Dokumentation

En ny lag har stiftats.
Assistenterna ska dokumentera.
De har varit på utbildning tre timmar.
Och börjat skriva i en pärm.
Att jag har tagit influensavaccin Att min syster Maggan har varit härAtt jag har åkt och shoppat.
Jag känner mig kränkt i allra högsta grad och det är sekretessbrott
Om nu sekretessen gäller längre?

Det är väl inte så farligt hör jag att du tänker men då har du inte upplevt det
Om de skulle dokumentera assistansen skulle det gagna mig
men MITT LIV vill jag ha så mycket för mig själv som jag kan


På onsdag
långt efter assistenternas utbildning
kommer två informatörer och assistenternas chef hem till mig för att informera mig
Jättebra
Men tror ni de satsar såna resurser på alla brukare?
Ibland undrar jag vilka de är alla de andra brukarna...
Jag vet hur det kommer att bli på onsdag
De pratar och frågar men har inte tålamod att vänta på svar
Och jag kommer inte att kunna skriva för att jag är så upprörd

Jag känner mig gruvligt ensam med detta
Jag skulle behöva en försvarare
Som förstår och som kan prata

Jag drömmer mardrömmar om övergrepp
#1 - - O:

Du skulle verkligen behöva en "försvarare" Som tog sig god tid och som verkligen tog reda på hur DU vill bli bemött och vad du tycker behöver dokumenteras.
Mardrömmar om övergrepp - värsta tänkbara. För vem skulle du kunna berätta det?????
Försvarare eller någon sorts "gode man" som har till uppgift att se till att din integritet inte kränks. Att bara sånt som du själv anser behöver dokumenteras ska skrivas i pärmen.

#2 - - Ylva La:

Var kan man läsa mer om den? Jag googlar och hittar inte något som låter som det du beskriver. Vi assistenter på min arbetsplats dokumenterar inte Och någon kurs har jag definitivt inte varit på.
Skulle gärna varit med på ditt möte och ställt frågor om syfte och integritet. Har dock fullt program många mil från dig på onsdag. Kan man göra nytta på distans?

Svar: Fråga din chef. Alltså inte den riktiga chefen dvs brukaren utan den andra...
Harpasione

#3 - - KaosJenny:

Dokumentation är ett gissel både för personal o brukare tänker jag. En otroligt viktig sak är precis som du säger respekten för integriteten. Kram

#4 - - Catarina:

Jag tycker det låter väldigt märkligt, varför dokumentera det som rör ditt privata liv? Det räcker väl att sådant som rör själva sjukdomen dokumenteras (oavsett om det är du eller en annan brukare): ev medicin, mage, ev sår etc.

#5 - - Ylva L:

Det är rå maktutövning du utsätts för. Så mycket skit man "döljer" med dokumentation. Så mycket energi och resurser i onödan. Viss dokumentation är viktig så klart. Att du har fått influensavaccin verkar vettigt att skriva ner. Men inte det andra. Finns det någon vettigt människa som kan vara med dig på onsdag? Kan du skriva ner vad lagen kallas? Jag kan skriva insändare och starta FB-uppror om du vill! Fast det kan du ju själv också.

Svar: Att jag har fått influensavaccin vet jag väl själv! Och jag kan tala om det om någon behöver veta det. Däremot blev det stopp i tracken häromdagen. Hur assistenterna upptäckte och hanterade situationen DET bör naturligtvis dokumenteras. Det är assistansen och inte JAG som dokumenteras!
Harpasione

#6 - - Slemfröken:

Jag blev så j-la arg när jag läste ditt inlägg först så jag stängde ned datorn. Min farmor som diagnostiserats som dement ( fel enl mig) hade en bok där vi anhöriga skrev när vi var på besök, men till och med det som kunde vara till glädje för henne, om hon brytt sig, kändes kränkande för varför skulle vi alla få veta vilka besök hon hade.

Det du utsätts för är ren jurnalföring och faller under journalföringslagen, den är extremt sträng, jag är väl insatt i både den lagen och socialtjänstlagen. Du har rätt att spärra dina journaler, det gäller bara att få det de skriver definierat som journaler. Du har rätt till alla uppgifter om dig, du behöver inte dela det med människor som kommer och går. Sedan ska allt som skrivs föras in i ett program typ "Take Care" där man måste logga in, där du kan se vilka som läser vad, där du kan begränsa vilka uppgifter olika personer får ta del av. Allt detta ska förvaras så att ingen obehörig kan ta del av materialet. Om det krävs informationsöverföring får de som på alla andra arbetsplatser masa sig till möten som du som arbetsledare styr, hur sakta de än tycker det går. Ett förslag är att de skriftligt ger dig frågor som du kan tänka över och svara på skriftligt och kanske underlätta mötet. Jag är så arg att jag går upp i atomer. Själv har jag spärrat varenda journal, vill de veta något får de fråga mig. Åh så mycket skit jag får för det, men min integritet är det viktigaste jag har kvar. Det svåra är hur man definierat deras arbetet för det har betydelse för vilken lag de lyder under. Socialstyrelsen alt patientnämnden, socialtjänsten står också under översyn. Står det i anställningsavtalen hur det ligger till med tystnadsplikten och vem är utföraren. Jag får tusen frågor i huvudet och jag känner med DIG helt och fullt. Något är ruttet i din kommun!!!

En kram från mig som hoppas det går att lösa. Det måste finnas någon av alla dina läsare som är jurist och kan göra lite pro bono-jobb!! Snälla den personen, gör en insats för Harpasione och alla andra i hennes situation. Har det blivit en lagändring vore det intressant att få höra om det, jag har inte läst något i mina facktidningar om ändringar i alla fall.

XXX

Svar: Känner mig stärkt..
Harpasione