Köket

Vad är ett kök för mig
som inte kan äta inte laga mat
och inte ens känner doften?
Jag är inte ofta i köket.
Där är assistenterna.
För att de inte kan ta vägen någon annanstans i en tvåa.
När barnen kommer har jag gorbys och billys pizza i frysen.
Man vill ju bjuda.
Jag har ingen koll på vad som finns i kylskåpet.
Jag blir gråtfärdig när något möglar.
Ett tecken på hur sällan någon äter här.
Mitt kök är fyllt av dubbla känslor.
Jag älskar ju mat.
När jag blir frisk ska jag äta som furious pete...
#1 - - Pia:

Hej! Jag hatar också att kasta mat. Inte av samma anledning som du eftersom hos mig äts det. Mannen och jag ganska ofta, något utfluget barn som tittar in, någon svärson som far förbi, något barnbarn som konstant är i behov av föda. Däremot är det inpräntat i mig nått om fattiga barn i fattiga länder, MAT KASTAS INTE. Den äts. Och så sitter jag här med övervikt...... Tillbaka till dig. Varför låter du assistenterna stoppa in sådant i kylen som kan bli dåligt??? Klart det ska finnas grejor till ungarna men det går att välja...... Knäckebröd, fryst bröd för rostning, kaviar och ost på tub. Små bubbelvattenburkar, läskburkar om du låter dem dricka det. Blandsaft. Ärtsoppa, köttsoppa på burk. Varmkorv och bröd i frysen. Jag förstår om du inte vill tänka på mat när du inte kan äta men dina assistenter kan väl vara lite praktiskt fantasifulla!!!Hitta grejor som faktiskt inte möglar! När försvann ditt luktsinne?länge sedan? Tråkigt på samma sätt som allt annat som försvunnit för dig. .... Skit. Skit. Skit. Öh? Eller föredrar du luktsinnets frånvaro då du ändå inte kan äta det som luktar gott? Jag förstår teoretiskt ditt läge men det är nog omöjligt att faktiskt fatta hur du har det, hur du tänker och känner..... Hej!

Svar: Det är inte assistenternas fel att maten möglar. Jag bestämmer vad som handlas. Ost på tub var bra. Men går det till varma mackor? Luktsinnet försvann med tracken. Ingen luft går genom munnen och näsan. Det är mycket värre än man kan tro att inte känna doft. Världen blir liksom platt. Jag skulle mer än gärna sitta på en pizzeria och insupa doften av smält ost och tomatsås dagarna i ända...
Harpasione

#2 - - Pia:

Hej igen! Ups! Då får du be assistenterna om ursäkt.... De var oskyldiga till fantasilösheten :-) Och ost på tub går till rostade mackor. Marmelad funkar väl också??? Möglar det? Vet inte, tror inte det. Socker är väl ett naturligt konserveringsmedel och det finns det mycket av i marmelad :-) Jag roar mig med att vrålförbättra mina blodsockervärden genom LCHFdiet. Marmelad funkar inte då :-) Men det saknar jag, mycket!!..... Jag skriver om rostat bröd, du skrev om varma mackor ser jag nu! Jo det måste funka det med! Tryck ut, bre ut och in i ugnen..... Kan vara värt att pröva om du tröttnat på torra och mögliga ostbitar....
Aha! Luften passerar inte mun/näsa! Alltså inget luktsinne. Förstås. Och det har du skrivit om. Känner igen det.
Världen blir platt utan doft. Tror dig. Det är sånt man inte kan föreställa sig , nä, sånt man inte ens funderar på att försöka föreställa sig så länge det bara fungerar. Ända gången jag tänkt på luktsinnets är i början av graviditeterna. Då luktade ALLT så mycket och starkt....och illa oftast.
Jag önskar att du kunde få en pizzastund! Med osten och tomaterna! Men det verkar marigt just nu.... Skit! // Pia

#3 - - Lotta:

Min mamma var född utan luktsinne. Jag minns hennes förvåning när jag sa att alla blommor inte luktar gott. Hennes stora skräck var att vi skulle ha en illaluktande disktrasa i köket. Jag har senare funderat på hur mycket hon missade i smakerna i maten. Lukten är ju mycket viktig där. Jag märker att mat är mycket viktigt för mig. Ju sämre jag mår, desto viktigare blir maten. Jag som inte ens skulle klara av en 5:2 diet, alltså äta mindre två dar per vecka, jag kan bara föreställa mig ett liv utan mat. Du har min fulla sympati och beundran.

#4 - - Anonym:

Å vad jag önskar att jag kunde förmedla något upplyftande & tänkvärt. Men alla försök till "stora" tankar faller platt till marken ...

#5 - - O:

Ost på tub går alldeles utmärkt till varma mackor tycker jag!
Önskedröm! När du blir frisk kan vi göra en riktig fest. Som ett knytkalas och du får önska vad du vill att vi ska ta med oss.

#6 - - Ann-Marie Alexandersson:

Dofter - lukter - os. Jag kan bjuda på det mesta. Och allt luktar inte gott, Det osar!!!!!

#7 - - Kristina S:

Kan du inte fråga barnen vad de vill ha när de kommer? Och att det måste vara sådant som håller sig länge i kylskåp/frysen?