Trögfattad

Nu har jag fattat.
Jag används som gratis fortbildning för kommunens assistenter.
Skicka en assistent till den förlamade pedagogen och hennes vana assistenter så får de lära sig respirator, track, hostmaskin, sugmaskin, knapp på magen, sondmat, kateter, ögonska, ögonstyrd dator, köra permobil och alla märkliga ord som hör till.
Alldeles gratis!
Sen kan hen jobba hos vem som helst.
 
Det kommunen inte förstår är att det är en stor ansträngning för mig och de vana assistenterna att skola in ny personal.
Jag har gärna inskolning om det fattas folk på schemat och om det är någon som har förutsättningar att klara av jobbet. Då är det värt ansträngningen. Det kan ta ett år innan det är en assistent som jag kan lita på i alla sammanhang. Ibland mer än så.
Nu är det istället ständiga gratis fortbildningar av assistenter som oftast inte kommer tillbaka för att jobba hos mig. Eller meningslösa gratis fortbildningar av assistenter som inte kan kommunicera med mig.
Jag är så trött på att stångas för att bara få leva mitt liv.
 
#1 - - Hillevi:

Inte rimligt! Kräv att antalet per år reduceras till så många som ni klarar av utan att det blir påfrestande.