jag har dessutom fått möjligheten att studera vidare på universitet, precis som mina två andra syskon, vilket inte hade varit möjligt om jag bott i t.ex. USA. Idag har jag ett välbetalt jobb, mycket mer i lön än mina föräldrar som jobbat hela livet, och jag betalar gladeligen min skatt varje månad. Tacksam för att fått möjligheten att utbilda mig, att du Harpasione slipper åka till akuten, att min mormor fick underbar hjälp sin sista tid i livet. Jag skulle gärna betala mer skatt.

#4 - - Karin:

Toppen!

#5 - - Maggan:

Jag tycker precis som du. Hur jäkla jobbigt ens liv är så är det fantastiskt att tack vare våra väl förvaltade skattepengar få tillgång till en sån fantastiskt bra vård. Så finns det alltid de som faller under stolarna i systemet, tyvärr, men just hemsjukvården när det fungerar på det fantastiska sätt du beskriver. Bara den tryggheten är värd så mycket. Glad för din skull, Harpasione..Kram

#6 - - Lucia:

Sic! Jag beklagar dock verkligen att Du är i den situationen och förstår att Du miljarder gånger hellre hade sluppit "lära" Dig detta "knep", och hellre köat på sjukhus, fått samt ätit medicin och sedan blivit frisk!

#7 - - Kajsa:

Ååh, ditt lyllo!

#8 - - Ann-Marie Alexandersson:

Allt detta får jag med en ringa kostnad från vårt fantastiska samhälle:

Stationär syrekomprimator
Portabel syrekomprimator
Bagagekärra till ovanstående
Slangar, syrgasgrimmor
Rullstol
Rollator
Elmoppe
Garage för elmoppen mm
Pariboy (inhalationsapparat)
Duschpall
Toastol
Sängbräda
Plocka upp-tång
Strumppåtagare
Trygghetslarm
Timer till spisen
Subventionerad lunch
Subventionerad vårdavgift (högkostnadskort)
Subventionerade läkemedel (högkostnadskort)

Svar: Önskar jag orkade göra en sån lista... Men har vi råd med jasplan så...
Harpasione

#9 - - Håkan med Gerd:

Gilla!

#10 - - Ann2:

Ja för tusan, klart man ska betala skatten med glatt humör. Om bara inga löss tar över fd kommunal o landstingsverksamhet för x kr o sen driver verksamheten i 5 år med god förtjänst genom att snåla på exvis personal o densammas löner för att sedan sälja klabbet för 20x kr o skita i allt annat än sin egen vinning o välmåga.

#11 - - Ann-Marie Johansson:

Hej!
Jag instämmer Tina!
Och jag är väldigt glad att du förmår berätta för oss!

Hjärtliga hälsningar från Ann-Marie

#12 - - KaosJenny:

Är också en glad skattebetalare... Så länge man inte behöver sjukvården så ska man vara en ÄNNU mer nöjd betalare...Kram

#13 - - Elisabeth:

Så skönt att det fungerade så och att du slapp åka iväg.
Även jag betalar med glädje min skatt och även jag får tack vare vårt svenska system råd med bra sjukvård, färdtjänst, hjälpmedel. Det är sannerligen inte roligt alla gånger men jag känner verkligen en stor tacksamhet.

#14 - - Mooseeyes:

NÅN får väl ta på sig att svära i kyrkan, och gissa vem det blir...

För det liknar lite hallelujakör det hela, tycker jag.

Visst har ni rätt allihop, inte för det.

Men, liksom. Men.

Äh, jag säger inte mer än så; det finns fram- och baksidor med allting, så är det bara. Det finns inga gratisluncher. Allt betalas med nåt. Och jag tror att den offentliga vården ibland är både ineffektiv och ofokuserad.

Sist jag var i behov av hjälp bad jag om natten i min nöd om lindring och hjälp. Dan efter kom en shaman och letade efter sin patient, som alltså var jag. Han gav mig stärkande medicin i tre omgångar och av den blev jag så stark att jag dräpte en mygga med tankekraft - tror jag åtminstone. Åtminstone föll den ner och dog, som jag ville.

Erfarenheter man riskerar att gå miste om ifall man låter trygghetssystemen omfamna en alltför tätt.

Nu säger jag inte att en ALS-patient har mycket till alternativ. Det säger jag verkligen inte. Fantastiskt med god gratis vård i såna lägen, självklart. /Mooseeyes

#15 - - Mooseeyes talar ur skägget:

Jag fick visste inte mycket sagt.

Befinner mig i Mexico. Älskar människornas ödmjuka religiositet här; man går till sina helgon, knäböjer och ber. Jag älskar inte katolska kyrkan! Inte kristendomen överhuvudtaget. Men detta att ha låtsaskompisar, superhjältar i vars händer man lägger sina ärenden. Det gillar jag.

Jag gör det själv.

Jag har lämnat Chile som jag har bott länge i nu och söker efter en ny plats att leva på med min familj. Och visst har Sverige varit på tapeten. Men det lockar inte; varken mig eller min sambo.

Denna sturska, ibland lite lata tro på att samhället ska fixa det... Jag ser poängerna, tro inget annat, men jag tycker också att något väsentligt går förlorat. Man tar saker för givet, bland annat livet. Svenskar står ofta så skamligt handfallna inför de stora frågorna tycker jag, och minsta gupp kallar man katastrof. Man går miste om mycket med det synsättet.

Och så högmodet som föds ur välfärdsideologin. Vi är bäst, liksom. Det högmodet skymmer mycket.

Inte desto mindre håller jag förstås med: gratis - bra - vård och gratis utbildning är rena anständighetskrav i ett samhälle tycker jag, borde inte ens ifrågasättas. Därmed inte sagt att den alltid ska bedrivas i offentlig regi. Offentliga strukturer har en tendens att stelna och bli ineffektiv. Det är ett dilemma, men också rätt mycket en annan diskussion. /Mooseeyes

#16 - - Anonym:

Glöm inte bort restskatten vi får också betala trots sjukdom inte så kul när det skall tas från sjukpenningen