Om försvaret

Jag har en bild  

som jag trodde var en vanlig släktbild

som vi tog när vi hade kalas för mamma som fyllde 70 år.


Men plötsligt såg jag

att det också är

jag

omgiven av en armé.


Ingen ler ett fotoleende.

Sluga leenden,

sneda hotfulla leenden,

rynkade ögonbryn.


Kom an då,

skulle bara våga ett steg närmare,

säger de allihop.


Mamma, pappa, mina syskon och deras familjer, Mannen och våra barn.


Om jag kisar ser jag hur i bakgrunden tonar fram,

mannens släkt  som blivit min,

vänner, mera släktingar, arbetskamrater, grannar, bekanta och obekanta bloggläsare.


I mitten längst fram sitter jag och ler dumsnällt.


Det kan man

när man är omgiven av en stark armé.


Vem tittar genom kameran?

Vem ler de knipslugt åt?

Oturen?


När frågan kommer: Varför just du?


Då kommer den här bilden för mig.


Därför att jag har en armé.

#1 - - Ylva L:

Du är ett tankegeni. En guru. En vanligt medelålders mycket ovanligt klok kvinna.



Jag är en av de suddiga i bakgrunden som ler avvaktande, i väntan på att du där i mitten ska säga något vi i armén kan göra för att stoppa vår gemensamma fiende.



Men du, det låter lite som om du fått armén av en slump. Men arméer är något man skapar. I ditt fall står vi där redo för att du matat och matar oss med skratt, vänskap, kloka ord, tankeställare, kunskap, lek och kärlek. Och jag tror mer att vi är en kärleksarmé än en krigande här.

#2 - - AL:

Fantastiskt!

Jag börjar varje dag med att kolla din blogg och blir så glad de gånger jag ser att det har kommit ett nytt inlägg. Värme i magen och ibland också varma tårar ned för mina kinder. Vi behöver alla omge oss av saker som värmer oss, inte bara på grund av att termometern har krypit ned under -15. Kloka tankar, som från dig, och människor som backar upp och bryr sig om. Tack för en fantastisk blogg. Den ger mig perspektiv i min vardag och i mitt yrke.

#3 - - MB:

Så det var svaret du fick på trettondagsafton.

#4 - - MB:

Tror minsann du fick besök på trettondagsafton!

#5 - - Elin:

Ja, Kom An Bara. Jag lovar att vi ska slåss till sista blodsdroppen!