Hälsoläget?

Mitt immunförsvar är tiptop.
Tror jag.
Har iallafall inte varit förkyld sen augusti. Den som slutade med respirator och sex veckor på sjukhus.
slem har vi väl alla har jag fått förklarat för mig.
Jag har inte mer än andra bara det att jag måste ha hjälp att hosta upp det.
Nu när det varit kallt och därmed torr luft har det varit väldigt lite slem.
Annars tror jag att när jag hostar som jag ska och inhalerar så håller jag nog rent i lungorna.

vad kan bli sämre?
Jo, andningen kan definitivt bli sämre. Jag använder ju inte respiratorn alls, mer än ibland för att vänja mig typ.
Fast det är svårt att ställa in en respirator så att den känns bekväm för en person med egen andning.

Jag har själv inte tänkt att andningen ska bli sämre för livet blir besvärligt med respirator.
Jämförelsevis ännu mer besvärligt än nu.

Så fort jag rör mig utanför hemmet ska sugväskan med. En väska på hjul med slemsugen och lite andra nödsaker.
Ska jag vara borta mer än en promenad behöver också hostmaskinen vara med. Den måste ha el. Det får man tänka på.
Tur att jag har två assistenter.

ögonen hoppas jag ska hålla. Jag blinkar dåligt så ögondroppar går åt.
Ögonen behöver vila ibland under dagen och kan vara mycket trötta på kvällen.
Ögonen är min räddning.
Min röst.
Min kontakt med omvärlden.
Jag byter kanal med ögonen.
#1 - - Irving:

Jag hoppas också att dina ögon ska hålla, det är dem som just nu gör så vi kan hålla kontakt. Så droppa på med ögondropparna och vila ögonen då och då så du inte tröttar ut dem. Är förresten ett bra tips över huvud taget tycker. Att vila då och då alltså. Man bara jagar på under veckorna. Jag börjar bli rätt trött på det faktiskt. Och så läser man om alla hemskheter som händer runt om i världen, usch stackars människor så de har det. Och på nästa sida har vi västvärldens bekymmer med bantningsråd och Big Brother skandaler. Jag blir illamående. Börjar vi komma närmare jordens undergång tror du? Så som vi lever och alla naturkatastrofer som kommer fler och fler. Inte vet jag. Man orkar bara med några hemskheter i taget.

Hur som helst är jag just nu glad över att du har torr luft och över att det finns ögondroppar...

KRAM

#2 - - Maria:

Tack för att du rapporterar om hälsoläget. Låter underbart att du inte behöver ha respiratorn jämt. Själv har jag en ventilator på nätterna och när jag vilar på rygg dagtid. Luft måste vi alla ha.

#3 - - Ann på Hbu:

Åh Tina! Man kan inte låta bli att hålla av dig för din uppriktighet.

Om du vilar ögonen utan att vara trött i huvet, så finns ju en del att lyssna på i SRs arkiv. Som omväxling till all musik, kanske? Och ljudböcker. Om jag inte minns fel - det händer faktiskt ;6 - så var det Gösta Ekman som läste in 'Barnens ö' så extrasuperbra.

#4 - - Lina Larsson:

Tror jag det att du blir trött i ögonen.. Fick prova ögonstyrning på utbildningen i höstas.. Hade ont i både ögon och huvud efter en ynka mening! Är så imponerad av dig som klarar det!

#5 - - Passgångaren Sven Lindh:

Blåbär

Blåbär och fil

I Mora är filen snö och blåbären åker skidor

Visst låter det märkligt

Mixen maxas med flingor och kallas VAsaloppet.

Den här veckan åker man alla möjliga och omöjliga och löjliga lopp längs den led som ingen längre tror att Gustav Vasa gick.....men Vasaloppet lockar 10000-tals varje år....



Ni kan kolla hur blåbären går mot målet på denna länk

http://kamera.mora.se/



Passgångaren åker inte loppet för han pass-går istället sin vanliga Walk...till nöje och förtret..



Harpasione...jag pulsar i snön för dej bland blåbär och fil....



Sven Lindh i Mora

#6 - - Skramlan:

Jag håller tummarna för att dina ögon ska hålla igång!

Själv har jag taskiga ögon så jag skulle inte kunna göra det du gör med dina. Det är bra att så mycket teknik finns. Har tal i min dator som skärmläsare.

Hoppas din andning kommer att fungera länge, länge än! Snart kommer förhoppningsvis våren med härliga dofter och värme efter en lång trist vinter.

#7 - - Kristina S:

Tack för den utförliga beskrivningen. Vilken ögonbragd! Skönt att Du slipper respiratorn igen.

Kram!

#8 - - Helene:

Hej Tina!

Jag går in och tittar efter nya inlägg säkert ett par gånger varje dag. Jag älskar dina funderingar och ditt sätt att fånga dagen med dina rapporteringar om saker ur ett annat perspektiv jag inte alltid själv tänker på. Du har fått mig att ta vara på nuet, litet som stort.



Stor varm kram till dig.



Helene



#9 - - annsoh:



Vill du läsa nått intressant? Nått som du fastnar för Även följa en tjej som är 16 år & förlovad. Där en blogg innehåller bilder och fotografering och mode o sminkning och även tävla om att bli dagens blogg varje dag!? kan det bli bättre! Ja, du får även följa en av Eskilstunas största bloggar!

http://annsoh.blogg.se den rätta bloggen för dig!



och glöm inte bloglovin ;)

#10 - - Skramlan:

Ett tips bara ifall någon är intresserad. Nästa vecka den 7 mars ska ett av reportagen i Vetenskapens värld visst handla om att fler och fler insjuknar i ALS, forskarna funderar på varför. De sa det igår när jag såg på Vetenskapens värld. Det går i tv2 kl 20.00.

#11 - - mAria:

Hmmm...

ögonen och luften.

Självklarheterna blev något att adda på Listan Över Saker Att Vara Tacksam För.



En Livets Tydliggörare är vad du är, tack.

#12 - - Livet just nu:

Halleluja för ögondroppar! Såg Ingemar hos Skavlan i fredags och tänkte på dig.

Jag affirmerar och ser dig och Ingemar i en snöig backe.

Tack för att du berättar för oss. Och puss på pannan!

#13 - - CC:

prova med mjölkfri kost, det minskar slemmet. Lycka till