Ernst rolf hade fel

1
Jag försöker titta på film.
Textremsan är suddig.
Kan inte blinka
torra ögon
ser suddigt.
Vill och behöver
men kan inte.
Tror inte ni kan föreställa er.
Film
tidsfördriv
underhållning och väcker tankar.
Ska jag nu inte ens kunna se på film.
Så kommer en klarsynt dag
som får mig att tro
att jag KAN se på film.
Men nej det är en utförsbacke.
Jag förtvinar.
Jag kommer aldrig att kunna blinka bättre än idag.
Jag kan nog se de filmer jag har
tack till min filmleverantör
men nångång tar det stopp.
Det går nog
säger ni.
Gör så här så blir nog bra
säger ni.
Det är inte så.
Imorgon är i princip sämre än idag.
 
Det här tog en timme att skriva.
#1 - - Lotta:

Kram ♥

#2 - - Hyrestanten:

Du har rätt, det går inte att föreställa sig, trots att jag försökte. En mardröm. Tacksam över att du beskriver din situation för oss. För om vi inte blir tacksamma över vad vi har när vi läser detta, då vet jag inte. Vi vet heller inte vem av oss som drabbas.
Varma hälsningar till dig.

#3 - - Mooseeyes:

Jag tror Ernst Rolfs kända schlager var en parodi på vad nån fransk filosof i ropet påstod, att det blir bättre och bättre dag för dag. Själv tog han livet av sig.

#4 - - Livet just nu:

Det går verkligen inte att föreställa sig eller förstå hur det känns. Inte ett vettigt ord finns som kan ge dig någon tröst.
Mitt hjärta värker för dig

#5 - - Ninni:

Här kommer en styrkekram från en som visst kan föreställa sej hur det är,eftersom min älskade mamma hade samma JÄÄVLA förb.. sjukdom :(
Kram till dej från mej!

#6 - - Irving:

Nej, jag kan inte föreställa mig. Ibland, när det kliar på näsan eller benet eller någonstans, brukar jag låta bli att klia en stund och tänka på dig. Men till sist blir man ju galen när det kliar och då kliar jag. Och tänker ännu mer på dig. Jag kan inte påstå att jag förstår för det men jag kan tänka mig hur det tär. Hela tiden. Med allt. KRAM

#7 - - Catarina:

Tack för att du tog tid. Ger ännu mer perspektiv till ditt liv.
Jag skickar en kram. Känns futtigt i sammanhanget...

#8 - - Anita:

Tack för att du orkar att skriva trots stora svårigheter, kram ...

#9 - - KaosJenny:

Du har rätt, vi kan inte föreställa oss men tack för att du skriver. Kram känns futtigt men ändå. Kram

#10 - - Karin:

Fan

#11 - - Håkan o Gerd:

Nä, du har rätt,
det går inte riktigt att föreställa sig.
Men lite ändå, eftersom jag vet hur Gerd hade det.
Det blir inte bättre,
även om du länge har hävdat att du skulle bli undantaget;
Den första som blir botad.

Jag skriver inte
Gör så här …
eller Det går nog …
Men jag läser att du gör saker,
att det går.
Hur du gör vet jag inte.
Inte hur Gerd gjorde heller.
Men det gick.

Det gick länge.
Det går länge.
Och under tiden är det vi som förundras
och lär oss en massa om livet.
Du och Gerd lär oss att leva …

#12 - - Håkan o Gerd:

Ni är många som lär oss:
Du, Gerd, Ulla-Carin Lindquist, Morrie Schwartz ...

#13 - - meb:

Det går ju inte att veta hur det känns för någon annan, men får ångest bara vid tanken..
En gång har hela min kropp varit utslagen, vaknade upp efter narkos och kunde inte på något sätt röra mig, göra mig förstådd eller andas själv men var helt vaken och klar i hjärnan..Panik!!
detta vidriga tillstånd varade bara en kort stund och duktig sjukvårdspersonal såg till tala om för mig att de såg att jag var "med" och grejade med mig tills det gick över..att ha det så hela tiden..fy fan!
Nu är min morsa på väg in i detta tillstånd..och det går så otroligt snabbt..Funktioner försvinner från ena dagen till den andra..
Hon har inte hunnit fatta själv än..utan tror att logopedbesök å annat ska råda bot..vi andra vet och ser..att det inte gör det..Vi vill hellre fokusera på hur hon vill ha det framöver,medan hon ännu kan göra sig lite förstådd..men det går ju inte när hon viftar bort det med att hon kommer bli bättre..kanske för att skydda oss..eller sig själv?
Svårt veta vad man ska göra som anhörig i det läget..
Tacksam iaf att ha läst din blogg, samt en hel del annat om ALS! För jag är sån att jag, även om jag inte vet eller kan förstå helt, vill veta och förstå så mkt det bara går! Oavsett hur illa det än kan vara!

#14 - - Mooseeyes:

Ingen skugga över Ernst Rolf. Hans låt var en parodi.

Ja, så är din sjukdom. Jag känner att allt trösterikt jag kunde säga faller på hälleberget. Det kräver ett visst tankesätt. Vet inte om du omfattar det.