Meningen med livet

Jag vet vad som är meningen med livet också.
I alla fall för mig.
Det är att göra världen till en lite bättre plats att leva på.
Om man har barn ska man försöka få dem att bli minst lika goda människor som en själv.
Sen finns det ju andras barn också, som man kan ta itu med, på jobb eller fritid.
När jag och min bästa kusin var små, typ tretton år kanske, så bestämde vi att hon skulle stoppa ökenspridningen och jag skulle alfabetisera världen.
Hon blev jägmästare och jag lärare.
Det finns mycket att göra för världen.
Stoppa olika saker är bra.
Orättvisor, svält, sexuella övergrepp, barnmisshandel...
Eller om man hellre vill rädda något.
Regnskogen, politiska fångar, isbjörnar, barn, utrotningshotade svampar...
Det finns en mening för alla.
Godnatt!
#1 - - Siw Helenius:

Det borde vara meningen med livet för oss alla - att göra världen till en bättre plats att leva på! Som det ofta sägs: Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något!

#2 - - O:

Kloka ord och tankar, som vanligt!

#3 - - Ylva La:

Du har naturligtvis rätt. Igen. Jag skulle nog vilja skruva upp volymen från uttrycket ovan och påstå att alla skulle kunna göra så mycket mer. Om man bara höll lite mer fokus på det viktiga och inte blev så distraherad av bjäfs runtom. Dömer inte andra, är inte bättre själv än att jag plötsligt ägnat tid åt oväsentligheter bara för att de kom i min väg. Trevliga saker man får energi av är naturligtvis inte oväsentligheter. Utan allt det där som bara gnager: skitnyheter, strul på jobb som egentligen skulle gå att lösa i ett nafs, rutiner och petitesser som slukar tid fast de inte är så viktiga etc etc.

Eyes on the price. Och the price borde naturligtvis vara en isbjörn, mat åt alla och en slemmig svamp i en regnig skog.