Det blir som det blir

Jag såg en kvinna på tv som hade en ögonprotes för att hon hade fått en pil i ögat när hon var liten. Hon hade mist synen på det ögat förstås, men hon tyckte att hon blivit modigare och insett viktiga saker om livet. Hon sa att hon hade vunnit mer än hon hade förlorat.
Jag jämförde med min egen situation förstås, och funderade på vad jag har vunnit och förlorat.
Men så slog det mig att det resonemanget bygger på att det finns alternativ. OM hon inte fått en pil i ögat. OM jag inte blivit förlamad.
Men hon fick ju en pil i ögat! Och jag blev förlamad!
Det finns inga alternativ.
Alltså har vi inte förlorat något. Bara vunnit.
En del saker i livet kan man i bästa fall välja. Utbildning, jobb, resmål och flytt hit eller dit. Men man kan alltid bara välja EN väg. Och alltid vinner man något.
OM finns inte.
Alla som finns är vinnare!