Livet är hårt och svårt

1
Jag tror inte ett dugg på att psykisk ohälsa har ökat.
Psykisk ohälsa har alltid funnits och alltid varit enorm.
Varför skulle det öka nu när vi har det bättre än nånsin?
Möjligtvis för att vi isolerar oss.
Men gör inte det då!
Någon att prata med hjälper.
Tänka kan också vara bra, om man har tid.
 
#1 - - Kajsa Greger:

"Trygghet är alltid en människa" ❤️

Fortfarande något jag ofta tänker på.

#2 - - Zorro:

Jag tror att summan av lidandet är relativt konstant. Har vi inget akut livshotande att fundera över så funderar vi över de ”små” hoten och mår dåligt pga dem. Att någon mår dåligt av ett stort hot är inte konstigt. Mår vi dåligt av ett litet är det psykisk ohälsa.

#3 - - Håkan:

"Om man har tid"
Min bästa vän brukar berätta om sin farfar, (som han hade ett mycket fint förhållande till under hela sin uppväxt). Han (farfar) brukade ofta säga: "Fôlk säger att di ente har ti, men det kommer ju ny ti hela tia!"

Och jo, tänka ÄR bra, men man kan ju behöva dela tankarna med nån.

Just nu sitter jag och tittar på Kunskapskanalen, Design för ett bättre liv. det är del två av fyra och riktigt bra! Kanske de andra delarna också är det. Får kolla en annan dag, - om jag får tid!

Svar: Haha! :-)
Harpasione

#4 - - Maggan:

Jag tror också att psykisk sjukdom alltid funnits. Skillnaden är kanske att det kommer mer i ljuset idag o uppmärksammas. Så många diagnoser som ställs numera, ADHD, Aspergrens syndrom, bipolär sjukdom mm som aldrig fanns förr. Kanske det fanns men då var det mer elever som inte kunde sitta still, hade svårt för skolan och fick gå i OBS klasser. Se den underbara förställningen på SVT Play "Diagnoserna i mitt liv" med Olof Wretling (han hade mycket spring i benen som liten) Skildrat med stor humor och ett allvar i botten.

Att tänka är bra. I en föreläsning framkom det p.gr.a behovet av att alltid vara uppkopplad och effekten av mobilens effekt på ungdomar: Man slutar tänka. Receptet emot: Sitt på en stol 10 minuter om dagen och låt tankarna bara komma och gå.

#5 - - Pia:

En sak har faktiskt förändrats. Tempot. Stressen över att hinna med allt. Heltidsjobb/skola, stylat hemma, ett par timmars träning i veckan, några utvecklande kurser, medverkan i barnens liv och aktiviteter, upprätthålla kontakten med alla vänner, laga trendig hälsosam mat.....
När hinner folk sova??? När jag var liten var det mörkt i alla bostäder 21.00, senast 22.00. Nu är folk uppe till 24.00. Och anser det vara normalt. Sömnbrist ger i förlängningen ett psykiskt dåligt mående....