Utan fikarast

1
1
Jag såg ett inslag på tv om klimatskolstrejkarna och tyckte att de verkade så oklara med vad de egentligen ville.
Sen var det en kompis som delade ett raljerande inlägg på Facebook, som motsvarade vad jag hade tänkt, så då delade jag det.
Trots att jag hade en svag känsla av att det inte var helt politiskt korrekt i mina kretsar.
Och det var det inte.
Något senare skrev jag så här på Facebook:
 
" Nej, man får inte vara kritisk till klimatskolstrejkarna. Då är man en ond människa.
Jag är övertygad om att det finns både miljöengagerade ungdomar, och såna som tar chansen att bli hjältar samtidigt som de slipper skolan en stund.
Men det som stör mig är att de inte har något budskap som visar att de fattar vad det handlar om.
De kunde väl ropa Stoppa överkonsumtionen, Krossa privatbilismen, eller nåt...
Och jag har inte dåligt samvete över min egen livsStil."
 
Det var några som gillade inlägget, men inte kommenterade.
Och så var det flera vänner som blev arga på mig.
Jag hade fattat att man var ond, men inte SÅ ond...
 
Det fick mig att fundera över både klimatskolstrejkarna och mig själv.
Grundligt.
När det gäller klimatskolstrejkarna kom jag fram till att de är ju tydligen inte miljömedvetna aktivister på det sättet jag hade trott, utan det är oroliga och rädda  barn som kräver att makthavarna ska rädda allas vår framtid. Rätta mig om jag har fel!
Jag vet att Greta själv är otroligt kunnig och lever som hon lär.
 Jag såg ett inslag på tv om klimatskolstrejkarna och tyckte att de verkade så oklara med vad de egentligen ville.
Sen var det en kompis som delade ett raljerande inlägg på Facebook, som motsvarade vad jag hade tänkt, så då delade jag det.
Trots att jag hade en svag känsla av att det inte var helt politiskt korrekt i mina kretsar.
Och det var det inte.
Något senare skrev jag så här på Facebook:
 
" Nej, man får inte vara kritisk till klimatskolstrejkarna. Då är man en ond människa.
Jag är övertygad om att det finns både miljöengagerade ungdomar, och såna som tar chansen att bli hjältar samtidigt som de slipper skolan en stund.
Men det som stör mig är att de inte har något budskap som visar att de fattar vad det handlar om.
De kunde väl ropa Stoppa överkonsumtionen, Krossa privatbilismen, eller nåt...
Och jag har inte dåligt samvete över min egen livsStil."
 
Det var några som gillade inlägget, men inte kommenterade.
Och så var det flera vänner som blev arga på mig.
Jag hade fattat att man var ond, men inte SÅ ond...
 
Det fick mig att fundera över både klimatskolstrejkarna och mig själv.
Grundligt.
När det gäller klimatskolstrejkarna kom jag fram till att de är ju tydligen inte miljömedvetna aktivister på det sättet jag hade trott, utan det är oroliga och rädda  barn som kräver att makthavarna ska rädda allas vår framtid. Rätta mig om jag har fel!
Jag vet att Greta själv är otroligt kunnig och lever som hon lär.
 
Och vad tänkte jag om mig själv?
Att jag är rätt så borta i miljödebatten, ja inte bara miljön...
Jag läser ingen dagstidning.
Jag har inget jobb, inga arbetskamrater, och ingen fikarast där jag kan vädra mina synpunkter. Förresten skulle det inte hjälpa om jag hade fikaraster, eftersom jag inte kan prata. Att skriva är ett helt annat språk, så seriöst.
Jag är isolerad och utanför.
Därför tycker jag inte att nånting angår mig.
Brexit och pengatvätt, va faan kan jag göra åt det?
Det spelar absolut ingen roll vad jag tycker.
Så här är jag säker på att många känner.
Demokratin urholkas.
Men så ibland blixtrar det till, och jag tycker något, och då har jag använt Facebook som mitt fikarum.
Jag ska inte göra det mer.
 
 
Och vad tänkte jag om mig själv?
Att jag är rätt så borta i miljödebatten, ja inte bara miljön...
Jag läser ingen dagstidning.
Jag har inget jobb, inga arbetskamrater, och ingen fikarast där jag kan vädra mina synpunkter. Förresten skulle det inte hjälpa om jag hade fikaraster, eftersom jag inte kan prata. Att skriva är ett helt annat språk, så seriöst.
Jag är isolerad och utanför.
Därför tycker jag inte att nånting angår mig.
Brexit och pengatvätt, va faan kan jag göra åt det?
Det spelar absolut ingen roll vad jag tycker.
Så här är jag säker på att många känner.
Demokratin urholkas.
Men så ibland blixtrar det till, och jag tycker något, och då har jag använt Facebook som mitt fikarum.
Jag ska inte göra det mer.
 

1

 

 

#1 - - Håkan:

Facebook är ett OK fikarum, men det är stort och rymmer många röster. Jag tycker det mer liknar en livlig pub. En kan stå och snacka med lite olika människor, flytta sig en bit till andra, kasta pil en stund och sen sitta med kompisarna, stammisarna. En behöver inte alls hålla med. Kan tom sitta och lyssna en stund tills det bli tvunget att kommentera.

#2 - - Ellinor :

Hörru.
Du får tänka, skriva och känna vad du vill. Jag tyckte att ditt inlägg var befogat, eller värt en reflektion.
Varför ta någon sida? Bara för att?
Facebook eller vad som, använd det forum du vill.
Skriv vad du orkar.
Känn dem på pulsen. Eller inte.
Kritik får man i vilket forum som helst. Varför ska du tvingas än mer tillbaka?
Du får vända kommentarer och synpunkter till långa diskussioner i huvudet. Du kan inte och behöver inte svara på allt. Men du är en ofrivilligt om än duktig lyssnare. Övat länge har du. Även när du kunde prata, tänker jag mig.

Kanske är du bara som de flesta i "din ålder" lite lagom imponerad med tanke på hur det var förr?
Kanske har du gjort mer än de flesta när du var frisk?

Vänner får ha åsikter, ibland får man "tuff kärlek",
Eller också får man bara ta på sig gåsdräkt och låta det rinna av. För du vet vad som är viktigt för dig.


Och nog har du lyssnat på din beskärda del av snack, du som har två personer vid din sida dygnet runt.

Ny dag imorgon.
😊

#3 - - HME:

Jag läser bara nyheter på nätet nu, dels svt.se, dels DN där jag betalar för en e-prenumeration. Sen kollar jag ibland Reddit - world news - efter tips från sonen. Och det är sällan jag diskuterar det jag läser annat än ibland på Facebook. (Utom klimatgrejer och skogsmiljö förstås, det diskuterar jag ju med många på jobbet.) Jag har tvärtom tänkt att jag lever ungefär som du i stora drag - via skärmen. Tiderna har förändrats ditåt. Du missar inte så mycket som du kanske tror (eller så gör jag det med). Om du delar dumma grejer så är du lite dum just då helt enkelt - som du själv kanske kom på när du tänkte efter lite, du kan inte skylla på alsen :-).

#4 - - HME:

Jag gjorde en motsvarande dum grej häromdagen när jag tänker efter. Jag berättar en annan gång. Det känns lite som att jag passerat peaken när det gäller klokskap och självkontroll. Någon kan invända att det är bra om vi inte är så kontrollerade och kloka hela tiden, men det håller mitt hemula jag inte med om. Man kan göra roliga och tokiga saker, men de ska inte vara till men för andra och för en bra samhällsutveckling.

#5 - - HME:

Fel, jag läser ETC dagstidning må- fre också. Men den läser man lika bra på nätet om man betalar för e-prenumeration.

#6 - - Maggan:

Fortsätt Tina, att använda dina forum för att ge uttryck för dina åsikter. Det spelar ingen roll på vilket, du har Facebook, Instagram och din blogg. Alla har rätt att säga sin åsikt och konsten är att inte bry sig om "hatarna". För det finns både hatare och älskare i dessa forum. Dina åsikter ger avtryck någonstans så jag hoppas du verkligen inte "lägger ner", p.gr.a någons annans åsikt där man inte tycker lika. Jag skulle sakna dina vettiga inlägg mycket. Själv är jag inte på Facebook utan "mina" forum är mer Instagram och Twitter. Ofta när jag tycker jag har något att säga så använder jag mejlen till vänner och mina nära kära....eller helt sonika skriver av mig för mig själv. Som senast dokumentären om Josefin Nilsson som berörde mig och många andra så mycket.

Förstår ditt tänk ang. ungdomars strejk och klimatångesten. De kan bara med sin demonstration förändra politikernas tankar och handlingskraft. Ofta är det just ungdomar som startar revolutioner, studentuppror, i diktaturer bl.a. Jag tror att dessa barn som strejkar för klimatet gör det för sitt vuxenliv och kommande generationer när domedagsprofeterna talar om att snart är det för sent. Så det är en rädsla och sunt tänkande som gör att de reagerar.

#7 - - Catarina i Rbg:

Nä, det var en utomordentligt dålig idé. Vi vill ha dig kvar i Facebooks fikarum. Förresten är det där folk hänger nu för tiden - även på tiorasten. 😢

#8 - - Pia :

Jag har tänkt likadant. Skrik ut ett budskap. Det känns lite blankt...
Men har kommit fram till att tystnaden är budskapet. Massa unga som tittar tyst på oss vuxna. Vi som BORDE göra nått, BORDE redan ha gjort nått...
Tyst förebråelse.

#9 - - Irving:

Det här låter inte som den Tina jag känner- när blev det viktigare att tycka det folk ”vill” att du ska tycka än att faktiskt tycka? Du har väl aldrig dragit dig för att hålla din egen linje? Du brukar dessutom vara duktig på att argumentera för den. Och du är i din fulla rätt att göra det nu också. Rätt eller fel, vem bestämmer? Sluta aldrig att tycka och uttrycka din åsikt, jag har lärt mig av dig att alltid ifrågasätta och vända och vrida på mina egna tankar. Det borde alla göra. Kram

Svar: Det är svårt när man inte kan prata. Då får man tänka sig för vad man skriver. Skriftliga åsikter blir så mycket allvarligare.
Harpasione