,48-åringen

,Det var en god Jul.
Och en bra födelsedag.
Men det är en fet barriär mellan mig och det verkliga livet.
Jag kan inte ta i besökare eller julklappar.
Jag kan inte se åt sidorna eller neråt.
,Lukt och smak.
Glöm.
En fysisk barriär av slangar och skärmen.
Och så kommunikationen.
Begränsade möjligheter
och så upptas så mycket av
hosta fotstöden upp vrid huvudet pyttelite vänster axlarna höger fötterna fram hosta fotstöden ner...
Det suger.
God fortsättning.
#1 - - Catarina i Rosersberg:

Och dig vill man bara önska en mycket bättre fortsättning. Grattis så här lite i efterskott...

#2 - - sr. Carina:

Ändå... jag vill trots allt gratta dig på födelsedagen i efterskott (fyllde själv 48 år nu i december), önska dig allt gott inför det nya året och berätta hur glad och lättad jag är varje gång du bloggar. Häng i! Du betyder mycket för andra, oavsett att du är passiviserad av din sjukdom. Det är inte vad man gör utan vem man är som räknas!

Kram från sr. Carina.

#3 - - KaosJenny:

Godare fortsättning till dig. Kram

#4 - - Mooseeyes:

Stämmer in i Carinas kloka ord. Bjuder på en liten variant på samma tankegång: Det är inte vad man gör utan HUR man gör det!

Vad som är stort och vad som är smått tror jag förresten inte någon kan säga. Jag såg idag ett gäng före detta makthavare defilera förbi i jag tror det var Aftonbladet: Helmut Kohl, Mitterand, Bill Clinton och allt vad de hette. Gjorde de stor skillnad eller var de bara lydiga redskap för sin tid? Vem kan avgöra det? Vem kan säkert säga att den som ytligt betraktat mest tycks ha som uppgift att mest säga "hosta" inte skapar något nytt och viktigt? I kraft av sitt bloggande, till exempel, eller kanske av sin blotta existens? Sånt går inte att mäta./Mooseeyes

#5 - - Mooseeyes glömde:

... önska gott nytt år!

Gärna i kukdrömmens anda. Fast det finns förstås mycket annat fint man kan drömma om också; simma med delfiner kanske.

Må din ande överraska dig med alla sina förmågor. Allas våra andar förresten! /Mooseeyes

Svar: Inatt drömde jag att jag spelade blockflöjt. En låt med låga ciss. Dä ä svårt dä.
Harpasione

#6 - - O:

Jaha! Då har vi fyllt år både du och jag! Grattis i efterskott! Vill passa på och önska Gott Nytt År!
Jag som inte ens i drömmen kan spela varken saxofon eller blockflöjt. Fortsätt drömma !!

#7 - - Kristina S:

Gott Nytt År Harpasione!
Jag har kollat på din blogg nästan varje dag under det året som nu tar slut.
Du upplever en fet barriär mellan dig och det "verkliga livet". Vi som borde vara inne i det "verkliga livet" märker det kanske inte alltid. Tydligen söker vi oss till dig för att kunna se bättre. TACK för det året som gått! Hoppas på fortsättning.

#8 - - Maggan:

Gott Nytt År Harpasione...och Tack för vad du givit oss detta året. Jag läser alltid din blogg med förtjusning och jag lär mig ett och annat av det jag inte visste innan. Din blogg är värdefull, glöm aldrig det.....Du ger oss en inblick i hur det är att leva med sjukdomen. Sådant som vi andra tar för givet. Kram till dej

#9 - - Lotta Axelsson Sandin:

Ja, TACK för det året som gått! Jag hoppas också på fortsättning. Förresten har du just slagit medellivslängden i Sierra Leone. Det är bra gjort. Ett år kvar tills du tar Kongo och Centralafrikanska Republiken.

Svar: Tänk att det får vara så...
Harpasione

#10 - - Mooseeyes igen:

Inte vet jag om jag är så mycket till drömtolkare. Inte som Freud iallafall. Men man gör ju så gott man kan.

Var inte den drömmen lite fallisk den också? Blockflöjtsdrömmen menar jag. Och låga ciss; herregud, då krävs det ju rejäla doningar! Flöjt förresten, det var ju satyrernas instrument, om än kanske snarare panflöjt. Ja jag tycker att ditt drömliv verkar ha slagit ett lovande spår. Hoppas 2013 blir än bättre i det avseendet! :-) /Mooseeyes

#11 - - Ann-Marie Johansson:

. . och kommunicerar gör du ändå trots alla hinder . .och vad är det verkliga livet? Är allt liv verkligt liv? Jag, liksom många andra, är väldigt tacksamma, att du ändå kommunicerar.
Jag önskar dig någon slags ro i allt det svåra du måste uppleva. Hjärtliga hälsningar från Ann-Marie

#12 - - Ann-Marie Alexandersson:

Någon som vet var "Taran" har tagit bvägen?

Svar: Nej. Kan vi få reda på det?
Harpasione

#13 - - HME:

Fick du någon julklapp som var extra bra? Film, ljudbok, annat?

Själv önskade jag mig en 10 min musikal eller liknande av barnen (och deras kusiner) och fick det också! Som motprestation tvingades jag själv spela huvudrollen.. Den innehöll en nyskriven intro-visa med gitarrkomp, knäppkomp på fiol, skränigt fågelkvitter på tuta, två småkusiner som tomtenissar och nyskriven temamusik i bakgrunden. En berättare såg till att jag inte behövde säga något - bara agera lite. Toppenkul för en lycklig mamma och faster.

Svar: Jag fick knästrumpor. Så jag slipper ha kateter påsen mot benet...
Harpasione

#14 - - Ylva L:

Du gör så mycket du kan. Hur många av oss andra gör det...?
Grattis långt i efterskott!

#15 - - Kristina S:

Sett från freudiansk synpunkt är ju blockflöjten absolut en kuk (i motsats till tvärflöjten?). God fortsättning till Dig och alla dina trogna anhängare här på bloggen!