Alla ni som äter och dricker dagarna i ända

1
Jag tror inte att ni förstår vad mat och dryck betyder för livet
 
Förutom doft och smak är det ju paus och vila
Struktur på dagen
Tillfredsställelse,
att vara hungrig och bli mätt
Att släcka törsten
Tröst
(Ni tror inte att ni tröstäter,
men att efter något jobbigt få krypa undan med en kopp...
Hur många gånger har jag inte önskat det?) 
För att inte tala om det sociala
När umgicks du senast utan att äta eller dricka?
Det finns nästan inte
Vad är en fest utan mat och dryck?
 
Jag hoppas att ni förstår vad ni har
 
 
#1 - - Pia:

Hej.
Jo jag förstår verkligen vad du säger! Mat är socialt. Och kan vara gott.
Själv började jag med lchf för snart 4 år sedan. På grund av diabetes2 som bara krävde mer och mer medicin,,,...
Då slutade jag vara hungrig! Äter aldrig frukost, ibland lunch men alltid kvällsmat. Inga mellanmål överhuvudtaget. Slipper nu de insulinsprutor jag tog i tio år!
Mitt problem, det lilla, är att folk trugar och trugar och verkar ta illa upp om man inte äter deras jäkla kaffebröd. Du kan väl unna dig är vad jag alltid får höra.......

#2 - - Mia:

Tack för att du påminner oss!

#3 - - Eva:

Hur fungerar det med något extragott i sonden och på en tuss i munnen bara för smaken. Kan du njuta lite då? Och är inte mättnadskänslan densamma för dig? Eller när törsten släcks? Eller är dessa känslor inte samma? Behövs tuggande och att svälja för att njutningen ska uppstå?

Svar: Eftersom jag inte andas genom näsan känner jag ingen smak eller lukt, även om jag något i munnen. Och nej jag är varken hungrig, mätt eller törstig. Jag märker bara att det blir svårt att skriva om jag inte får tillräckligt med sondnäring.
Harpasione

#4 - - Irving:

Jag förstår vad du menar och i princip har du väl rätt. Men jag tillhör den där lilla skaran som gärna skulle vara av med allt matlagande och ätande som bara tar en sån massa tid. Ett piller vore perfekt. Särskilt nu när jag inte har något luktsinne alls, hela den här matgrejen känns bara onödigt jobbig.

Svar: Det finns ju näringsdrycker. Prova att leva på det ett tag, och se vad du längtar efter. Låt familjen fixa mat själva.
Harpasione

#5 - - Maria:

Jag älskar att ha gäster objudna på mat, jag njuter oxå av en kopp te ensam i soffan. Men om jag till 100%föstår vad jag har? Nej jag tror inte det.

Svar: Njut!
Harpasione

#6 - - Eva:

Så synd att du inte kan känna lukt och smak, tycker det borde gå att ordna en liten passage av luft via näsan under kontrollerade former utan risk för att få ner det man har i munnen i lungorna. Det går ju att sända människor till månen...

Svar: Ibland när någon har bakat eller steker bacon suger jag näsan. Då kan det hända att jag känner doft.
Harpasione

#7 - - Ylva La:

JA! Inser att jag har ändrat inställning på några få år. Minns vår diskussion där jag sa att jag gärna skulle ge bort ätandets gåva till dig om det bara gick. Jag som ändå kunde äta ris med ris. Så är det inte längre. Jag lagar godare mat och bryr mig mer om vad jag äter. När jag varit riktigt hungrig och det är extra gott stönar jag så högt av njutning att jag skrämmer slag på sonen. Händer då och då.
Kanske var det våra diskussioner som ändrade min inställning? Och Peter Falks förklaring om mänskliga njutningar, i Himmel över Berlin. Och vår gourmetsnickare, som ivrigt hejat på mina matlagningsinsatser. Verkligen stort tack till dig för din goda påverkan!
Men jag skulle fortfarande byta med dig om det gick, du skulle njuta ännu mer än jag.

Svar: ,Härligt! Att du njuter. Och att man kan ändra sig.
Harpasione

#8 - - Anonym:

Ska försöka bli bättre på att förstå det! Förstår iallafall den där sköna känslan av känna doften av något efter en rejäl förkylning. Så plötsligt när man snyter sig anas en doft av något- det är så befriande skönt- som när du suger näsan ibland./Lotta

#9 - - Lisalucidor:

jag skäms

Svar: Njut istället. Ordentligt,!
Harpasione

#10 - - Malin:

Jag njuter av att kunna äta VARJE dag, ja, varje gång jag äter. Vet att jag troligen inte kommer att kunna göra det här framöver, så även de dagar jag egentligen inte har matlust och maten inte smakar bra så njuter jag. För att jag KAN äta. Ibland, när jag får väldigt ont eller läckage från stomin, så tänker jag att det skulle vara lättare att sluta äta helt och hållet. Men bara en kort stund. Sen slår jag bort de tankarna och påminner mig själv om vilken ynnest det är kunna äta och dricka. Varm kram till dig!

Svar: Tack!
Harpasione