Musen


Vi såg en liten mus när vi var ute på promenad.

Det var en sån där mållös promenad,

bara för att gå.

Som en dammtuss som rullade i vinden

sprang musen.

In under en buske.

När vi kom fram och kikade in

så satt den kvar.

Den minsta mus jag nånsin sett.

Kroppen knappt större än en humlas.

Långa bakben.

Och den bara satt där.

Hon tog till och med en liten kvist och petade på den.

Vi tittade länge.


Det var en upplevelse

som jag ville uppleva.


Jag ville se en liten liten mus

som stannar under en buske.


Sen kom det en trollslända

just precis när den älskade huvudpersonen i min ljudbok

skulle avrättas.

Jag blundade och lyssnade i solen

och det vibrerade på min arm,

den arm jag inte ens kan rycka till med,

vilken tur.


Jag tittade upp och såg trollsländan,

jag älskar trollsländor,

med ett blodrött streck längs bakkroppen

medan Maryam dog i boken.


Jag rös lyckligt.  

Det var hon.


Det var en upplevelse

som jag ville ha.


Jag tänker att det gäller att inte rycka till för minsta lilla.


Det gäller att ge sig ut mållöst

och hålla ögonen öppna.


Sånt som man vill kan plötsligt hända

och man kan missa det.

#1 - - Mari:

Jag har läst samma bok som du. Och jag förstår att upplevelsen utomhus förstärkte bokens innehåll. Det påminner mig om i somras, när jag lyssnade till någon sommarpratare och sedan även råkade höra reprisen. Då kunde jag exakt återuppleva tillfället när jag hörde det personen sa första gången jag lyssnade. Sinnesintryck kan vara märkliga. Det är säkert så att du tar in ännu mer än vanligt (och det vill inte säga lite) när du nu har svårare att uttrycka dig. Det kan vi lära oss av lite till kvinns och mans och du hjälper oss så bra att fokusera på väsentligheter. Tack för det!

#2 - - Zorro:

Varje gång jag ser en trollslända tänker jag på dig. Du lärde mig att om man vill titta lite närmare på trollsländan i lugn och ro kan man vrida om huvudet på den ett varv. Då blir den lugn ett tag:) och sen flyger den iväg som om ingenting hade hänt.

Jag gjorde en kollega mäkta imponerad när jag genomförde trixet under en kanotfärd. Det var härligt att kunna göra denne besserwisser imponerad. Tack!

#3 - - Mari:

Tidningen Sveriges Natur damp ner i postlådan idag, med en artikel om just trollsländor!

#4 - - Franck:

Du skriver helt makalöst, Tina. Det är som en lång haiku, eller många små (anar att haikuns form är spikad, drar lite ut på det bara). Vackert.



Men Zorros huvudvridna trollslända? Det låter som en "enda-sättet-att-fånga-en-sädesärla-är-att-salta-på-stjärten". Är det sant?



Det kan ju vara så, för



"Sånt som man vill kan plötsligt hända

och man kan missa det"



och det vill jag inte (men måste kanske acceptera att jag gör det).



Nyfiken Franck

#5 - - harpasione själv:

Jo, Franck, så kan man göra med trollsländor. Som en liten narkos. Ett offer för vetenskapen. Eller för mina kryss...

#6 - - AnnaMaria:

Du skriver så vackert så jag ryser Tina!



Jag lärde mig en gång att om man vill fånga en fluga så skall man kupa handen strax bakom flugan, för då den lyfter så lyfter den lite bakåt först innan den tar fart frammåt. Jag provade...det funkade. =) Nu bara måste jag testa detta den gång jag har ynnesten att få besök av en trollslända.



Tack!

Kram

#7 - - Irving:

Apropå att vrida huvudet. Jag skulle rädda en stackars fluga som flög förtvivlat mot fönsterrutan. jag brukar göra det med djuren som inte tar sig genom rutan. Så jag tog en tändsticksask och tömde ut stickorna. Satte ihop den igen, men inte helt, och satte densakta sakta mot rutan och pang ner med den över flugan. Tryckte sakta ihop den och gick ut för att släppa ut flugan. Öppnade asken men ingen fluga flög. Skakade asken lite men flugan flög inte. Kikade då in lite och upptäckte att jag halshuggit den stackaren. Usch!