Det är för lite dragspel i p3 guld galan!

Varför känns det som musik bara är för ungdomar?
Håkan Hellström var väl typ äldst på hela galan.
Och varför tycker alltid de äldre att all modern musik låter likadan?
Och varför låter all modern musik likadan?
Varför fastnar så många i den musiksmak man har när man är ung?
Är det för att så mycket musik handlar om kärlek och att det är parningstid när man är ung?
Eller stelnar sinnet?
Svara!
#1 - - Pia:

Tror på det där med parningstid! Alla älskar sin ungdoms musik. Oavsett om det är Kalle Jularbo, Nalenjazz, ABBA eller Bieber.
Man kan senare inse att det musikaliskt inte är några höjdare men känslan av "fantastiskt" lever kvar.

#2 - - Eva:

Om man ger den nya musiken lite mer tid o lyssnar in sig så låter den sig gillas även om man är 50+
Tror det mest handlar om att när man var ung tog man sig mer tid att lyssna in sig, upplever liknande kärlek till den nya musiken (så klart verkligen inte all) när jag ger den min fulla uppmärksamhet.

#3 - - Ylva La:

Håller med om att det mest handlar om tidsbrist att man inte letar upp nya favoriter. Eller lathet att samla in dem liksom. Tycker många av de som mina ungdomar lyssnar på är lika bra som mina favoriter. Men sen kommer jag ändå inte ihåg vad de heter. (Artisterna alltså. Mina barn kan jag namnen på.)

Svar: :-) ,Så är det faktiskt.
Harpasione

#4 - - Birgitta:

Att vi älskar musiken från vår ungdom tror jag är mest nostalgi och sentimentalitet.
Icke vetenskapliga undersökningar har visat att människor på äldreboende, till exempel inte alls vill ha bara Jockmocksjocke och Tore Skogman, utan väldigt gärna jazz och annan "poppigare" musik.
Jag säger som Ylva, jag älskar låtar vars namn och artister jag inte kan namnet på. Men just nu kan jag inte lyssna mig "mätt" på Justin Timberlakes Can't stop the feeling: https://www.youtube.com/watch?v=ru0K8uYEZWw
Sån pepp! (Jag är 59 år)

Svar: Ska prova den.
Harpasione

#5 - - Birgitta:

Håller tummarna för att du gillar den – meddela gärna!

Svar: Jodå, den var pepp. Men jag vet inte vad det är som gör att det inte riktigt är min musik? För välordnat kanske?
Harpasione

#6 - - Birgitta:

Tja, jag tänkte väl inte att alla självklart tycker som jag – och jag vet ju ingenting om din musiksmak. Jag nämnde bara en låt som jag verkligen älskar.

Svar: Och en ny låt, fast du är 59. :-) ,
Harpasione