Dubbelt

Yngsta sonen överger mig.


Han kryper inte upp i knäet på den som inte kan hålla om honom.

Han frågar inte den som inte kan ge ett begripligt svar.

Han ber inte den läsa en bok som inte kan läsa högt.


Det finns en annan nära

som kan hålla om, läsa högt, förklara och berätta,

ringa, fixa, följa med och hjälpa till

Smärtsamt.


Men förtröstan också.


Helt sant är

att jag en vanlig vardagsmorgon,

när alla andra stiger upp före mig,

kan ligga och lyssna på sorl och skrammel,

och förnöjt tänka:

så bra allting går fast inte jag är med.


Smärtan minskade lite den kvällen jag kom på att om sällskap behövs när han ska sova så räcker det att jag kör in med permobilen nära sängen, lägger upp fötterna och sticker in dem under täcket, viftar mysigt med tårna och bara sitter där tills han somnar.


Dessutom är det inget fel på min hörsel och jag finns oftast till hands som lyssnare.

Så när det är nånting som behöver berättas,

och det händer ju,

då känner jag mig inte övergiven.

Jag nickar och hummar ända tills det är färdigt. 

#1 - - Gudrun G:

Är detta en barmhärtig del av sjukdomen eller är det du som är överjordisk? För alla oss medmänniskor skull, hoppas jag det är det förra. Att kropp och själ skyddas från panik och förtvivlan, att en mjuk, tunn filt viras om en så att verkligheten blir mindre brutal och att man kan se det som fungerar som en glädje. Känns omöjligt, men kanske, kanske.........

Alla kramar i världen till dig Tina.

#2 - - Ylva L:

Du är en mycket osjälvisk människa. Tack vare klokskap och inre mognad. Överjordisk är väl ett annat ord för det....Inte många tänker som du. TYVÄRR. För hur mycket bättre hade inte världen sett ut då, utan alla stridisar som vill ha mest, vara bäst, synas, bekräftas.



Min son får alltför sällan (med hans mått mätt, behovet är otroligt stort) någon som lyssnar Länge. Och någon som sitter nära när han somnar vill han ju defintivit fortfarande ha. Det är kanske två väldigt viktiga saker för barn i den åldern - och någonstans tur att du förmår just detta. Men åter - den viktigaste insatsen är väl att du älskat dem och visat dem att du älskat dem, lärt dem nyfikenhet på livet och respekt för andra människor? Detta har du redan gett dem i stora doser och fortsätter ge dem på de sätt var och en av dem behöver. Dock utan stora gester.



Min mamma har länge varit sjuk och mycket mycket trött. Men jag kan när som helst se den mamman som bröt av ett blad av växten svärmors tunga och lekte samuraj plötsligt en dag hemma när jag var liten. Varför minns jag inte. Men det var kul och jag blir glad av att den halvgalna, leksugna mamman finns kvar i den äldre trötta mamman som alltför sällan kommer upp ur sängen. Jag tror att dina barn ser den friska mamman i dig - vet att hon finns där. Jag ser den friska vännen. Om än fast i en j-a dum sjukdom.

#3 - - Marianne:

Jag tänker på en dikt av Sonja Åkesson när jag läser om dig.



En varm hand.

Ett varmt bo.

En varm kofta

att trä på de isande tankarna.

En varm kropp

att trä på kroppen

En varm själ

att trä på själen.

Ett varmt liv

att trä på det isande livet.



Vill du läsa min blogg? http://sommartankar-marianne.blogspot.com/



Kram!

Marianne

#4 - - HME:

Din förmåga att hålla dig upprätt under din resa genom att fokusera på det väsentligaste är osviklig och underbar.



(Har du något kortkommando på datorn för "Jag vill ha en kram" och "En till"? Eller är det fel sätt?)



Passar det med en kort visit söndag e.m/kväll - antingen bara L o jag - eller allihop (om vi hinner innan vi sätter barnen på ett Uppsala-tåg)?



/H







#5 - - HME:

Alltså om en vecka?

/H

#6 - - harpasione själv:

jomen titta in på söndag!